8 547 läst · 19 svar
9k läst
19 svar
Alternativ till IKEA ??
Sida 1 av 2
Har med IKEA's planeringsprogram tagit fram ett kök med vita luckor till ett pris av ca 50 000 kr. Har varit på Kvik och kollat men tycker att det finns en billig känsla i deras kök, glapp i lådor, plastigt, osv.
Har även varit på HTH och fått ett liknande kök uppritat men med något bättre vitvaror, detta landade på ca 110 000 kr.
Frågan är om det finns fler prisvärda kök i IKEA-klass som man kan kolla och jämföra med??
Tacksam för tips!
Har även varit på HTH och fått ett liknande kök uppritat men med något bättre vitvaror, detta landade på ca 110 000 kr.
Frågan är om det finns fler prisvärda kök i IKEA-klass som man kan kolla och jämföra med??
Tacksam för tips!
Renoverare
· Skåne
· 8 514 inlägg
Du ska ju bara vara medveten om vad du bland annat får mer av HTH för de pengarna då,
och inte bara se att.... usch så dyra de är jämfört med Ikea.
T.ex.
Allting hemkört och inburet på plats.
Ihopmonterade stommar, lådor och luckor.
Bättre kvalité på passbitar, takanslutningar och socklar.
Kraftigare lådsystem.
Antagligen fronter och luckor i lite bättre kvalité.
och inte bara se att.... usch så dyra de är jämfört med Ikea.
T.ex.
Allting hemkört och inburet på plats.
Ihopmonterade stommar, lådor och luckor.
Bättre kvalité på passbitar, takanslutningar och socklar.
Kraftigare lådsystem.
Antagligen fronter och luckor i lite bättre kvalité.
Redigerat:
Renoverare
· Skåne
· 8 514 inlägg
Visst kan det vara så, men jag ville mest få fram att man får en del saker för pengarna som inte bara är att jämställa med kvalité vilket man många gånger missar när man jämför saker.somelvis skrev:
Det är svårt att jämföra när det bara framgår priser också för frågan är vad som ingår i priserna?
Är det t.ex inklusive maskiner så är ju frågan om det är EXAKT samma maskiner?
(I detta fallet är det ju bättre maskiner från HTH vilket gör att det inte är 120% dyrare egentligen.)
Är det lika många lådor i båda varianterna eller är det fler luckor än lådor i det billigare alternativet?
Är det underlimmad vask inräknad i det billigare alternativet?
Är det samma vask överhuvudtaget?
Ingår det samma inredning och detaljer i övrigt?
Jag vet att Ikea många ggr är prisvärt men man ska bara tänka på så man inte jämför summor utan tar fram detaljerna också när man jämför.
Redigerat:
Vi jämförde ett 15-tal kökstillverkare under ett år innan vi valde kök. Väldigt svårt att på utställningsköken se någon större kvalitetsskillnad även om det självklart skiljer i kvalitet. Vi valde HTH till slut för dom kunde leverera den kombination av kvalitet, luckornas utseende/material, valfrihet ang. lådornas bredd etc. Det visade sej att HTH i vårt fall också hade en helt suverän reklamationspolicy när det gällde luckorna men det visste vi inte när vi valde.
Vi ångrar inte valet av HTH.
Vad gäller IKEA så har jag svårt att tro att det finns nån annan som håller högre kvalitet i samma prisklass, generellt är jag nöjd med det jag köper på IKEA alla fall.
Vi ångrar inte valet av HTH.
Vad gäller IKEA så har jag svårt att tro att det finns nån annan som håller högre kvalitet i samma prisklass, generellt är jag nöjd med det jag köper på IKEA alla fall.
Har ett IKEA kök sedan tre år tillbaka.
På stommarna kan man inte se att det är IKEA. möjligen om man vet om det för de är kraftigare av 18 mm spånskivor.
Mycket stabila och enkla att sätta ihop. Blir enorm timlön för jobbet att sätta ihop stommarna och blir perfekta i passform.
Min 15 åriga grabb fick bygga alla skåpsmoduler.
0 st delar fattades och då har jag ett stort kök.
Luckorna valde vi Ek och alla lådfronter är massiva och luckorna med massiva ramar. Ser likadanna ut som då de var nya för 3 år sedan.
Skenor och gångjärn är från stor leverantör i Tyskland och många andra väljer samma fabrikat.
Svårt att hitta något bättre i rimliga prisnivåer.
Vi kollade även HTH, Tibro, Lijo (billigt), Ballingslöv, Marbodal och Kvick, Kvänum.
Kvänum är klart dyrast och säkert bäst men knappast något om man inte har vunnit en miljon på triss.
Även Tibrokök har blivit jättedyra och intressant var att det var just ett Tibrokök från 1985 som vi rev ut.
