Blir en hantverkare som ska lämna en offert irriterad om man ställer för mycket frågor? Vet inte om så är fallet än, men det känns lite olustigt när jag ställer frågor och vill ha förtydliganden på vad som ingår osv. Rädd att dom ska tröttna och helt enkelt säga att dom inte vill ha jobbet. Visst, då var väl hantverkaren kanske inte mycket att hurra för från första början. Men blir seriösa hantverkare irriterad på kunder som frågar för mycket?

Thomas59
stefand skrev:
Blir en hantverkare som ska lämna en offert irriterad om man ställer för mycket frågor? Vet inte om så är fallet än, men det känns lite olustigt när jag ställer frågor och vill ha förtydliganden på vad som ingår osv. Rädd att dom ska tröttna och helt enkelt säga att dom inte vill ha jobbet. Visst, då var väl hantverkaren kanske inte mycket att hurra för från första början. Men blir seriösa hantverkare irriterad på kunder som frågar för mycket?
Det varierar men ska jag välja mellan ja och nej blir det JA - många blir nog irriterade (eller kanske trötta är ett bättre ord) då de helst vill göra saker utan allt för mycket inblandning av kunden. Undantag finns, problemet är att hitta dem.

Gör du det på rätt sätt (hantverkare är känsliga och spröda varelser) kan du möjligen gå i land med att få förtydliganden och svar. Risken är dock stor att dom avskräcks.

Du behöver dock inte riskera att hantverkarna säger att dom inte vill ha jobbet. Vad som händer är istället att hantverkaren går upp i tomma intet och du hör aldrig av honom mer. Några besked kan du vanligtvis inte förvänta dig.

Även om du mot alla odds skulle få svar/besked om dina frågor kan du inte förvänta sig att dessa sedan bekräftas i den eventuella offert som du med lite tur får.

OBS! Svaret är skrivet i en ironiskt ton om nu någon skulle undra. I detta fall är dock gränsen mellan ironi och verklighet hårfin. OBS!

• Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
TOKE 1
Thomas59 skrev:
Det varierar men ska jag välja mellan ja och nej blir det JA - många blir nog irriterade (eller kanske trötta är ett bättre ord) då de helst vill göra saker utan allt för mycket inblandning av kunden. Undantag finns, problemet är att hitta dem.

Gör du det på rätt sätt (hantverkare är känsliga och spröda varelser) kan du möjligen gå i land med att få förtydliganden och svar. Risken är dock stor att dom avskräcks.

Du behöver dock inte riskera att hantverkarna säger att dom inte vill ha jobbet. Vad som händer är istället att hantverkaren går upp i tomma intet och du hör aldrig av honom mer. Några besked kan du vanligtvis inte förvänta dig.

Även om du mot alla odds skulle få svar/besked om dina frågor kan du inte förvänta sig att dessa sedan bekräftas i den eventuella offert som du med lite tur får.

OBS! Svaret är skrivet i en ironiskt ton om nu någon skulle undra. I detta fall är dock gränsen mellan ironi och verklighet hårfin. OBS!
Varför svarar man ironiskt??? Det är inte seriöst.

Nej en hantverkare blir nog inte förbannad om du ställer många frågor.

Fråga på du och blir någon förbannad så byt hantverkare.

Toke - helt rätt så. Klart man måste kunna fråga tusen frågor. Är det någon som inte gillar det så var det fel gubbe som gjorde hembesök.

Hahha, nu steg du i graderna Thomas59!

Har du frågor så måste du få ställa dom, kommer du och hantverkaren inte överens så hitta en annan, det är inte bra om det skär sig första dagen.

Men här är en teori:

Om en kund har frågor, är påläst och frågorna har relevans, då bör du få svar direkt utan knot. Hantverkaren tänker "Kul, här är nån som är insatt, någon som fattar att det kan ta lite extra tid om det jävlas" Den oseriöse hanverkaren tänker kanske "Fan, här är nån som har koll, antingen skiter jag i det här jobbet eller så får jag skärpa mig"

Om en kund har frågor, är dåligt påläst, frågar irrelevanta frågor, då bör du få svar, men inte med samma glädje kan tänkas. Större chans för att den oseriöse blir förbannad.

