51 154 läst · 158 svar
51k läst
158 svar
Renoverat badrum, men är inte nöjd!
Jamen den ligger säkert i nivå med flytspacklet. I vissa lägen finns det ingen annan möjlighet än att göra fallet lite brantare just vid golvbrunnen, det går alldeles utmärkt att få flytspackelkanten i nivå med golvbrunnen ändå så länge det är rimligt brant. Det är dock viktigt att det är jämnt och inte "buckligt" (nåja brist på metaforer) så att fästet för manchetten blir bra. Det är inte alla duschhörn som tillåter broshyrernas illustrationen vad gäller monteringsanvisningar och de är ju trots allt principiella. Så länge golvbrunnskanten och spackelkanten "livar" och inte är just idiotbrant så är konstruktionen den samma.
Och ja det stämmer att dörrtillverkarna vill ha så brant fall. Troligen på grund av rädsla för att plattissarna klantar sig med fallen så att det blir läckage under släplister. Gör man enligt Bkr:s rekommendationer är det inga problem ändå givetvis.
Och ja det stämmer att dörrtillverkarna vill ha så brant fall. Troligen på grund av rädsla för att plattissarna klantar sig med fallen så att det blir läckage under släplister. Gör man enligt Bkr:s rekommendationer är det inga problem ändå givetvis.
Ja det är mycket. 20mm per meter är max. Det har t.o.m hänt fallolyckor tack vare för kraftigt fall, därför finns det en gräns på hur mycket det får falla.Thomas59 skrev:
Det brukar oftast finnas högre släplister till duschdörrarna att köpa.
Redigerat:
Håller givetvis med om att det varken är snyggt eller praktiskt med så stort fall men läser man installationsanvisningar och fallmallar hos en del dörrtillverkare så rekommenderar de faktiskt det. Dessutom har jag haft en del påpekande från kunder som påvisat detta och rynkat näsa mer än vad som kan vara bra för huden när fallet varit mindre. Har dock i alla fall löst sig (utom en gång när jag tänker efter) när jag meddelat branschreglernas krav.
Sry TS för OT. Lycka till med badrummet och var tuff mot rackarna!
Sry TS för OT. Lycka till med badrummet och var tuff mot rackarna!
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Detta står ju dessutom i de flesta duschdörrars broschyrer och anvisningar just därför att det nästan alltid läcker ut lite vatten under släplister och liknande.tank77 skrev:
Hur många gnäller inte när det kryper ut lite vatten i klinkerfogarna så deras söta lilla matta som ligger ett par decimeter utanför dörrarna blir lite fuktig.
Fy så dåligt fall heter det då och så lägger man passet på golvet och så blir det ganska tyst.
Titta på bilderna för golvbrunnarna!
Titta på höjden mellan brunnens ovankant och plattorna.
Är det inte flytspackel som till största del bygger upp avståndet så har plattläggaren använt enorma mängder fix.
Ska man göra ett godkänt badrum där man inte får problem med försäkringsbolag vid ev. skador så ska man följa anvisningarna.
Uppretad, nej knappast så allvarligt. Däremot så får vi hobbygubbar ofta kritik och då måste proffs vara perfekta och inte göra våra misstag. Eller?
Jag vet att proffs ibland använder tekniken med att låta flytet gå ner mot min vid brunnar då man inte bytet brunnen och förhöjningsringar saknas. Men i detta fall har golvbrunnar bytts och då ska det bli rätt från början.
Med tanke på andra felaktiga renoveringar man läst om och att denna ser amatörmässig ut så skulle jag gå djupare och kolla upp mer.
T.ex. är det rätt väggskivor, rätt fuktspärrar osv.
Gärna med en besiktningsman.
OBS rör för element får egentligen inte gå upp ur golv. Men det kanske ni kommit överens om.
mvh Roland
Titta på höjden mellan brunnens ovankant och plattorna.
Är det inte flytspackel som till största del bygger upp avståndet så har plattläggaren använt enorma mängder fix.
Ska man göra ett godkänt badrum där man inte får problem med försäkringsbolag vid ev. skador så ska man följa anvisningarna.
Uppretad, nej knappast så allvarligt. Däremot så får vi hobbygubbar ofta kritik och då måste proffs vara perfekta och inte göra våra misstag. Eller?
Jag vet att proffs ibland använder tekniken med att låta flytet gå ner mot min vid brunnar då man inte bytet brunnen och förhöjningsringar saknas. Men i detta fall har golvbrunnar bytts och då ska det bli rätt från början.
Med tanke på andra felaktiga renoveringar man läst om och att denna ser amatörmässig ut så skulle jag gå djupare och kolla upp mer.
T.ex. är det rätt väggskivor, rätt fuktspärrar osv.
Gärna med en besiktningsman.
OBS rör för element får egentligen inte gå upp ur golv. Men det kanske ni kommit överens om.
mvh Roland
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Det viktiga är att övergången mellan flytspacklet och brunnen är jämn så att manschetten ligger dikt an mot både flytspackel och brunn hela vägen ner bakom klämringen så att ingen luftficka bildas mellan brunnen och manschetten för då går det så här efter väldigt kort tid.
Som ni ser ganska så mitt på bilden där manschetten brustit så kan man vänster om bristningen tydligt se att manschetten hänger i luften och det finns en luftficka bakom.
Som ni ser ganska så mitt på bilden där manschetten brustit så kan man vänster om bristningen tydligt se att manschetten hänger i luften och det finns en luftficka bakom.
Jag lånar en bild av en annan tråd där man inte lagt fix ordentligt. Men du ser där Roland hur det brukar se ut. Tanken är att man fyller med fix och drar runt snyggt med fingret.rolri skrev:Titta på bilderna för golvbrunnarna!
Titta på höjden mellan brunnens ovankant och plattorna.
Är det inte flytspackel som till största del bygger upp avståndet så har plattläggaren använt enorma mängder fix.
Ska man göra ett godkänt badrum där man inte får problem med försäkringsbolag vid ev. skador så ska man följa anvisningarna.
Uppretad, nej knappast så allvarligt. Däremot så får vi hobbygubbar ofta kritik och då måste proffs vara perfekta och inte göra våra misstag. Eller?
Jag vet att proffs ibland använder tekniken med att låta flytet gå ner mot min vid brunnar då man inte bytet brunnen och förhöjningsringar saknas. Men i detta fall har golvbrunnar bytts och då ska det bli rätt från början.
Instämmer, 3-4 cm låter mer som ett dike ju! Jag har ca 2cm och hoppas det kommer funka bra. Har för mig det är det rekomenderade fallet men sen kanske tillverkare har egna ideer men då blir det ju jobbigt värre....Thomas59 skrev:
Jo jag vet, men knappast fix som är drygt 1,5 cm tjockt.TOKE 1 skrev:
Antingen ligger golvbrunnen för lågt och flytspackel gör att brunnsmanschetten blir felaktigt monterad.
Trotts att det går så är det inte gjort enligt anvisningarna.
Eller så har man byggt fall med fix vilket inte är ok.
Finns det fler alternativ?
mvh Roland
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
Instämmer med dig rolri. Detta är FELAKTIGT utfört.
Bedömer att en 8mm kanske 10mm (tveksamt?) tandspackel skulle ha använts utifrån vad jag kan se på plattorna, ev med dubbellimmning men det borde inte behövas.
Då plattan vrids/pressas ner en aning i fixet vid läggningen bör fixskiktet i genomskärning inte bli mer än 6-8 mm. Här är det betydligt mer vilket i sig antyder att något fuffens förekommit eller å är det bara en klantig/slarvid plattis. Lika illa det.
Ska brunnsmanschetten fungera och hålla som avsett ska flytspackel och övre platta kanten på brunnen liva med varandra. INGET ANNAT är OK. Att flytspackla till en högre nivå och sedan försöka göra en snygg avrundning ner till brunnskanten är ALDRIG ok oavsett hur snygg och slät avrundning man tycker att man åstadkommit. Beräknas nivån på flytspacklet hamna på högre nivå än övre brunnskant skall godkänd förhöjningsring användas.
För att allt ska bli rätt skall fallet beräknas och byggas (flytas) utifrån befintlig eller förhöjd brunnskant. BRUNNSKANTEN är fixpunkten som man utgår ifrån.
Att, som faktiskt många som flyter professionellt gör, hälla ut flytspacklet och sen se var man hamnar på för nivå vid brunnen och sedan försöka göra en snygg avrundning är ju totalt förkastligt. Var har dom lärt sig det?
