Vi har ett hus från 1936, Man går in i huset genom källaren som är i sutteräng, ingen uppenbarfukt, nu ligger linoleummatta direkt på betongplattan.

Vi tänkte följande:
A. Hall: Lite klinker,sedan parkett. Under detta värmeslingor i fligolit, vattenburet.
B. Lekrum: Ligger 5 cm lägre än hallen, regla upp med Nivellsystem, sedan parkett.
C. "Mellanrum": Parkett på skumplast på betongplattan

Frågor:
1. Ska befintlig linoleummatta bort?
2. Risker med golvvärme i en del av källaren?
3. Ska man lägga plast på betongplattan för att isolera från fukt i rum C under skumplast+parkett?
(Eller blir det extramycket mögel/fukt under plasten?)
4. Nackdelar med parkett i källare? Är linoleum bättre?
5. Andra synpunkter/tips?

Tack!

/Tina

5. Om jag skulle börjar riva i en källare från 1936 och hade tillgång till vattenburen värme så skulle jag för det första lägga golvvärme i alla rum som jag renoverade. För det andra skulle jag bila ur det gamla golvet och gjuta upp med EPS-bruk till "lagom" nivå för att sen har samma nivå i hela källaren med flytspackel ovanpå.
4. Tror inte det spelar nån större roll om Du lägger parkett eller linoleum utifrån fukt/mögelaspekten, inget är bäst i det fallet. (Personligen skulle jag lägga parkett 11 ggr av 10 om alternativet var linoleum, men det är en fråga om tycke och smak:cool:)
3. Jag skulle lägga inomhusplaton, frigolit, parkett om jag nu inte bilade upp golvet då ventileras fukten upp i sockeln. var tar den vägen om Du lägger plast?
2. Spelar ingen roll, det som kan vara ett problem i vissa hus är värmen ner i plattan som kan leda till en sugeffekt när (om) man stänger av golvvärmen på sommaren men det undviker man genom att isolera ordentligt (EPS)
1. Japp!

Om du ändå tänker riva upp golven så skulle jag föreslå att du gör det ordentligt. Gräv ner dig 35 cm (plus någon cm för ytskiktet), lägg dräneringsgrus och ordentligt med frigolitisolering. Jag hittade rekommendationer om 15 cm grus och 20 cm isolering under en betongplatta med ingjuten golvvärme. Sedan gjuta en ny platta med golvvärmen i. Uponor har bra broschyrer att ladda hem, http://www.uponor.se/PortalPage.aspx?id=7528.

Det är ett jäkla jobb, men med sutterängvåning slipper du i alla fall släpa upp det i trappor. Man sover skönt av utmattning under tiden, och gott av ren förnöjsamhet efteråt.

OK, tack för svaren.
Jag förstår att det vore bäst att bila ur hela golvet, men känns som ett enormt projekt......
Lekrummet kommer vi i alla fall regla upp med Nivellsystem, så det blir nog bra ventilerat.
Problemet är hallen där vi inte vill bygga för mycket på höjden, därför hade vi tänkt:
Fligolit med värmeslingor, sedan parkett uppepå förutom första delen av hallen där det blir klinker.
Frågan är om man ska unna sig en platonmatta i botten.
Jag kan tillägga att vi inte har några fuktproblem och att det är sutteräng.

Snickaren som ska lägga fligoliten med värmeslingor tyckte inte vi skulle ta bort linoleummattan som nu ligger direkt på betongplattan.

Synpunkter?

Bila upp golvet är ett j-a jobb :D men som sagt det är min synpunkt efter att ha gjort alla möjliga andra lösningar i 2 hus ;)
Även om det inte är nåt fuktproblem nu och inte varit förut så är det ingen garanti för nåt och när (snarare än om på gamla hus) fukten plötsligt kommer upp genom plattan så tycker Er snickare att det är kanon med linoleummatta under plast/frigolit? kanske det är, jag har aldrig använt linoleum så jag är ingen expert på det men är det inte nåt slags naturmaterial?? :confused:
Nåväl, platon bygger på höjden, snickarn vill inte riva bort linoleummattan och bila upp golv och gjuta igen det är ett j-a jobb :rolleyes: men så skulle jag ha gjort ;)

Tina123 skrev:
OK, tack för svaren.
Jag förstår att det vore bäst att bila ur hela golvet, men känns som ett enormt projekt......
Lekrummet kommer vi i alla fall regla upp med Nivellsystem, så det blir nog bra ventilerat.
Problemet är hallen där vi inte vill bygga för mycket på höjden, därför hade vi tänkt:
Fligolit med värmeslingor, sedan parkett uppepå förutom första delen av hallen där det blir klinker.
Frågan är om man ska unna sig en platonmatta i botten.
Jag kan tillägga att vi inte har några fuktproblem och att det är sutteräng.

