Har en gammal luft/vatten pump Panasonic Inverter som jag ställt av sedan ett par år p g a trasig ventil.

Nyss fick jag se att det stått och läckt och fortfarande läcker vartten vatten från pumpen. Vattnet rinner efter väggen i pannrummet och ner på pannrumsgolvet. Har sett att det varit vatten på golvet under några veckor, men då antagit att det kommit dit från tryckexpansionskärlet i samband med att trycket i expansionskärlet blivit för högt.

Är vattnet i en luft/vatten värmepump i ett slutet system, så att vattnet kommer att sluta rinna när det är slut i systemet? Eller fylls ett sådant system på efterhand? Eftersom systemet utöver vatten, äv en väl systemet vara slutet...

Det är troligen radiatorvatten som rinner ut, har du inga kranar att stänga? Annars så blir det att koppla loss och proppa.

Kan ju vara kondensvatten också.

Protte

Ursäkta mig, ser nu att jag skrivit helt fel !

Det är en Panasonic Inverter luft / luft -värmepump jag har. Luftvärmepumpen är inte kopplad till radiatorerna, utan i ett system för sig. Vattnet som kommer in droppar från en av de slangar genom vilka vatten+kylmedel transporteras från aggregatet ute till värmeväxlaren inne. Läckaget är i "katthålet" där slangarna går genom ytterväggen.

Det finns inget vatten i en sådan pump. om det läcker in
vatten så är det regnvatten som kommer utifrån genom fasaden.

Det finns inget vatten i en sådan pump. om det läcker in
vatten så är det regnvatten som kommer utifrån genom fasaden.

Jaså, är det inget vatten i systemet. Kylmedlet är alltså i gasform, så det vatten som kommer in måste alltså vara kondensvatten. Då vet jag.

Stort tack för hjälpen !

C
Nja, kylmediet är i gasform och vätskeform om vartannat, det är så det överför energi, men i atmosfärstryck är det gasform, så läcker det läcker det som en gas.

Går den kan det vara dåligt kondensisolerat, står den stilla är väl det dock inte så troligt, då är det väl troligare att det följder med regnvatten genom hålet.

Jaha, kylmediet är alltså i vätskefas, precis som jag tidigare tagit för givet. Dock är pumpen trasig och inte i drift, så slutsatsen blir alltså trots allt, att det är regnvatten, ja egentligen smält snö, som gör att vatten läcker, för snö har det kommit en hel del av. Just nu är det dessutom -24,1 grader utomhus (i morse drygt -26), så just idag känns det inta som att jag vill gå ut och skotta snö... :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.