14 330 läst · 44 svar
14k läst
44 svar
Byte av FTX aggregat
Blev en badkarssväng , spolade ur båda där . Stog i manualen att man inte ska ha nått lösningsmedel. Diskmedel och blötläggning .
Var rejält med skit i dom iaf . Metallfiltren fick åka diskmaskin .
Ska montera ihop agget idag , borra små hål för mätproben i från och tilluftskanal .
Hittade även ett spjäll för inkommande friskluft utifrån , vred ner detta .
Var rejält med skit i dom iaf . Metallfiltren fick åka diskmaskin .
Ska montera ihop agget idag , borra små hål för mätproben i från och tilluftskanal .
Hittade även ett spjäll för inkommande friskluft utifrån , vred ner detta .
Efter allt meckande fick jag det att fungera väldigt bra =) .
Men då kommer nästa bakslag , fläktmotorn har gett upp , står bara och brummar den jäv........n . Ska man ta o satsa på ett nytt agg , typ systemair eller finns det fläktar att köpa?
Men då kommer nästa bakslag , fläktmotorn har gett upp , står bara och brummar den jäv........n . Ska man ta o satsa på ett nytt agg , typ systemair eller finns det fläktar att köpa?
Att kapacitensen är korrekt säger tyvärr inte så mycket. Det vanligaste problemet på denna typ av kondensator är isolationsfel.anden__z skrev:
Isolationen kan kollas genom att ladda upp den till märkspänning och sedan kolla att den inte läcker ström/laddar ur. Det dock räcka med 325 V som är toppspänningen vid 230 V AC.
Kan fixas med hjälp av lämplig resistor i serie med en 400 V likriktardiod och ett vanligt 230 V vägguttag som spännningskälla.
Rekommenderas inte för den okunnige. Kan vara farligt om det blir ett överslag och knappast heller värt besväret, då den inte kostar speciellt mycket. Vilken som helst med samma kapacitans och samma eller högre märkspänning duger om den bara passar mekaniskt i "hållaren".
Vill nog inte kolla det hemma direkt , bäst att ta med till jobbet=)
Annars kanske det inte är så dyrt att köpa en ifrån elfa och testa.
Men dom kondingar jag har sett har ofta varit brända . Motorn gick väldigt tungt innan den la av helt , bara för att senare stå still o brumma .
Gjorde sen rent allt och smörjde upp . Trodde den inte orkade pga allt skit i den . Men kanske ska testa en ny kondensator .
Annars kanske det inte är så dyrt att köpa en ifrån elfa och testa.
Men dom kondingar jag har sett har ofta varit brända . Motorn gick väldigt tungt innan den la av helt , bara för att senare stå still o brumma .
Gjorde sen rent allt och smörjde upp . Trodde den inte orkade pga allt skit i den . Men kanske ska testa en ny kondensator .
Har fläktkassetten på rep nu .
Dom säger att den funkar bra . Troligt är det kylan som gör att den kärvar fast , går tungt .
Har ingen förvärmning på nu , har strypt intag av uteluft så jag får in 16,5 grader i växlaren och 15 grader ut .
Förvärmetermostaten är inställd på 12 . Kalluft ska väl fläkten tåla ????
Dom säger att den funkar bra . Troligt är det kylan som gör att den kärvar fast , går tungt .
Har ingen förvärmning på nu , har strypt intag av uteluft så jag får in 16,5 grader i växlaren och 15 grader ut .
Förvärmetermostaten är inställd på 12 . Kalluft ska väl fläkten tåla ????
Kan meddela att både tyristorstyrningen och kondensatorn var trasig .
Kör nu med maxfart då jag hittade en kondensator att montera .
Nån som har förslag på tyristorstyrning eller stegtransformator?
ska klara en flökt som just nu ligger på driftströmmen 0,6 AMPERE
Kör nu med maxfart då jag hittade en kondensator att montera .
Nån som har förslag på tyristorstyrning eller stegtransformator?
ska klara en flökt som just nu ligger på driftströmmen 0,6 AMPERE
Köpte min varvtalsregulator på Clas i sjön. Kör två 0,55 A fläktar på en 1 A styrning.
Tyvärr verkar de ha bytt modell till en som bara klarar 0,5 A (400 kr). 10 % "överlast" har funkat OK för mig, men 20 % som du skulle få, är kanske att chansa.
Tyvärr verkar de ha bytt modell till en som bara klarar 0,5 A (400 kr). 10 % "överlast" har funkat OK för mig, men 20 % som du skulle få, är kanske att chansa.