3 172 läst · 12 svar
3k läst
12 svar
Felsökning FTX
Hej
Efter att ha läst här på forumet har jag förstått att inlufttemperaturen ska vara 10grader+ då det är nån minusgrad ute och 20-21 grader innan. Mitt problem är att jag har 4 grader inlufttemp.
Aggregatet är ett HERU50 från början -90talet på kallvind, rören isolerade med säkert 10cm nåt-isoler-material (dock saknas isolering på kortare sträckor. Fråga mig inte varför...) Ingen efterbrännkammare eller liknande är monterat i systemet. Jag har förstått att halvtaskig isolering inte sänker temperaturen så mycket som runt 6-8grader i mitt fall.
Vad ska jag börja med i min felsökning för att hitta den stora tempdiffen? Ska mäta temperaturerna i aggregatet, kontrollera att värmeväxlaren snurrar - men tänkte om det finns nåt mer uppenbart (som kanske inte är uppenbart för mig...) som kan kontrolleras?
Mvh
Efter att ha läst här på forumet har jag förstått att inlufttemperaturen ska vara 10grader+ då det är nån minusgrad ute och 20-21 grader innan. Mitt problem är att jag har 4 grader inlufttemp.
Aggregatet är ett HERU50 från början -90talet på kallvind, rören isolerade med säkert 10cm nåt-isoler-material (dock saknas isolering på kortare sträckor. Fråga mig inte varför...) Ingen efterbrännkammare eller liknande är monterat i systemet. Jag har förstått att halvtaskig isolering inte sänker temperaturen så mycket som runt 6-8grader i mitt fall.
Vad ska jag börja med i min felsökning för att hitta den stora tempdiffen? Ska mäta temperaturerna i aggregatet, kontrollera att värmeväxlaren snurrar - men tänkte om det finns nåt mer uppenbart (som kanske inte är uppenbart för mig...) som kan kontrolleras?
Mvh
Lyfter ytterligare en fråga i samma tråd. Behöver till-/frånluftflödet kalibreras efter x antal år för att uppnå korrekta flöden eller är det normalt sett samma flöde idag som det var vid installationstillfället??
Börja med att mäta temp efter/före aggregatet på tilluft ,frånluft, avluft och uteluft.Hawkai skrev:Hej
Efter att ha läst här på forumet har jag förstått att inlufttemperaturen ska vara 10grader+ då det är nån minusgrad ute och 20-21 grader innan. Mitt problem är att jag har 4 grader inlufttemp.
Aggregatet är ett HERU50 från början -90talet på kallvind, rören isolerade med säkert 10cm nåt-isoler-material (dock saknas isolering på kortare sträckor. Fråga mig inte varför...) Ingen efterbrännkammare eller liknande är monterat i systemet. Jag har förstått att halvtaskig isolering inte sänker temperaturen så mycket som runt 6-8grader i mitt fall.
Vad ska jag börja med i min felsökning för att hitta den stora tempdiffen? Ska mäta temperaturerna i aggregatet, kontrollera att värmeväxlaren snurrar - men tänkte om det finns nåt mer uppenbart (som kanske inte är uppenbart för mig...) som kan kontrolleras?
Mvh
Mät även tillufft och frånluft i don ute i anläggningen.
Kolla så du inte har uppenbart läckage någonstans i aggregatet. typ locket inte tätar helt.
Om aggregatet är ordentligt rengjort och underhållet samt att kanalsystem är rent och snyggt.Hawkai skrev:
Så brukar det inte skilja nämnvärt. Förutsätter att från och tillufts don är orörda och rengjorda förstås.
Med andra ord, smuts är det som sänker flödena i systemet du har.
Visade sig att rotormotorn verkar vara kaputt. Har ström fram till motorn.
Då det är söndag idag är det ju svårt att ringa runt för prisuppgifter på ny motor. Reservdelspriset brukar ha tendensen att vara rätt högt så borde man inte kunna ersätta motorn med en annan motor med samma egenskaper? Nuvarande motor är 230V och snurrar med 61RPM. Borde inte vara så svårt va? Nån som har erfarenhet?
Då det är söndag idag är det ju svårt att ringa runt för prisuppgifter på ny motor. Reservdelspriset brukar ha tendensen att vara rätt högt så borde man inte kunna ersätta motorn med en annan motor med samma egenskaper? Nuvarande motor är 230V och snurrar med 61RPM. Borde inte vara så svårt va? Nån som har erfarenhet?
Hur är det på HERUn? Finns det ett motorskydd som stoppar motorn om/när värmeväxlaren fryser fast på vintern? Eller startar eftervärmaren så att du får rätt temperatur på tilluften och sedan maler motorn på tills den brunnit upp?
Bra fråga...! De gånger jag tittat i lådan har jag inte sett någon ny fukt/is. Däremot ser jag spår efter gammal fukt. Runt värmeväxlaren ser jag dock ingen fukt/spår.Consensus skrev:
Hittar inget motorskydd i det elschema som följer manualen. Kan tänka mig att om värmeväxlaren fryser fast skulle remmen runt växlaren glida (hm, vilket så småningom resulterar i en bränd motor...) Eftervärmare har jag inte i mitt system
Borde jag installera ett motorskydd? Motorn som gick sönder var ju närmare 15-20 år, så den kanske gav upp pga ålder??
Redigerat:
Har den hållit i 20 år så behöver du nog inte grunna på motorskydd.Hawkai skrev:
Hade vi pratat om 10-20 tusen för en motor så hade det väl vart relevant, men 1600kr är ju inte ens lönt besväret att åka o köpa ett motorskydd och montera dit .
Aldrig vart med om att dom gått sönder pga fastfrysning, de går sönder pga ålder eller fabrikationsfel.
Hej!
Lånar tråden
Det gnisslar och låter i mitt aggregat på vintern, ju kallare juh oftare.
Nån som ha nån hjälpande ide, kan man smörja nånstans.
jag har öppnat luckan och försökt lokalisera gnisslandet utan framgång, kanske finns nåt vanligt "gnällställe"?
Lånar tråden
Det gnisslar och låter i mitt aggregat på vintern, ju kallare juh oftare.
Nån som ha nån hjälpande ide, kan man smörja nånstans.
jag har öppnat luckan och försökt lokalisera gnisslandet utan framgång, kanske finns nåt vanligt "gnällställe"?