Marbodal och Kvick är de enda som går att jämföra med IKEA men är dyrare.
Lijo har kök från Polen och var då billigare än IKEA men hade då endast folieluckor så då föll de bort.
Hur de är idag kan vara värt att kolla. Deras kök kan man skräddarsy till rimliga kostnader.
Skulle jag köpa kök igen så hade det blivit ett från IKEA
mvh Roland
På stommarna kan man inte se att det är IKEA. möjligen om man vet om det för de är kraftigare av 18 mm spånskivor.
Mycket stabila och enkla att sätta ihop. Blir enorm timlön för jobbet att sätta ihop stommarna och blir perfekta i passform.
Min 15 åriga grabb fick bygga alla skåpsmoduler.
0 st delar fattades och då har jag ett stort kök.
Luckorna valde vi Ek och alla lådfronter är massiva och luckorna med massiva ramar. Ser likadanna ut som då de var nya för 3 år sedan.
Skenor och gångjärn är från stor leverantör i Tyskland och många andra väljer samma fabrikat.
Svårt att hitta något bättre i rimliga prisnivåer.
Vi kollade även HTH, Tibro, Lijo (billigt), Ballingslöv, Marbodal och Kvick, Kvänum.
Kvänum är klart dyrast och säkert bäst men knappast något om man inte har vunnit en miljon på triss.
Även Tibrokök har blivit jättedyra och intressant var att det var just ett Tibrokök från 1985 som vi rev ut.
Marbodal och Kvick är de enda som går att jämföra med IKEA men är dyrare.
Lijo har kök från Polen och var då billigare än IKEA men hade då endast folieluckor så då föll de bort.
Hur de är idag kan vara värt att kolla. Deras kök kan man skräddarsy till rimliga kostnader.
Skulle jag köpa kök igen så hade det blivit ett från IKEA
mvh Roland
Renoverare
· Skåne
· 8 514 inlägg
Är det tre år sedan du bytade kök så har du då dessa detaljer och lådorna från Blüm vilket är betydligt mycket bättre kvalité än de Ikea kör med idag ifrån Hettich.rolri skrev:
Dock är där även skillnad på Blüm och Blüm och de finns också i olika kvalitéer som man inte alltid ser med ögat, så än om många andra leverantörer också kör med Blüms grejer så är det inte alltid exakt samma sak.
Ok, tack för ovan.
Verkar som att om man köper IKEA så får man mer för pengarna än hos någon annan, har själv monterat ett ikeakök tidigare utan att stöta på problem.
Man kanske ska kolla upp marbodal också? Verkar som att de kan ligga hyfsat i pris också?
Verkar som att om man köper IKEA så får man mer för pengarna än hos någon annan, har själv monterat ett ikeakök tidigare utan att stöta på problem.
Man kanske ska kolla upp marbodal också? Verkar som att de kan ligga hyfsat i pris också?
Jag valde IKEA efter mycket om och men.
Mitt problem var att jag var tvungen att modifiera många av stommarna för att passa mina mått. Jag diskuterade detta med en bekant som var säljare på HTH och i slutet var vi väldigt överens.
- Få slår IKEA's priser, deras process är fenomenal, du få massa paket hem till billig penning.
- Många kök kräver speciallösningar och då har IKEA få variationer att erbjuda. Ex skall ett kylskåp vara max 175 cm högt. Då linjerar luckorna i överkant.
- Är din tid gratis? Det tar en massa tid att få ett kök på plats, att montera stommar är en sak, men justera luckor, fixa snygga täcksidor (som måste skarvas i köksöar).
- Täcksidor är tunna (12m) få måjligheter till infällda spotligts, eller störe bredd än 60 cm.
Kontentan av mitt kök är att priset blev högre för IKEA om jag räknat in min egen tid (planering + logistik + göra det klart..., jag lade nog 100h mer än ett proffs hade gjort) för montering kontra HTH. Men detta för att jag hade väldigt speciella mått och 180cm hög kyl och frys.
Jag betalade IKEA 32.000, offerten från andra med anpassade stommar var ca 70.000.
Nästa gång jag gör om köket blir det en lösning där proffs får göra rubbet, det är värt var enda krona enligt mig och det blir klart.
IKEA är billigt om du kan köra allt rakt av, men börjar det blit trix med mått, stommar m.m. så vete tusan om det är värt priset.
Mitt problem var att jag var tvungen att modifiera många av stommarna för att passa mina mått. Jag diskuterade detta med en bekant som var säljare på HTH och i slutet var vi väldigt överens.
- Få slår IKEA's priser, deras process är fenomenal, du få massa paket hem till billig penning.
