13 084 läst · 18 svar
13k läst
18 svar
Vår ventilation - kall luft
Sida 1 av 2
Hej
Vårt enplanshus är byggt 1980 och vi har ett ventilationssystem där till-luften går genom en fläkt uppe på vinden. Men det som blåses in i huset i ventilerna i taket är kall luft. Sitter man under en sådan ventil fryser man. Ska det verkligen vara så?
Hur varm har ni det i era hus? När jag mätte nu hade vi bara 19,2 grader.
Vårt enplanshus är byggt 1980 och vi har ett ventilationssystem där till-luften går genom en fläkt uppe på vinden. Men det som blåses in i huset i ventilerna i taket är kall luft. Sitter man under en sådan ventil fryser man. Ska det verkligen vara så?
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
Ska och ska det beror väl lite på hur konstruktören tänkt och om ventilerna är korrekt dimensionerade vad gäller flöde, antal och placering.Git69 skrev:Hej
Är det för få tilluftsventiler kan det bli ordentliga kallras under dem. Vanligtvis sitter dom ju i väggarna och tar sin luft utifrån kombinerat med kallrasskydd under ventilen och en fläkt på taket som suger ut luften via utsug i kök och våtrum.
Du skriver att ni har en fläkt för tilluften. Hur är det med frånluften då? Ventiler i taket? Du menar inte tvärt om då? Utsug i taket med frånluftsfläkt på taket?
Med få ventiler och högt flöde är det svårt att undvika kallras.
Innetemp just nu ca 23 grader (25 i bad och 20 i sov)! Ute ca -10 grader.
Frånluft tas från våtrum och kök, samt en separat frånluft (imkanal) från spisfläkt.
Tillluft i övriga rum.
Erat hus kanske har en värmeväxlare i/bakom köksfläkten, dags att göra rent?
Utlöst överhettnings/överströmsskydd på värmare i tilluften?
För stort tillluftsflöde - hög hastighet, man upplever att det drar, dags för omjustering av ventilationen?
Något sådant? Kanske finns nån bättre vetande som kan ge bättre tips på felsökning.
/O
Tillluft i övriga rum.
Erat hus kanske har en värmeväxlare i/bakom köksfläkten, dags att göra rent?
Utlöst överhettnings/överströmsskydd på värmare i tilluften?
För stort tillluftsflöde - hög hastighet, man upplever att det drar, dags för omjustering av ventilationen?
Något sådant? Kanske finns nån bättre vetande som kan ge bättre tips på felsökning.
/O
Är det ett FTX-system du har? Jag konstaterade nyligen att motorn som driver värmeväxlaren i mitt aggregat hade gått sönder. Det medförde att det blåste in 0gradig luft då det var några minusgrader ute. Blev kallt på golven.
Jag har nu bytt motor o får 15 grader i mina tilluftventiler. Mycket härligare!
Jag har nu bytt motor o får 15 grader i mina tilluftventiler. Mycket härligare!
Forcerad tilluft utan balans med forcerad frånluft har jag aldrig hört talas om. Sannolikt finns det även en FTX. "Fläkten på vinden" gissar jag är en FTX där det sitter filter, värmeväxlare, eftervärmare, dränering (om det är en plattis) mm. Sköter man inte den så slutar den att fungera. Den riskerar också att frysa på vintern. Fungerar inte styrningen (gammal elektronik?) så havererar dessutom avfrostningsautomatiken. Då blir det kallt i tilluftsdonen. Samma sak händer om eftervärmaren slutat fungera.
Tag reda på vad det är för aggregat du har på vinden och återkom.
Hej igenConsensus skrev:Forcerad tilluft utan balans med forcerad frånluft har jag aldrig hört talas om. Sannolikt finns det även en FTX. "Fläkten på vinden" gissar jag är en FTX där det sitter filter, värmeväxlare, eftervärmare, dränering (om det är en plattis) mm. Sköter man inte den så slutar den att fungera. Den riskerar också att frysa på vintern. Fungerar inte styrningen (gammal elektronik?) så havererar dessutom avfrostningsautomatiken. Då blir det kallt i tilluftsdonen. Samma sak händer om eftervärmaren slutat fungera.
Jo, det är mekanisk till o frånluft med FTX, Ventex någonting...Iallafall...igår la den av heltq(;^p. Ska ta hem en fackman nästa vecka som ska kolla över systemet.
MEN...det jag ändå undrar över är hur detta system fungerar. Jo, jag vet rätt så bra MEN tillluften som kommer ner genom ventilerna...hur varm ska den luften vara? Ska det verkligen vara så att det blåser så mycket så man inte kan sitta under/i närheten av ventilen för det drar ner och gör en kall? Vi har soffan rakt under ventilen i vardagsrummet och där kan man inte sitta om man inte vill frysa...Så ska det väl inte vara? Eller ÄR det så? Finns det andra ventiler än dom vi har som kanske är bättre och fördelar ut luften på ett annat sätt.
Vi har en liknande denna...
http://www.luftbutiken.se/product_thumb.php?img=images/TFvit.gif&w=115&h=87.21.
Hoppas det funkar med den länken.
Är det en ventex 300 du har?
Finns manual på deras hemsida.
Min ventex isade igen, då lyfte jag ut växlaren för att tina. Passade även på att tvätta rent den.
Nu är det -12 ute och tilluften ligger på +7 grader.
Mätt eftervärmaren till 40 ohm, så den är hel.
Finns manual på deras hemsida.
Min ventex isade igen, då lyfte jag ut växlaren för att tina. Passade även på att tvätta rent den.
Nu är det -12 ute och tilluften ligger på +7 grader.
Mätt eftervärmaren till 40 ohm, så den är hel.
Redigerat:
**************************************************************************Tiger79 skrev:
Fast det har varit kallt och dragit från ventilerna även i höstas....
Men hur är det? Drar det från era ventiler????
Finns tips på enkel felsökning.
Annars finns det på www.ventex.se
Jag ska nog ringa dem nån dag och fråga varför min växlare isade igen.
I manualen står det att, om det är kallare än -6 ute ska tilluftsfläkten stana en gång i halvtimmen för att isa av växlaren. Detta styrs med en timer. Detta tror jag inte funkar för oss.
Annars finns det på www.ventex.se
Jag ska nog ringa dem nån dag och fråga varför min växlare isade igen.
I manualen står det att, om det är kallare än -6 ute ska tilluftsfläkten stana en gång i halvtimmen för att isa av växlaren. Detta styrs med en timer. Detta tror jag inte funkar för oss.