Jag är jättenyfiken på synpunkter från MFT/3 ägare beträffande tillbehören till MFT/3 bordet. Det finns ett antal trådar som sporadiskt tar upp tillbehören spontant men jag ser ett värde att få detta samlat.

Vad jag är nyfiken på är med vinklingen:

Nice to have - need to have
majs eller bajs
hissa eller dissa

Vidare så får ni gärna dela med er om ni hittat några fungerande alternativ till Festools svindyra tillbehör.

En jättebra inspirationskälla hittade jag i en annan tråd:
http://www.festoolusa.com/Web_files/Getting_the_most_from_the_MFT_multifunction_table.pdf

Jag har mft 800/1080/660 som är föregångar till mft/3, och ganska lika.

Jag rekommenderar:

Skarstycken till cms:en (som jag skrev i den andra tråden: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/133116-cms-tillbehoer.html).

Skruvtvingarna, tex FSZ 120, är otroligt trevliga att använda i hålen, och skenorna på sidan. De är i hög kvalitet och mycket trevliga att jobba med. Förvisso är det rätt lätt att med svets, plattjärn och någon annan kvalitetstving tillverka sina egna. Se bara till att du inte gör de för stora, så att de inte går ner i hålen.

Det fällbara anhållet för skenan+vinkelltillsatsen är inte sådär magiskt bra på mft 800 som man skulle kunna tro. Det fungerar men strular lite väl mycket (jag ska svets om mitt (de gamla är i plåt) och återkommer med resultat). Motsvarande prylar till mft/3 ska dock vara bättre menar festool. Anhållet närmast dig, där skenan fästs, har en för liten "pigg", där spåret på undersidan av skenan ska fästas, vilket leder till att skenan inte sitter riktigt 100%. Detta kan undvikas genom att anhållen för skenan på respektive sida bordet inte ställs helt mitt emot varandra, skenan hamnar då aningen i spänn (det ska inte vara mycket alls) och ligger på plats. Inte en toppenlösning med tanke på vad prylarna kostar.

Tvärstagen till mft3 har jag inte provat, men de har genomgående fått rosor på FOG:en, så de är nog värda sina pengar.

De till synes smarta spännelementen MFT-SP har jag inte heller testat, men i princip alla jag har talat med är missnöjda med dem, speciellt i förhållande till priset, eftersom de lätt lyfter arbetsstycket upp från bordet. Ett bättre alternativ är bench cookies, hemmagjorda eller rocklers.

Redigerat:
Daniel_N skrev:
Tvärstagen till mft3 har jag inte provat, men de har genomgående fått rosor på FOG:en, så de är nog värda sina pengar.
Utan att vara ägare till ett MFT måste jag säga att dessa nog är något man vill ha. Mr Handyman hade tvärstag på sitt MFT/3 som jag kände lite på härromhelgen. Jag upplevde det bordet som mycket stabilt.

Jag tycker nog att att MFT-SP funkar riktigt bra. Visst, det går inte att spänna så det smakar skit i munnen men jag tycker sällan det behövs. Oftast vill jag bara fixera något ganska temporärt och lika ofta skruvar jag inte ens fast klossarna från undersidan.

Tvärstagen gör nytta men bordet är fortfarande ingenting man gärna står och tokhyvlar vid.

///j

Det finns en hel del att säga om MFT/3 och tillbehören.

Tvärstagen är i alla händelser bra, men de förvandlar inte MFT/3 till en 100kg tung, fastbultad hyvelbänk, men det är nog inte tanken heller. Man kan gott och väl ha fyra stycken också faktiskt, även om det begränsar åtkomligheten lite. Problemet med dem är att de är lite dåligt gjorda i infästningen nertill, men det gissar jag kommer bli bättre i nästa upplaga.

MFT-SP har jag också haft problem med, men till stor del berodde de på att jag slarvade med att skruva fast dem underifrån. Lyfttendensen är mycket mindre om man skruvar fast dem. Sen är ju backarna väldigt höga i onödan, så man får sätta något under när det är tunna bitar. Tror även det kan förbättras till nästa upplaga. Fastsättning av arbetsstycken har alltid varit problematiskt och så kommer det nog att förbli.

Skenanslutningen till bordet är det enda som jag direkt ogillar med bordet. Har inte orkat försöka lösa det, men enkelt uttryckt kan man väl säga att ett vinkelanslag helt saknar poäng om inte utgångsläget är 100%, vilket det är svårt att få till med nuvarande konstruktion. Den första delen av en lösning på problemet skulle i min värld vara en skena förstärkt med typ 4mm stålplåt på undersidan och den mottagande skenanslutningen med autolockfunktion så att den låser i exakt rätt läge varje gång, givetvis med lätt utbytbara slitbackar i fästet! Vad det gäller skenan till MFT/3 är min uppfattning att det omtalade s.k. systemtänket fallerat därför att universalskenorna inte klarar av uppgiften, varför det saboterar funktionen på bordet, och i det avseendet är priset alldeles för högt för såna misstag. Med det sagt vill jag ändå säga att jag verkligen gillar MFT/3 för övrigt och använder det väldigt ofta.

Redigerat:
Mr Handyman, du pratar om att SP "tvingarna" skall uppgraderas.. är det din egen spekulation eller finns det belägg..?

Nja, inte "skall", men jag tror man kommer att titta på det, eftersom det är ett uppenbart problem, alltså mer åt spekulationshållet.

Mr Handyman skrev:
Nja, inte "skall", men jag tror man kommer att titta på det, eftersom det är ett uppenbart problem, alltså mer åt spekulationshållet.
Var inte för säker på det...de är inte alltid så snabba i svängarna där...minns fs-ks vinkelmätare.

EDIT: FS-KS heter vinkelmätaren, inte FS-PA. my bad.

Redigerat:
Daniel_N skrev:
Var inte för säker på det...de är inte alltid så snabba i svängarna där...minns fs-pa vinkelmätare.
Story bakom den?

Ett i många Festoolägares ögon dyrt tillbehör som inte fyller sin funktion eftersom konstruktionen gör att det är mycket svårt att föra över den uppmätta vinkeln till arbetsstycket.

det enda need to have till mft:t är en rackarns massa tvingar enligt mig.

Ikea säljer trådkorgar som kan hängas i bordets skenor för förvaring av tvingar etc. De finns i deras tvättstugeförvaringsserie.

Kave, menar du alltså ramskenan som omger hela bordet? Kan du speca mer precis vilken korg det är?

Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.