- Många kök kräver speciallösningar och då har IKEA få variationer att erbjuda. Ex skall ett kylskåp vara max 175 cm högt. Då linjerar luckorna i överkant.
- Är din tid gratis? Det tar en massa tid att få ett kök på plats, att montera stommar är en sak, men justera luckor, fixa snygga täcksidor (som måste skarvas i köksöar).
- Täcksidor är tunna (12m) få måjligheter till infällda spotligts, eller störe bredd än 60 cm.
Kontentan av mitt kök är att priset blev högre för IKEA om jag räknat in min egen tid (planering + logistik + göra det klart..., jag lade nog 100h mer än ett proffs hade gjort) för montering kontra HTH. Men detta för att jag hade väldigt speciella mått och 180cm hög kyl och frys.
Jag betalade IKEA 32.000, offerten från andra med anpassade stommar var ca 70.000.
Nästa gång jag gör om köket blir det en lösning där proffs får göra rubbet, det är värt var enda krona enligt mig och det blir klart.
IKEA är billigt om du kan köra allt rakt av, men börjar det blit trix med mått, stommar m.m. så vete tusan om det är värt priset.
Hur är det med epoq köken är det likvärdigt ikea eller sämre kvalité?
Kommer med att köpa ett nytt kök nästa år då renoveringen av 2a huset börjar närma sig sitt slut och lär inte lägga ut dubbelt så mycket pengar för att välja ett kök från ex.vis balingslöv istället för ikea/epoq utan lägger hellre slantarna på övrig inredning mm.
Man får väl passa på när de kör med köks driver
Kommer med att köpa ett nytt kök nästa år då renoveringen av 2a huset börjar närma sig sitt slut och lär inte lägga ut dubbelt så mycket pengar för att välja ett kök från ex.vis balingslöv istället för ikea/epoq utan lägger hellre slantarna på övrig inredning mm.
Man får väl passa på när de kör med köks driver
Det låter exakt som min brorsa sa efter att ha kikat på IKEA´S sortiment i jämförelse med ett lokalt snickeri.pbengtsson skrev:Jag valde IKEA efter mycket om och men.
Köket kostade 60.000:- till 65.000:- (med vitvaror av högre klass) mer hos snickeriet, men tiden (han jobbar ständigt över) samt att det blev skräddarsytt var absolut värt pengarna.
Har man tid och inte så höga krav på passning är IKEA ett prisvärt alternativ.
Det är väldigt få hemmafixare som har ett sådant arbete att de kan välja att tjäna pengar på samma tid som de kan snickra hemma.pbengtsson skrev:
Jag är tjänsteman och har ingen nästan aldrig övertid. Om jag skulle ha det så lär det inte sammanträffa att jag får 100 timmar övertid just när jag håller på att byta kök.
Men visst, för den som kan jobba hur mycket som helst när som helst och tjäna pengar så förlorar man ju på att byta kök.
Men då vete fasicken om jag inte hade haft städhjälp, trädgårdshjälp, biltvättarhjälp och gud vet vad för hjälp eftersom min tid inte varit gratis.
Hade nog sålt datorn också och tjänat pengar den tiden jag häckar på internetforum.
För en del tillhör det tjusningen att ha gjort något själv med sina egna händer. Ska man som pbengtsson anpassa stommar mm så får man rätt många sticksågar för den mellanskillnaden. Vad jag tror så byter de flesta ut sina kök bara för att de tröttnat och inte för att de går sönder.
jag har satt upp 5 st IKEA kök och kan inte annat än rekomendera att köra på det, bytte mitt egna i sommras och skildnaden i pris på vårt kök på 28 kvm är ca 200000 mot andra leverantörer. Det går inte att gnälla över deras passbitar och låta kvalliten på dom avgöra vilket kök man köper köp passbitarna från ngn annan om man inte gillar ikeas själv har jag uteslutande använnt ikeas krönlister av mdf som man kan vrida o vända på för att få det som man vill, själv har jag alla avslut med en rundad krönlist mot vägg det vart mycket snyggt.
Stommarna görs i samma fabrik i Polen som dom flesta tillverkare så det skiljer inget på dom tycker jag.
Om man inte har tid att låta tanten skruva ihop stommarna som min gjorde så får man leja en snickare till det men det är hur simpelt som helst att sätta ett ikea kök själv be bara om en beskrivning från dom med alla stegen så löser det sig fint.
Stommarna görs i samma fabrik i Polen som dom flesta tillverkare så det skiljer inget på dom tycker jag.
Om man inte har tid att låta tanten skruva ihop stommarna som min gjorde så får man leja en snickare till det men det är hur simpelt som helst att sätta ett ikea kök själv be bara om en beskrivning från dom med alla stegen så löser det sig fint.
Redigerat: