En annan grej då.
En korrekt injusterad rumstermostat, som står strax över önskad rumstemperatur.
Är det verkligen så illa? Jag förstår principen att om alla slingor slår av samtidigt och pannan stänger av och sen när allt ska igång får den gå på en spets av tillförsel, att det blir dyrare. Men oftast går ju alltid några slingor och t.ex. sovrummen stängs av och på. Antar att man bör passa sig för att ställa de för lågt, dvs att de går väldigt sällan.
Men om man justerar in respektive rumstermostat enligt önskad värme, förslagsvis alla hyffsat lika utom sovrummet om man vill ha de svalare eller rum med stängd dörr typ tvättstuga, lekrum etc.
Mina Roth termostat sitter en 160-170cm upp på väggen, ovanpå dem har jag ställt en termometer, oftast visar den runt 24 grader. Men jag upplever det inte så varmt i rummet? I hörnan i vardagsrummet brukar vi ligga mellan 19,5 och 22 beroende på mo vi eldar eller inte.
Vilken höjd mäts innetemp?

Sen behöver jag hjälp med en annan fråga. Vårt köksgolv är i princip alltid kallt.
Antar att något inte fungerar där. Fick tips av en kompis att lyfta av rumstermostat-ägget som sitter på fördelaren eller vad det är i väggen. Då ska den gå med full spruta? Eller, justerat på antal varv som är inställt.
 
Rumstermostater som står strax över injusterad temperatur tycker jag verkar perfekt. Så har jag gjort istället för att ha en rumsgivare.
När jag eldar så slutar pannan tillföra värme i de rum där temperaturen stiger.
På så sätt ger eldningen en besparing. Men bara i de rum som värms av brasan och inte i hela huset som blir effekten av en rumstermostat.

På mitt Uponor system är det så. Plocka av "solenoiden", eller vad det där ägget kallas, så går slingan på det antal varv som är injusterat.
 
J
Inget eltillskott ännu i år

:)
 
Hej alla!

Jag har följt denna tråd ett tag med tanke på att vi själva har en IVT 490 i vårt nya hus. December månad som blev ganska kall för att vara i Stockholms området förbrukade vi ca 70kWh/dygn (153m2, 2 plans hus med många STORA fönster).
Har själv gjort lite inställningar på pannan samt golv värme systemet för att i möjligaste mån få elpatronen att gå in så lågt det bara går trotts att värmepumpen bara klarar av att leverera ca 2kW.

Jag gick in för att enligt denna tråd ställa upp tiden för när elpatronen få gå in under meny 8.1.1 enligt Vulture,
"Man kan fördröja inkopplingen av elpatronen.
Det första är att ställa in ekonomidrift på pannan.
Det gör att kompressorn får mer tid på sig att värma upp vattnet innan patronen går in.Om man vill öka den tiden ytterligare går man in i parameter 8.1.1 och ställer upp tiden.Jag kör på 4 timmar (240 min). Innan det får inte patronen gå in.
Det görs i serviceläget. Se ovan i tråden."

Jag får se om det gör någon skillnad nu under januari månad om utomhus temperaturen är likvärdig som i december.

Hälsn

/Mikael//
 
Min decembermånad är helt åt helvete. Har förbrukat nästan dubbelt så mycket denna månad som november, från nov 1808kW till decembers 2904kw!!!
230 kvadrat, dubbelgarage, kamin.
Funderar på o ringa någon för det är inte hållbart.
Hoppas bara det inte är mitt pillande som förstört..
 
En 490 är till för hus på max 120m2, där har ni problemet med höge elräkningar.
kompressorn ger ju bara 2kw värme. med hela 230m2 som johnnieb har å 50w/m2 så behöver han ha 11,5 kw vid DUT.
Det betyder hela 9kw elpatron samt kompressor.
Skulle behövt en 495 eller en ren bergvärmepump
 
Jag är mycket medveten om det. Vet inte hur man riktigt tänkt, inte jag som valt pump.
Kan man ha motiverat den lilla pannan pga den stora kaminen på 2,2 ton?
Tycker ändå det är märkligt... att hustillverkare o alla ställde upp på att stoppa in den lilla pumpen.
Vad kan jag göra då? Hur mycket tomt krävs för t.ex. jordvärme? Vi har en liten baksida man skulle kunna anpassa, men hur mycket tomt krävs för att få då mina 9kW?
Har varit inne på en luft luft pump också men de känns fel när vi har golvvärme i hela kåken.
 
9kw ca 500m2. Man brukar räkna 1m2/m slang
 
Redigerat:
Kompaktkollektorn funkar bara med 495 då den behöver värmas sommartid pga permafrosten,denna uppvärmning sker genom värmen ur frånluften sommartid som växlas till brinen.
har för mig att till en 495 går detåt ca 20 meter dike där dessalägges samt 2,5 meter ljupt
 
20 meter är inga problem.
Går de att modifera/lägga till en 490 till 495?
Jag menar för rimliga pengar..
 
J
Någon som har koll på var IVT 490 drar när den går på bara kompressorn?
 
Det beror lite på hur ventilationsfläkten är ställd. Med fläkten på läge 2 (125 V) så drar min ca 0,7 kw. I installationsmanualen står det att total tillförd effekt är 0,7-0,9 kw. Gäller exklusive eltillskott så klart, men allt annat.
Fläktmotorn drar max 0,165 kw enligt samma skrift.
 
Jag försöker snickra lite med min 490 för att få den lite mer effektiv och ej så "dygnselpatroninspirerad" (lång och konstigt ord) och har gjort som många ovan med effektvakter mm.

Det jag gjort mer är att minimera framledningskurvan så mycket det går samt även varmvattnet. Detta för att få VP att jobba med bättre temperaturer. Jag hoppas det får utslag på nästa räkning (graddagsjusterat självklart)

Effektbegränsningen är jättebra, då får man den effekt man behöver och kan invänta nästa dag när temperaturen höjs och man inte är hemma. Har man sedan som vi golvvärme på betongbjlk så blir trögheten helt ok att jobba med.

Ett bekymmer att hålla sig borta från är risken för avfrostning som man kommer till.

Jag har en fråga:

Kan man sommartid stänga av cirk-pumpen från regulatorn?

Jag märkte att den gick i somras, känns onödigt och ger inte någon möjlighet till att avlufta systemet direkt vilket man ju vill.
 
  • Gilla
mimmi1
  • Laddar…
Begränsar man patron får man ett litet "problem". Det är när värmespetsen för vattnet ska köras, då tar det en evighet.
Hur upplever ni det? Om jag ställer pannan på 2,5kW max el. Hur går det gå vintertid när det är -20 grader och den vill göra varmvattenspets?

Min panna går nu ostrypt, värmekurva 1,7, fin 0, vv temp 50grader. Går mycket bra såhär när det är soligt o fint. Pannan går aldrig med eltillskott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.