BiFuel skrev:
Hur menar du med att kaklet får vara kvar när tätskiktet ska göras om...?
Aha, du menar nytt tätskikt ovanpå det gamla kaklet?
Exakt!
 
Thomas59 skrev:
Om man med säkerhet :confused: vet att det gamla tätskiktet är ok är det bättre att kakla direkt på det gamla kaklet UTAN nytt tätskikt.

Dubbla tätskikt är ingen ok lösning och hur hade han tänkt sig det? Smeta tätskikt på kaklet eller? Ingen bra lösning det heller. Då får man allt flyta golvet igen och spackla väggarna innan tätskiktet läggs på men problemet med dubbla tätskikt kvarstår då.

Nej det enda rätta, enligt min erfarenhet, är att bila bort allt och börja om från början men jag kan förstå att företaget inte tycker det är ett bra alternativ.

Gör om, gör rätt!
Hmm, den tanken slog mig också då jag minns att du tagit upp problematiken med dubbla tätskikt tidigare i tråden.

Han ville inte ta bort golvet för att slippa göra om golvvärmen. Kaklet på väggarna skulle han rådgöra med en kollega om de skulle ta bort först eller inte. Kanske menade han att om de tar bort kaklet på väggarna måste de göra om tätskiktet och då även på golvet. Förstår annars inte riktigt heller varför ett extra tätskikt ska vara till någon nytta om det undre är ok. :confused:
 
Thomas59
Limponen skrev:
Hmm, den tanken slog mig också då jag minns att du tagit upp problematiken med dubbla tätskikt tidigare i tråden.

Han ville inte ta bort golvet för att slippa göra om golvvärmen. Kaklet på väggarna skulle han rådgöra med en kollega om de skulle ta bort först eller inte. Kanske menade han att om de tar bort kaklet på väggarna måste de göra om tätskiktet och då även på golvet. Förstår annars inte riktigt heller varför ett extra tätskikt ska vara till någon nytta om det undre är ok. :confused:
Ja dubbla tätskikt är inte ok någonstans. Som med mycket annat är det ett utslag av säkerhetstänkande. Så länge det nya tätskiktet är ok är det ingen större fara om det inte bildas kondens mellan tätskikten vilket iofs är möjligt.

Problemet som man försöker undvika med "enkeltätskiktsprincipen" är att om fukt kommer in MELLAN tätskikten har fukten liksom ingenstans att ta vägen och riskerar att bli kvar där.

Vad menar han med att slippa göra om golvvärmen? Har han lagt golvvärmeslingorna i fixet eller? DET skulle ju ha varit en intressant lösning:D.

Golvvärmen ligger väl i flytspacklet eller?

Ska inte vara några problem att bila/knacka bort golvklinkers utan att skada underliggande golv. Det har jag gjort vid ett par tillfällen. Man får vara lite försiktig bara. Inte bara köra ner bilmaskinen i golvet.

Slingorna bör ju ligga minst 10 mm ner i flytspacklet +/- några millimeter beroende på tillverkare av govvärmen så där ska finnas marginal.

Med tanke på utförandet i övrigt skulle då inte jag chansa på att tätskiktet är ok vilket firman bör ha förståelse för. Mitt krav skulle definitivt vara Gör om (ALLT) , gör rätt.
 
Thomas har skrivit i princip vad jag tänkt svara dig på detta också.

Köp INTE hans lätta sätt att komma undan arbetet med att ta bort plattorna som sitter där idag...!!

Du ska inte ha dubbla tätskikt och hållfastheten är inte att lita på om de bara kladdar nya tätskikt utanpå kakeln och kaklar om.
Dessutom är det ingen hit att kakla om utanpå den gamla kakeln än om man skippar nytt tätskikt.

Som sagt... GÖR OM ALLT OCH GÖR RÄTT !
 
TOKE 1
Thomas59 skrev:
Vad menar han med att slippa göra om golvvärmen? Har han lagt golvvärmeslingorna i fixet eller? DET skulle ju ha varit en intressant lösning:D.

Golvvärmen ligger väl i flytspacklet eller?

Ska inte vara några problem att bila/knacka bort golvklinkers utan att skada underliggande golv. Det har jag gjort vid ett par tillfällen. Man får vara lite försiktig bara. Inte bara köra ner bilmaskinen i golvet.

Slingorna bör ju ligga minst 10 mm ner i flytspacklet +/- några millimeter beroende på tillverkare av govvärmen så där ska finnas marginal.
Nu finns det ju T2 quick net som är ett utmärkt alternativ som läggs i fixet.
 
Thomas59
TOKE 1 skrev:
Nu finns det ju T2 quick net som är ett utmärkt alternativ som läggs i fixet.
Tänkte inte på det! Så kan det ju vara. Utgick från att det låg i golvet.

Ändå inget hållbart skäl att inte ta bort det gamla (nya!) golvet. Kostnaden för värmegolvet i sig är ju småsummor och utgångspunkten bör ju vara att hålla KUNDEN skadelös, inte att minska reklamationskostnaderna för hantverkaren.

Det måste få kosta vad det kostar.
 
TOKE 1
Thomas59 skrev:
Ändå inget hållbart skäl att inte ta bort det gamla (nya!) golvet. Kostnaden för värmegolvet i sig är ju småsummor och utgångspunkten bör ju vara att hålla KUNDEN skadelös, inte att minska reklamationskostnaderna för hantverkaren.

Det måste få kosta vad det kostar.
Det har du rätt i :)
 
optimum
Extra lager med kakel och klinker, hmmm

Hur gör han då med rör för dushblandare? (rörsträckare)

Hur går han då med dina golvbrunnar som redan idag saknar förhöjningsringar?
(hur katten får man dit en brunnsmaschett på rätt sätt då?)

Kommer dörrar till duschen passa då?

tätskickt på kakel. De flesta tätskikten är godkända för vissa underlag och undrar om det finns något som fungerar på just ditt blanka kakel.


Skulle också gå på linjen att riva allt. Alternatvit leva med felen. Men aldrig ett extra lager över allt.

Lider med dig.

mvh Roland
 
T
rolri skrev:
Extra lager med kakel och klinker, hmmm

Hur gör han då med rör för dushblandare? (rörsträckare)

Hur går han då med dina golvbrunnar som redan idag saknar förhöjningsringar?
(hur katten får man dit en brunnsmaschett på rätt sätt då?)

Kommer dörrar till duschen passa då?

tätskickt på kakel. De flesta tätskikten är godkända för vissa underlag och undrar om det finns något som fungerar på just ditt blanka kakel.


Skulle också gå på linjen att riva allt. Alternatvit leva med felen. Men aldrig ett extra lager över allt.

Lider med dig.

mvh Roland
Han har som konstaterat Jafos brunnar vilka har en vit klämring som skruvas.

Inget tätskikt på plattorna utan man kaklar direkt på det gamla kaklet. Och på golvet lägger man bara en ny slukrist över den gamla samt dörrarna skruvas dit på nytt.

Rören har jag ingen koll på, kanske någon rörpulare kan svara på?
 
optimum
tank77 skrev:
Han har som konstaterat Jafos brunnar vilka har en vit klämring som skruvas.

Inget tätskikt på plattorna utan man kaklar direkt på det gamla kaklet. Och på golvet lägger man bara en ny slukrist över den gamla samt dörrarna skruvas dit på nytt.

Rören har jag ingen koll på, kanske någon rörpulare kan svara på?
Spelar ingen roll om det är Jafo eller Purus golvbrunn. Brunsmanschetten ska ligga i nivå med golvbrunnens övre kant.
De brunnar som är installerade hade behövt en förhöjningsring för att lagret med flytspackel skulle hamna så att golvbrunnens övre kant kom i ytskiktet.

Se bild på förhöjningsringar.
Förhöjningsringar för Jafo skruvas också.

Men dessa borde inte behövts om brunnen från början placerats i rätt höjd.

För att se hur golvbrunnen skall monteras så kika på denna länk och sidan 11
http://www.jafo.eu/pdf/JAFO_Montageanvisning_for_golvbrunnar_i_plast.pdf


Börjar lära mig nu efter intensivt läsande.
Men besviken då jag har ett av hantverkare renoverat badrum med golvbrunn utan förhöjningsring. Morr

mvh Roland
 
optimum
Missade bild, får inte upp bilder men ligger i samma pdf som hänvisades ovan

mvh Roland
 
Redigerat:
Om du nu ska göra om hela hela badrummet så kan jag råda dig att bort det där fönstret.
Eller åtminstone byta ut det mot ett PVC fönster.