Är det så att fallberäkningen helt enkel är för svår eller saknas förmågan/kunskapen?
Det är faktiskt ganska lätt att få till ett korrekt fall vilket gör det hela än mer mystiskt?
Bedömer att en 8mm kanske 10mm (tveksamt?) tandspackel skulle ha använts utifrån vad jag kan se på plattorna, ev med dubbellimmning men det borde inte behövas.
Då plattan vrids/pressas ner en aning i fixet vid läggningen bör fixskiktet i genomskärning inte bli mer än 6-8 mm. Här är det betydligt mer vilket i sig antyder att något fuffens förekommit eller å är det bara en klantig/slarvid plattis. Lika illa det.
Ska brunnsmanschetten fungera och hålla som avsett ska flytspackel och övre platta kanten på brunnen liva med varandra. INGET ANNAT är OK. Att flytspackla till en högre nivå och sedan försöka göra en snygg avrundning ner till brunnskanten är ALDRIG ok oavsett hur snygg och slät avrundning man tycker att man åstadkommit. Beräknas nivån på flytspacklet hamna på högre nivå än övre brunnskant skall godkänd förhöjningsring användas.
För att allt ska bli rätt skall fallet beräknas och byggas (flytas) utifrån befintlig eller förhöjd brunnskant. BRUNNSKANTEN är fixpunkten som man utgår ifrån.
Att, som faktiskt många som flyter professionellt gör, hälla ut flytspacklet och sen se var man hamnar på för nivå vid brunnen och sedan försöka göra en snygg avrundning är ju totalt förkastligt. Var har dom lärt sig det?
Är det så att fallberäkningen helt enkel är för svår eller saknas förmågan/kunskapen?
Det är faktiskt ganska lätt att få till ett korrekt fall vilket gör det hela än mer mystiskt?
Var finner du stöd för detta påstående ?Thomas59 skrev:Ska brunnsmanschetten fungera och hålla som avsett ska flytspackel och övre platta kanten på brunnen liva med varandra. INGET ANNAT är OK. Att flytspackla till en högre nivå och sedan försöka göra en snygg avrundning ner till brunnskanten är ALDRIG ok oavsett hur snygg och slät avrundning man tycker att man åstadkommit.
Jag har gjort ett antal badrum på detta viset, gjutit med ROT betong och spacklat ned det sista med handspackel typ Maxit 4040. Betongbjäklag förstås och 30 cm bredspackel har använts.
.
Redigerat:
Jo så här ser det ut. Och den brunnen är inte spacklad ovanpå flänsen så vitt jag kan se.
Och fix+klinkers blir den hör höjden så länge man inte lägger mosaik.
Jag vill se Rolri och Thomas59 hålla godkänt fogsprång och samtidigt ha klinkersen i stort sett dikt mot tätskiktet utan att skära på diagonalen med 10x10 plattor eller större mot silramen.
Fallet i tätskiktet blir oftast större än ytskiktet runt brunnen om man vill få det riktigt snyggt.
Och fix+klinkers blir den hör höjden så länge man inte lägger mosaik.
Jag vill se Rolri och Thomas59 hålla godkänt fogsprång och samtidigt ha klinkersen i stort sett dikt mot tätskiktet utan att skära på diagonalen med 10x10 plattor eller större mot silramen.
Fallet i tätskiktet blir oftast större än ytskiktet runt brunnen om man vill få det riktigt snyggt.
Varsågod, så här ser det ut. (se bild)
Plattorna ligger mot underlaget som är LIP tätskikt med brunsmasnhett och under detta handspacklat fall med LIP spackel, har använt LIP fix med fixkam 6mm
Första badrummet jag gjort. Tidigare bara kök, hall och garage.
Hur svårt kan det vara?
Visar gärna mitt badrum men går givetvis att hitta små missar då det är först jag gjort.
Får inte bilder att laddas upp
mvh Roland
Plattorna ligger mot underlaget som är LIP tätskikt med brunsmasnhett och under detta handspacklat fall med LIP spackel, har använt LIP fix med fixkam 6mm
Första badrummet jag gjort. Tidigare bara kök, hall och garage.
Hur svårt kan det vara?
Visar gärna mitt badrum men går givetvis att hitta små missar då det är först jag gjort.
Får inte bilder att laddas upp
mvh Roland