23 586 läst · 36 svar
24k läst
36 svar
Spanien
Sida 1 av 3
Senaste finanskrisen har gjort att den spanska byggsektorn går på knäna och arbetslösheten inom branschen är utbredd. Rimligtvis borde det finnas gott om friställda hantverkare.Ring skrev:
http://www.svenskamagasinet.nu/article.699.html
Bor i spanien sen 5 år tillbaka. Har aldrig haft några som helst problem med spanska hantverkare (man måste ha referenser precis som överallt) däremot hade vi en sk. engelsk "elektriker" som nog hade tittat för mycket i flaskan.Han skulle komplettera ett par kontakter och när jag händelsevis råkade titta till honom kapade han sladdar hej vilt utan att slå av strömmen. När jag påpekade för honom att det kunde orsaka han snabba frånfälle garvade han bara lite och sa att han nog överlevde lite 220 V.
Lite OT, alla ja nästan alla hus är gjorda för sommarklimat Ingen isolering osv.Vi har nu värsta vintern med en halv meter snö, det verkar som att spanjoren inte vill tro att det blir kallt på vintern Däremot har det kommit en bra lag som säger att i alla nyproducerade hus, måste allt varmvatten värmas upp med solceller.
Lite OT, alla ja nästan alla hus är gjorda för sommarklimat Ingen isolering osv.Vi har nu värsta vintern med en halv meter snö, det verkar som att spanjoren inte vill tro att det blir kallt på vintern Däremot har det kommit en bra lag som säger att i alla nyproducerade hus, måste allt varmvatten värmas upp med solceller.
Ja, den främsta anledningen till att låta bygga ett hus för vår del är just isoleringen. Vi tänkte övervintra i Spanien. Finns det någon spansk byggfirma som bygger välisolerade hus eller får man dra dit ett tyskt företag? Det hade varit schysst med ett Isorast-hus. d^_^b för solfångarregeln!
I stora delar av spanien förekommer mindre jordbävningar. Dessa märks oftast inte annat än på seismografer, men de påverkar över tiden en byggnad. De spanska byggteknikerna och materialen utgår från dessa premisser. Jag har dock sett och hört om en hel del "skandinaviskt" byggda hus som efter 3-4 år fått relativt stora problem med fuktinträngning etc. De små jordbävningarna har gjort att skarvar, tätskikt, fogar etc har spruckit upp.
Detta som ett exempel på att lokal byggteknik i mångt och mycket kan vara att föredra.
Detta som ett exempel på att lokal byggteknik i mångt och mycket kan vara att föredra.