Om en kund har frågor där det framgår att personen är snål (det är bra att vara sparsam) Att man känner att det inte står helt rätt till, kunden kanske har en farfar som var hantverkare och därför kan även han allt, att han tittar på äntligen hemma och därför kan allt. Att han kan allt för att han kan allt. Ja, då får du nog en kort svar.
Tack, men nej tack.

Du förtjänar att få ett svar och bli trevligt bemött! Men sen är människor olika, vissa är olika på olika dagar. Och sen beror det på hur man är som kund, det finns ju även otrevliga kunder. Men jag tror att det ligger lite i det jag skrivit, läs på lite innan och fråga sen. Kunskap är ju aldrig tungt att bära sägs det.

Skriv en ordentlig offertförfrågan som de kan ta ställning till innan de kommer för att titta på arbetet.

Offertförfrågan: Renovering av hall samt nytt golv

Rivning av befintligt väggmaterial, uppsättning av gips på väggar, underarbete för tapetsering, målning av tak, tapetsering, montering av gersågade taklister och dörrfoder.

Läggning av trägolv som limmas. Golvet läggs på befintligt golvmaterial. Montering av gersågade golvlister.

Bortforsling av överblivet material står béställaren för samt slutstädning.

Beställaren köper tapeter samt trägolv.

Om man gör fasad, tak badrum så ska man även skriva ner att besiktning kommer att ske. Enligt ABT så betalar beställaren besiktningen och hantverkaren ev ombesiktning.

Jag hör till dem som är nöjd med de hantverkare vi anlitat men jag har alltid gjort specificerade offertförfrågningar och sedan har vi vid första mötet diskuterat detaljerna, gjort ändringar som ev behövs göras och så har JAG skickat ut en ny offertförfrågan och fått ett pris. För det mesta köper vi delar av ett jobb.

Nu var mitt ovanstående inlägg en grov skiss.

Ja gör man allt rätt från början med en ordentlig offertförfrågan så minimerar man säkert problemen.
Mitt problem är dock att det är första gången jag gör nåt sånt här så därför dyker det ju upp mycket frågor under vägen och det känns som om allt ligger på mig att få det rätt och inte missa nåt moment. Hantverkarna verkar inte speciellt hjälpsamma och påpekar eller påminner om saker jag kanske missat eller borde fundera på en extra gång.

Man känner sig lite utsatt, kom själv på alla detaljer och saker som måste göras, missar du nåt så finns en liten öppning för att det ska bli problem senare om vem som sa vad osv. och vad som menas med det ena eller andra.

Men som sagt, en hantverkare som inte klarar frågor är inte mycket att ha ändå.

Thomas59
stefand skrev:
Ja gör man allt rätt från början med en ordentlig offertförfrågan så minimerar man säkert problemen.
Mitt problem är dock att det är första gången jag gör nåt sånt här så därför dyker det ju upp mycket frågor under vägen och det känns som om allt ligger på mig att få det rätt och inte missa nåt moment. Hantverkarna verkar inte speciellt hjälpsamma och påpekar eller påminner om saker jag kanske missat eller borde fundera på en extra gång.

Man känner sig lite utsatt, kom själv på alla detaljer och saker som måste göras, missar du nåt så finns en liten öppning för att det ska bli problem senare om vem som sa vad osv. och vad som menas med det ena eller andra.

Men som sagt, en hantverkare som inte klarar frågor är inte mycket att ha ändå.
Det är nog tyvärr så att du i många fall själv måste tänka och ha koll på alla detaljer.

Har flera gånger efterlyst någon sorts checklista av typen:

ATT TÄNKA PÅ NÄR DU PLANERAR DITT PROJEKT

ATT TÄNKA PÅ NÄR DU SÖKER HANTVERKARE

ATT TÄNKA PÅ NÄR DU BEGÄR IN OFFERT

ATT TÄNKA PÅ NÄR DU UTVÄRDERAR EN OFERT

ATT TÄNKA PÅ NÄR DU SKRIVER AVTAL

ATT TÄNKA PÅ INNAN HANTVERKAREN KOMMER

ATT TÄNKA PÅ UNDER ARBETETS GÅNG

ATT TÄNKA PÅ NÄR PROJEKTET SKA AVSLUTAS

Kunskapen finns på forumet men är utspridd i en herrans massa trådar.