Det är lite hål i huvet att hålla på med tätskikt som har en miljon i ångtäthet och sedan ha ett fönster i yttervägg mellan två duschar. Hur man än bär sig åt så kommer det komma vatten på fönstret. Hur ansluter man tätskikt till fönster ?

Det har varit badkar där innan antar jag ?
 
Men alltså... Vad jag kunnat se på bilderna så ligger förvisso brunnarna aningen djupt men det spelar ingen roll så länge bara manchetten har ett underlag att klistras på. Så länge det inte är luft bakom manchetten eller skarven till golvbrunnen är ojämn eller alltför brant (flera centimeter) är det ingen risk med den konstruktion. Att sedan slukristen kommer en bit över golvbrunnen gör inget då den sitter i fixet. Det tyder ju snarare på att fallet kring brunnarna är bra? Sålänge slukristen inte ligger dikt an mot tätskiktet ser jag ärligt talat inget fel på golvbrunnsbilderna förutom att det ser ut som om en krigszon vad gäller fogrester etc. Betänk gärna att de flesta duschdörrstillverkare rekommenderar ett lokalt fall vid golbrunnarna på 3 - 4 cm / m.

Med tanke på övriga bilder känns det dock, som många tidigare påpekat, ganska läskigt att låta firman lägga på ett lager keramik till.

Ett annat tips som kanske kan glädja de olycksfåglar som råkat få metallutgjutelser på kakel/klinker (efter plattskärare etc) är att det går alldeles utmärkt lätt att få bort med kromglans/autosol.
 
TOKE 1
rolri skrev:
Spelar ingen roll om det är Jafo eller Purus golvbrunn. Brunsmanschetten ska ligga i nivå med golvbrunnens övre kant.
De brunnar som är installerade hade behövt en förhöjningsring för att lagret med flytspackel skulle hamna så att golvbrunnens övre kant kom i ytskiktet.

Se bild på förhöjningsringar.
Förhöjningsringar för Jafo skruvas också.

Men dessa borde inte behövts om brunnen från början placerats i rätt höjd.

För att se hur golvbrunnen skall monteras så kika på denna länk och sidan 11
[länk]


Börjar lära mig nu efter intensivt läsande.
Men besviken då jag har ett av hantverkare renoverat badrum med golvbrunn utan förhöjningsring. Morr

mvh Roland
Det är ju inte riktigt likadant i verkligheten som på deras fina teckningar angående fixen. Det är nog fixen du ser och retar upp dig på och inte något spackel.En förhöjningsring där och det är så att säga gonatt:)
 
Thomas59
Abbedabbe skrev:
Men alltså... Vad jag kunnat se på bilderna så ligger förvisso brunnarna aningen djupt men det spelar ingen roll så länge bara manchetten har ett underlag att klistras på. Så länge det inte är luft bakom manchetten eller skarven till golvbrunnen är ojämn eller alltför brant (flera centimeter) är det ingen risk med den konstruktion. Att sedan slukristen kommer en bit över golvbrunnen gör inget då den sitter i fixet. Det tyder ju snarare på att fallet kring brunnarna är bra? Sålänge slukristen inte ligger dikt an mot tätskiktet ser jag ärligt talat inget fel på golvbrunnsbilderna förutom att det ser ut som om en krigszon vad gäller fogrester etc. Betänk gärna att de flesta duschdörrstillverkare rekommenderar ett lokalt fall vid golbrunnarna på 3 - 4 cm / m.

Med tanke på övriga bilder känns det dock, som många tidigare påpekat, ganska läskigt att låta firman lägga på ett lager keramik till.

Ett annat tips som kanske kan glädja de olycksfåglar som råkat få metallutgjutelser på kakel/klinker (efter plattskärare etc) är att det går alldeles utmärkt lätt att få bort med kromglans/autosol.
Golvbrunnens övre kant SKALL ligga i nivå med det flytspacklade golvet. Beräknar man att den inte gör det SKALL lämplig förhöjningsring användas. Att "dra" ner brunnsmanchetten till klämringen över en avrundad flytspackelkant är inte tillåtet.

3-4 cm per meter, DET låter mycket. Har ingen koll på duschdörrtillverkarnas rekommendationer men kan det verkligen stämma?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.