Borrhammare ska du inte använda. Det är ett verktyg för hård betong. I tegel murat 1938 får du sprickor och materialavgång från fogarna av vibrationerna om du sätter in en borrhammare.
Min B&D oranga (ännu äldre än gröna, nu har dom blivit oranga igen) med två hastigheter och slagborr är vad jag använder till teglet från 1936.
Problemet är nog borren. En vanlig hårdmetallborr är slipad mer som en huggmejsel än som en borr. Slipa en positiv bröstyta på en vanlig hårdmetallborr så skär det bättre.
Kommer man i kalkbruket mellan stenarna blir naturligtvis hålet hur stort som helst, det är ju att borra i sand.
Ska du få fina hål i teglet så börja med en mindre borr och avsluta med en större.

H
Nimajneb skrev:
4-skärs borrarna finns väl bara till Borrhammare (SDS) och har syftet att borra igenom armeringsjärn utan att hugga fast.
Du får nog läsa på lite på deras hemsida.

Ok, då verkar det som det blir så att jag börjar med investera i ett par bättre borr till en början. Om det inte blir roligare så blir det till att låna en fräsch maskin och testa med.

Funkar inte det så är det väl bara att köpa en pall (alt livstidsbehov) med HusFix och borra med vad man lyckas få tag på och reparera resultatet i efterhand... ;)

Tack till er alla!
/markus

hokanp skrev:
Du får nog läsa på lite på deras hemsida.
Kan inte hitta det själv så ge mig en länk eller artikelnummer.
Letar som sagt efter ett borr som ger ett exakta hål i puts utan slag.

Min röst går till borrhammaren. Har aldrig haft problem med att den skulle slå sönder något. (Förutom när man hamnar mitt i en fog, men då hjälper ingen annan borrtyp heller.) Kör med den både till grova saker och småplugg till rör/kabelfästen m.m. Sen att det känns lite oprecist innan man fått fäste med borren är en annan sak, själva hålet håller sig inom toleranserna...
(Har aldrig borrat i den utvändiga putsen, möjligt att man får ta det lite vackert där...)

Borrhammare alla dagar i veckan. Jag brukar borra genom klinker med min och det spricker vädligt sällan. Slagborrmaskin är leksaker.

Kave skrev:
... Jag brukar borra genom klinker med min och det spricker vädligt sällan...
Där går gränsen för mig...;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.