Hej!

Har fått badrummer kaklat och klinkrat. När jag kikar på den så kallade klämringen så är den inte riktigt nedtryckt i botten på ena sidan. Den hänger cirka 6 mm upp från sitt bottenläge, se bild.

Jag har försökt att trycka lite grann på den men jag tror att den sitter fast med fix, den sitter i alla fall inte löst.

Nu undrar jag om detta är OK eller inte. Tacksam för råd om och tips.

petra

• IMG_3019.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3020.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj, rätta mig om jag har fel men hur väl tätar klämringen brunnsmanchetten i detta fall?:eek:

Känns inte rätt enligt mig då klämringen skall ner i brunnssätet och klämma åt manschetten.

Den ska ända ner.
Går det inte att skrapa bort fixet som den sitter fast i och banka ner den lite försiktigt bara?

petracharlotta skrev:
Hej!

Har fått badrummer kaklat och klinkrat. När jag kikar på den så kallade klämringen så är den inte riktigt nedtryckt i botten på ena sidan. Den hänger cirka 6 mm upp från sitt bottenläge, se bild.

Jag har försökt att trycka lite grann på den men jag tror att den sitter fast med fix, den sitter i alla fall inte löst.

petra
Håll inte på med det där själv. Kontakt firman som gjort jobbet och be dom åtgärda. Om du själv pillar med det och råkar skada tätskiktet kan du få svårt att få rätt mot firman som är ansvarig.

Tycker för övrigt att den där klämringslösningen borde förbjudas snart. Dom brunnar där man skruvar fast klämringen känns 1000 gånger säkrare och där kan man nästan inte misslyckas när man monterar.

Hur f*n kan man kladda på det viset och lämna ett jobb så...
Man slutar aldrig förvåna sig över alla klåpare som finns på jorden...

Som någon skrev...försök skrapa bort kladdet försiktigt och knacka ner klämringen så den låser.

Jag satte dit min sån ring för inte så länge sen, och blev lite förvånad hur mycket man måste ta i för att få ner den i spåret så den låser. Fick egentligen ta i med en tumme mer eller mindre så mycket jag förmådde, så med lite fix i vägen får man nog ta nåt att knacka försiktigt med för att lyckas.

En fråga från min sida nu när jag kaklar. Ska det vara så mycket fix där mellan brunnen och silen? Jag menar, man ska väl bara lägga fix i spåret som går i ytterkanten av silen (kakelersättaren för golvbrunnen)?

optimum
Gör inget själv, reklamera

Vad är det för tätskickt?
Är det LIP som är tätskit så ska det vara gul ring.

Finns risk att man sträcker sönder brunsmanschett.
Men den verkar ha åkt på sned då den skulle suttit nere bakom ringen.
Tvecksam om det går att åtgärda utan att göra större åtgärd.

mvh Roland

Man ska sätta den blå klämringen på plastsilen och sedan slår man på silen så att ringen åker ner på plats, håll inte på med skruvmejslar och hammare

Men här måste man nog ta till skruvmejsel... men som sagt ring firman och be dom åtgärda!

Vem säger det ? :surprised:

rolri skrev:
Gör inget själv, reklamera

Vad är det för tätskickt?
Är det LIP som är tätskit så ska det vara gul ring.

Finns risk att man sträcker sönder brunsmanschett.
Men den verkar ha åkt på sned då den skulle suttit nere bakom ringen.
Tvecksam om det går att åtgärda utan att göra större åtgärd.

mvh Roland

Paul-Staffanstorp skrev:
Vem säger det ? :surprised:
Lips egna anvisningar visar en gul ring. Men jag vet inte om det utryckligen står någonstans att det faktiskt är den gula som ska användas.

Har använt en gul ring en gång men det var satans trögt att få ner den så risken för så att skada tätskikten i processen var överhängande. Har blivit blå ring sen dess (om jag inte sätter och får välja brun själv för då blir det med skruvad klämring)...

Tack alla snälla för svaren. Jag har försäkt läsa på lite om dessa "klämmiga" ringar, om jag förstår det rätt så om brunnsmanchetten är tillräckligt lång så kan man knacka ner klämringen förhoppningsvis utan att skada manchetten, då är allt frid och fröjd.

Men om manchetten är för kort alternativt att man sabbar den då man knackar ner ringen, då blir det inte så bra.

Stämmer det på ett ungefär?

Tätskikt är höganäs och jag tänker be firman fixa och inte börja knacka själv.

petracharlotta skrev:
Tack alla snälla för svaren. Jag har försäkt läsa på lite om dessa "klämmiga" ringar, om jag förstår det rätt så om brunnsmanchetten är tillräckligt lång så kan man knacka ner klämringen förhoppningsvis utan att skada manchetten, då är allt frid och fröjd.

Men om manchetten är för kort alternativt att man sabbar den då man knackar ner ringen, då blir det inte så bra.

Stämmer det på ett ungefär?

Tätskikt är höganäs och jag tänker be firman fixa och inte börja knacka själv.

Om brunnsmanschetten är för lång så kan man inte trycka ner klämringen ordentligt ändå eftersom den kommer "ligga" under klämringen då. Och ifall den är för kort så är de inte heller rätt. Tyckte det såg ut som en purus klämring, så ifall de har gjort rätt så finns det en "puruskniv" som de ska skära manschetten med så den blir exakt. Men gör som du sa och be firman fixa det, de borde kunna fixa till det.

Och som Paul sa i ett tidigare inlägg förstår jag inte hur man kladdar och sen lämnar det så.

petracharlotta skrev:
Hej!

petra
Ser lite lurigt ut på högra bilden. Ser ut som att plattsättarn skurit för mycket på manschetten och inte tryckt ner klämringen av den anledningen. Vilket gör att om du trycker ner den i botten så kanske det glipar på ovansidan och då blir det problem.

RobZombie skrev:
Lips egna anvisningar visar en gul ring. Men jag vet inte om det utryckligen står någonstans att det faktiskt är den gula som ska användas.

Har använt en gul ring en gång men det var satans trögt att få ner den så risken för så att skada tätskikten i processen var överhängande. Har blivit blå ring sen dess (om jag inte sätter och får välja brun själv för då blir det med skruvad klämring)...
Ok... så då har jag tagit reda på fakta. d^_^b

71413150_rdax_250x120

BLÅ klämring används till PURUS brunnar vid plastmatta !!

7141318_rdax_201x201.jpg
GUL klämring används till PURUS brunnar vid klinker !! (brunnsmanschett)

produktbild.php

Själv föredrar jag JAFOs brunn och skruvad klämring vilket inte kan bli fel och den håller dessutom brunnsmanschetten på plats ordentligt.

Här kan ni läsa om PURUS anvisningar. (sid.2)

http://www.vvsinfo.se/db/DOS/dos_140_7113544.pdf

Här kan ni läsa om JAFOS anvisningar (sid.7-8)

http://www.vvsinfo.se/db/Mont/mont_117_7113195_gruppfil.pdf

Redigerat:
Pauls sista svar är detta forum när det är som bäst, snyggt, tydligt och sakligt d^_^b

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.