Jag gav i en annan tråd (hittar den inte nu) förslag till hur HANTVERKARENS motsvarande checklista skulle kunna se ut och det är i mångt och mycket en spegling av den checklista som KUNDEN kanske borde ha.

Självklart ska sedan en hantverkare tåla att man frågar och man tycker nog att hantverkaren själv ska fråga om han/hon misstänker att det är något man förbisett. Bra tips och råd tycker man också ska följa med en bra hantverkare.

Verkligheten är dock så beskaffad att många har svårt att ens få en offert och då kanske man gör sitt yttersta för att inte "besvära" hantverkaren och kanske upplevas som en jobbig kund.

Även om mitt svar var ironiskt och kanske inte till någon nytta för TS, eller någon annan heller, så är det inte långt från den verklighet många upplever.

De allra flesta hantverkare tycker att det är bra att kunderna ställer frågor så att man minimera risken att det dyker upp problem efteråt. Dessutom så känns kunderna mer seriösa då.
Jag tycker att det är värre med kunder som inte ställer frågor.

Thomas59
Snickar-Urban skrev:
De allra flesta hantverkare tycker att det är bra att kunderna ställer frågor så att man minimera risken att det dyker upp problem efteråt. Dessutom så känns kunderna mer seriösa då.
Jag tycker att det är värre med kunder som inte ställer frågor.
Det är ju en bra inställning och den delas nog av de flesta hantverkare får man hoppas.

Förstår väl iofs hantverkare som ryggar inför dåligt pålästa kunder som i alla fall ska spela experter och kanske också är orimligt snåla men i alla fall vill ha ett proffsjobb. Ingår väl i yrket att kunna hatera dessa personer också tycker man men visst, det avskräcker nog somliga.

Viktigt att hantverkaren då är tydlig och tackar nej direkt istället för att bara gå upp i rök.

Klart att du ska fråga allt som du undrar över/är osäker på! Det är nog mer regel än undantag att kunder frågar 10000frågor. Detta är nog de allra flesta hantverkare vana!

stefand skrev:
Om du har gjort en offertförfrågan med dåligt underlag, är det kanske inte lätt att svara på frågorna och då blir han kanska irriterad,för han har då säkert tagit in priser på arbetet med tex.endast funktion som underlag.
Här kommer ett exempel.
Du ska renovera en tvättstuga och vill ha i en tvättbänk, spottar i tak ock målade väggar.
Då tag entrprenören in priser från el,vvs och målning
Vilka inte spexar sina offerter utan endast går på funktion.
börjar då kunden fråga hur många watt ligger spotlighten på eller är det aclro eller flugger som man målar med
eller om tvättbänken ser ut si eller så.
Då kan jag tänka mig att det blir irritation, i.o.m att det kan inte entreprenören svara på utan att i sin tur fråga sina UE.

Bästa är att göra ett så bra underlag för offert som möjligt, och då är det bara att fråga om allt i underlaget ingår.

Skulle du däremot fråga om hur hantverkaren tänker lösa vissa saker tro jag bara den tycker det är kul att få briljera med sin fantastiska kunskap och hantverksskicklighet. ( Ironi)

TOKE 1 skrev:
Varför svarar man ironiskt??? Det är inte seriöst.
Tage Danielsson ironiserade över sannolikhetskalkyler och Harrisburg.
Ingen påstår nog att det var oseriöst, utan ett alternativt (effektivt) sätt att nå insikt med hjälp av humor.

• Gilla
Traume
  • Laddar…
När jag får en bristfällig offertförfrågan innehållandes produkter och tjänster så brukar jag be om ett förtydligande innan jag slösar bort min och andras tid på att skriva en offert..........som alternativ till att slösa pengar på en offert och sedan bli förbannad när kunden egentligen ville ha något annat.

Knasigt va?!

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.