Tjenare!

Har köpt ett hus och har eldat i pannan sedan i April.

Har nu lite funderingar i hur man eldar.

Har fått många olika tips från vänner/familj/jobbarkompisar och andra
förstå-sig-påare. men jag har inte riktigt fått till det där med att elda bra har jag förstått.

Detta är vad jag har:

Kullgren panna (special av alla specialare, har hört från nästan vart enda jävel som tittat på den)
2000 liter tank
och något som jag tror kanske är en laddomat.

mitt problem ligger lite i det faktum att jag inte får någon bra förbränning.

eldar jag som det är nu dvs jag tänder på morgonen å sen när det finns plats för mer ved så fyller jag på detta. detta resulterar i att jag får upp tempen i tanken men jag får en jävla massa aska och sot i kanalerna.

Vill minimera sotet och få en bra förbränning.

alla säger till mig att jag ska öppna spjällen fullt. men då jag inte har några spjäll utan en fläkt som stryper lufttillförseln när pannan når 90° så går inte detta.

Fråga 1: Gör Jag fel när jag fyller med ved?
Fråga 2: Hur ofta lägger ni in ved?
Fråga 3: låter ni det brinna ut helt innan ni fyller på? om JA isf hur mycker låter ni pannan sjunka innan ni tänder igen.

kommer ta bilder på "fanskapet" i källaren om det finns intresse, tänkte sätta mig och rita en bild men det var tvärt omöjligt och väldigt tidskrävande.

Fråga 4: kan det vara så enkelt att Jag ska höja fläkten så den slår ifrån när pannan är lite varmare, låt säga 98°?

All hjälp är bra hjälpd^_^b

Kullgren panna.
Jag har ingen aning om vad det är för typ av panna.
Vilken typ av förbränning är det? Det är lite olika hanterande beroende på vilken typ av panna det är.
Fläkt verkar den ha, men är det omvänd förbränning eller överförbränning?

Lägg upp några bilder så blir det lättare att hjälpa till.

Javisst, bilderna ligger på http://www.pixbox.se/alb_show_id1147927_page0.html

men vilka frågor du ställer, haha. omvänd eller över förbräning.

Mer bilder och förklaringar går att ordnas

Kullgren pannor finns nog bara på västkusten, är en svetsfirma i Hyltebruk som bygger dem på beställning. Och gubben som visste hur denna fungerade passade på att dö så kärringen hans kunde sälja huset.

Redigerat:
Verkar inte vara en panna av dagens datum?
Jag kan för lite om denna modell för att kunna hjälpa dig.

Redigerat:
Hur blir temp i acc tanken? Du har ju en jättestor acc ank så du måste ju kunna elda utav bara den innan allt vatten har nått 90 grader. Ngt säger mig att pannan inte funkar som den ska mot acc tanken, inte att det är fel på pannan utan kanske hellre kopplingen dem imellan

Håller med om att panntemperaturen inte borde gå över 90 grader innan hela tanken är varm. Av bilderna framgår att du ju inte har någon "Laddomat", utan ett laddpaket med separata komponenter i form av en backventil, en cirkulationspump (Grundfos) och en termisk laddningsventil (jfr figuren på första sidan i http://www.afabinfo.com/pdf_doc/artiklar/ackumulatorinkoppl01.pdf).

Om du inte redan har gjort det, bör du ju kolla att pumpen snurrar och går på högsta hastigheten (III). Om den inte varit i bruk på länge kan den ju ha beckat ihop - skruva i så fall bort det blanka centrumlocket, slå på pumpen och vrid loss rotorn i pilarnas riktning med en mindre skruvmejsel så att den börjar snurra (håll en burk under så slipper du smutsa ner golvet).

Det kan ju också vara den termiska laddventilen som inte öppnar som den ska vid 70-80 grader.

/Mats-Erik

roke: Verkar inte vara en panna av dagens datum?
Jag kan för lite om denna modell för att kunna hjälpa dig.
Njae, installerades runt 94-95

Kurtivan: Hur blir temp i acc tanken? Du har ju en jättestor acc ank så du måste ju kunna elda utav bara den innan allt vatten har nått 90 grader. Ngt säger mig att pannan inte funkar som den ska mot acc tanken, inte att det är fel på pannan utan kanske hellre kopplingen dem imellan
Topptempen i tanken blir ganska snabbt mellan 80-90 grader, men botten tar tid som fan. fläkten som styr tilluften slår ifrån när pannan når 90 grader. som någon typ av kok skydd tror jag. men hur ska jag elda för att inte fläkten ska slå ifrån hela tiden?

menygards: Om du inte redan har gjort det, bör du ju kolla att pumpen snurrar och går på högsta hastigheten (III). Om den inte varit i bruk på länge kan den ju ha beckat ihop - skruva i så fall bort det blanka centrumlocket, slå på pumpen och vrid loss rotorn i pilarnas riktning med en mindre skruvmejsel så att den börjar snurra (håll en burk under så slipper du smutsa ner golvet).

Det kan ju också vara den termiska laddventilen som inte öppnar som den ska vid 70-80 grader.
Jo Pumpen snurrar som fan. men jag kan ställa temp på den. hur mycket ska jag ställa den på? för den slutar pumpa när tempen börjar närma sig 50° på pannan.

