4 101 läst · 3 svar
4k läst
3 svar
duschkar = inbyggt badkar?
Skrivit i en annan tråd om duschkar, men knappt några svar. Antar att det är för ovanligt o Sverige.
Men en tanke som slog mig var att ett inbyggt duschkar borde ju följa precis samma princip som inbyggt badkar.
Vad säger experterna här om att plant golv under duschkaret, avloppsrör á la handfat (dvs avloppet leds direkt ner mot stammen) och sedan kakla? Naturligtvis tätskikt under i vanlig ordning.
Kommer vilja ha ett badkar också, men fristående. Snyggast tycker jag är om avloppsröret inte syns, dvs ansluta även det direkt mot stammen. Således en brunn mer i mitten av rummet för att ta hand om spill.
* Måste golvet ha fall även under inkaklad installation?
* Finns det restriktioner för anslutning till stammen enligt ovan?
* Fukt kommer ju leta sig bakom plattorna ner under karet, vad kan hända där om det inte är ventilerat?
* Är det möjligt att låta tätskiktet leda ut vattnet i karet, dvs med en remsa på karet mot väggen?
En tanke är ju att förbereda hela installationen så att det går att ta bort både badkar och duschkar och använda utrymmet som det är, dvs att duscha på golvet osv. Men det känns inte helt enkelt att tillgodose båda behoven.
Men en tanke som slog mig var att ett inbyggt duschkar borde ju följa precis samma princip som inbyggt badkar.
Vad säger experterna här om att plant golv under duschkaret, avloppsrör á la handfat (dvs avloppet leds direkt ner mot stammen) och sedan kakla? Naturligtvis tätskikt under i vanlig ordning.
Kommer vilja ha ett badkar också, men fristående. Snyggast tycker jag är om avloppsröret inte syns, dvs ansluta även det direkt mot stammen. Således en brunn mer i mitten av rummet för att ta hand om spill.
* Måste golvet ha fall även under inkaklad installation?
* Finns det restriktioner för anslutning till stammen enligt ovan?
* Fukt kommer ju leta sig bakom plattorna ner under karet, vad kan hända där om det inte är ventilerat?
* Är det möjligt att låta tätskiktet leda ut vattnet i karet, dvs med en remsa på karet mot väggen?
En tanke är ju att förbereda hela installationen så att det går att ta bort både badkar och duschkar och använda utrymmet som det är, dvs att duscha på golvet osv. Men det känns inte helt enkelt att tillgodose båda behoven.
Kikade ganska intensivt på detta själv tills för något år sedan (http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/61593-badrum-i-kaellarplan-halvt-under-mark.html), gav sedan upp för att ingen kunde ge mig vettiga installationsinstruktioner samt att jag inte kunde finna några godkännanden i Sverige.
Har sett din tråd och insett att den kunskapen inte verkar finnas här. Därför vinklade jag frågan till om det inte är samma som för inbyggt badkar, och det kan vi väl i det här landet?swehjo skrev:
Men ingen verkar våga säga att det borde vara samma princip. Om vi kör på det här alternativet så kommer jag att se den som ett badkar. Men jag hoppas kunna få lite bra svar angående fall och avloppsanslutningen.