Snickaren som ska lägga fligoliten med värmeslingor tyckte inte vi skulle ta bort linoleummattan som nu ligger direkt på betongplattan.

Synpunkter?
du skall ha platoon under friggoliten.
skall ventileras under samt ventilerade fotlister.
mvh
snickar estwing
p.s bila ut allt klart bästa men jobbigt, tyvärr så vet jag detta till 100%. D.S

estwing skrev:
du skall ha platoon under friggoliten.
skall ventileras under samt ventilerade fotlister.
mvh
snickar estwing
p.s bila ut allt klart bästa men jobbigt, tyvärr så vet jag detta till 100%. D.S
estwing, va tror Du om linoleummattan? e de ok att ha kvar den under platon??
mvh Jan-Å

Hej
Vi ska göra motsvarande fast vårt hus är från -69.
Vi kommer att göra följande
  1. Platon
  2. Regelsystem från Granab, motsvarar Nivell men med stålregel. Alltså inget organiskt material och det leder dessutom bort något mindre värme än träreglarna i Nivellgolvet enligt min makes beräkninger.
  3. Full isolering av mineralull mellan reglarna. Det blir alltså inte ett ventilerat golv.
  4. Golvspån från Uponor för golvvärme.
  5. Diffspärr.
  6. Parkett.

Vi väljer bort ventilation till förån för isolering av främst tre anledningar
  1. Energiförbrukning. Vi vill värma rummen, inte backen
  2. Det kommer över tiden att samlas damm och annat roligt under golvet via ventilationen. Perfekt för mögel och så.
  3. Vi tycker inte att det verkar rätt att dra ner varm fuktig sommarluft mot den kallare plattan. Det borde leda till kondensation under golvet.

Jag inser att dett inte är det vanliga förfarandet men vi tror att det är den bästa lösningen i vårt fall.

MalinW

OK, tack igen för svaren, blir galen på alla svåra beslut.

Den svåraste frågan är golvet i hallen, inåtgående dörr som ska bytas och höjas upp för att golvet ska få plats.

Dock svårt att höja golvet jättemycket, därför tyckte snickaren bara fligolit+klinker/trägolv dirket på befintlig plastmatta (det är plast matta inte linoleum)

Ska man lägga Platon höjer det ju en del, men man kanske kan höja dörren jättemycket??

Jag tycker det verkar konstigt att låta plastmattan vara kvar, känns fräschare att riva bort den och sedan lägga på fligoliten (ev. med plast under eller?)

Jag kom just ihåg hur det såg ut i källare i vårt förra hus där det låg platmatta direkt på golvet. Den biologiska påväxten hade gått igenom två lager plastmatta, det var inte mysigt! Där var det lagt laminat på mattam. Vi fick ta bort mattan, slipa och spackla om betonggolvet innan det gick att vara i källaren. Jag skulle definitivt ta bort mattan!

OK, nu har vi börjat fundera på att bila ur i källaren som flera rekommenderat.
Vi lutar nu åt Uponor golvvärme.

Enl VVS-killen kan man lägga Uponor-frigolit-skivorna direkt på betongen.

Stämmer detta???

Ska man inte ha platon under?

Den största fördelen med golvvärme i källaren är att den trycker bort fukten.
Med ett omisolerat golv kommer man inte att värma marken allt för mycket heller.

har andra/tredje-handsuppgifter att golvvärme minskar mögelproblem i källare, men det låter sannolikt.

Det verkar i alla händelser klokt att inte välja metod efter arbetsmängd när det gäller fukt och liknande. Bila ur golvet är jobbigt men inte så avancerat. Det kan man göra själv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.