C
Var mäter den tempen, pumpen? Rökgas eller panntemp? (kolla var givaren sitter, på rökröret eller i pannan nånstans).

http://www.pixbox.se/pic_show_id30034684.html

där mäter den panntemp, men sen vet jag inte vad exakt det är den mäter.

edit: Nu vet jag vad det är den mäter, det är rökgas tempratur, den känner av och reglerar fläkten därefter

Redigerat:
Jag tolkar dig som att pumpen går så länge panntemperaturen ligger över ca. 50 grader. Om det verkligen är så att panntemperaturen stiger till 90 grader utan att tanken börjar bli fulladdad, ligger ju problemet i så fall någon annanstans, mest troligt i den termiska laddventilen. Om du nu inte har luft i systemet så att pumpen av den anledningen inte får från sig något vatten.

Om problemet ligger i pumpen eller laddventilen, skulle det ju kunna vara så att den värme som överförs från panna till tank begränsar sig till vad åstadkoms genom självcirkulation.

menygards skrev:
Jag tolkar dig som att pumpen går så länge panntemperaturen ligger över ca. 50 grader. Om det verkligen är så att panntemperaturen stiger till 90 grader utan att tanken börjar bli fulladdad, ligger ju problemet i så fall någon annanstans, mest troligt i den termiska laddventilen. Om du nu inte har luft i systemet så att pumpen av den anledningen inte får från sig något vatten.

Om problemet ligger i pumpen eller laddventilen, skulle det ju kunna vara så att den värme som överförs från panna till tank begränsar sig till vad åstadkoms genom självcirkulation.

1.Helt rätt, pumpen går så länge pannan ligger över 50 grader

2. Ingen luft i systemet,

3. Skulle man kunna byta ut hela laddpaketet mot en "laddomat 21"? eller är jag helt ute å svävar?

Fick tag på en som hade vart med vid installationen av min panna, för att citera honom nästan ordagrant "Jaha, så det är du som fått den stora äran att överta detta monster" men han redde ut lite hur fläkten fungerade i samband med eldning och eldningstekniker. men han trodde att det stora problemet till att jag inte får någon högre temp i pannan var ventilerna vid laddpaketet.

Men finns det något sätt att ta reda på om de fungerar eller om de är helkassa utan att behöva bryta ner hela systemet?

Det bör inte vara mer än ett par timmars jobb för en rörmokare att byta ditt nuvarande laddpaket mot exempelvis en Laddomat 21 eller den nyare modellen Laddomat 21-60.

På bifogade bilder ser du hur vattnet förväntas strömma i ditt nuvarande laddpaket under de olika faserna i eldningen:
1. Under uppvärmningsfasen är laddventilen stängd mot tanken. Vattnet cirkulerar alltså bara internt i pannan.
2. När panntemperaturen nått upp till laddventilens öppningstemperatur (vanligen 72 grader) börjar laddventilen öppna mot tanken. Det uppifrån kommande heta vattnet från pannan blandas då med det kalla vattnet från botten av tanken, så att returvattnet till pannan håller sig konstant i närheten av laddventilens öppningstemperatur.
Laddventilen är dock hela tiden öppen uppåt mot det heta pannvattnet, så om strömningsmotståndet mot tanken är relativt högt, kan det vara nödvändigt att kompensera detta genom att i någon mån strypa den kulventil som sitter ovanför laddventilen. Annars kan det bli så att laddventilen inte orkar blanda in tillräckligt mycket kallt vatten i returledningen. Risken för detta blir ännu högre när temperaturen börjar stiga i botten av tanken (vad är det f.ö. som sitter längst t.h. på röret mot tanken?).
3. När vattnet i pannan börjar svalna stänger laddventilen och så småningom stannar också pumpen. I detta läge uppstår en viss självcirkulation genom att backventilen t.v. på returen mot pannan öppnar för det svalare vattnet från botten av tanken, som efter uppvärmning i pannan går tillbaka till toppen av tanken.

För att veta om laddventilen fungerar som den ska, behöver man kolla temperaturen på returvattnet till pannan med ex.vis en anliggningstermometer. Denna temperatur bör ju, innan hela tanken är uppvärmd, hålla sig under 75-80 grader.

Verkar som bifogade bilder försvinner om man väljer "Förhandsgranska" - här är nytt försök.

Tredje gången gillt - här är "infogade" i st.f. "bifogade" bilder:

bild1.jpg
bild2.jpg
bild3.jpg

menygards! har du vägarna förbi Hyltebruk någon gång så hör av Dig! hade ingen aning om att jag skulle vrida på kulventilen. men nu så är det fixat :D

Nu har jag även fått upp bra värme i tanken:D

30040538.jpg

edit:Då ska Jag bjuda Dig på dricka å kanske en kaka :D Verkligen super tack! Nu blir det en jämn och fin förbränning med iom att pannan aldrig "snåleldar" Du har verkligen lyft en JÄTTE stor sten från mitt bröst! Jag är verkligen skyldig Dig en björntjänst!

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.