Har sänkt taket i köket och tänkte ha någon form av infälld belysning av typen downlights/spotlights.

Det är draget för 12 v och 10 hål är gjorda för spottarna. Köket är ca 2,5 x 4,5 m av typen parallellkök med köksskåp och arbetsbänk etc längs långväggarna och en gång i mitten. Köksskåp finns längs hela den ena långväggen och halva den andra långväggen (På den andra halvan av långväggen finns en liten matplats för två personer). Hål är gjorda för att ha 4 par med spottar i själva gången och två extra ovanför matplatsen. Takhöjden är 2,40. (Ja jag vet, det är knäppt att ha sänkt tak och gjort hål för spottar innan man bestämt vilka spottar man ska ha, men hur jag hamnat i denna sits är en annan historia :()). Utöver takspottarna kommer det också att finnas spottar över arbetsbänkarna för att ge arbetsbelysning (Halogen 25 w).

Hade tänkt ha 12 v halogenspottar, vilken watt är lagom i min situation? Räcker det med 20 w per lampa eller är det för lite? Vilken spridning (grader) bör man ha för att få bra allmänbelysning men samtidigt minimera risk för bländning?

Låter också spännande med LED, hur långt har man kommit i utvecklingen av dessa, skulle de kunna vara ett alternativ eller är de fortfarande inte riktigt lämpliga som allmänbelysning?

Att hitta en lämplig spotlight kompliceras av att det endast är 4,5 cm fritt utrymme mellan gipsskivan och det ursprungliga betongtaket (ingen isolering). Har haft svårt att hitta någon halogenspott med högre än 20 w som kan användas med så låg inbyggnadshöjd.

Jag tar tacksamt emot råd och tips. :)

Redigerat:
Har du bara 4,5cm uppåt så är det LED eller 20w halogen som gäller. Har du redan gjort hålen så blir det direkt knepigare. Vad är det för storlek på hålen?

Hej !
Jag gillar en armatur som heter Juipiter finns både i 35 w och 50 w och den finns med olika dekorringar
Den kommer att passa dig som hand i hanske
Mvh Tille

...och vilken av Jupiter armaturerna kräver endast 4,5cm? Alla jag sett kräver minst 10cm

Tack för svaren.

tille1:
Ja jag har sett en Vinga Jupiter som kanske borde funka (http://www.elonline.se/Shop/Index.php?sArtId=7467450). Några nackdelar är att
lampan bygger ut en del nedåt från taket, är rädd att det ej blir så snyggt (har inte sett lampan i verkligheten).
Kör man på 50 w lär det väl bli väldigt ljust. 10 x 50 w = 500 W i ett sånt litet kök plus lampor över arbetsbänkar, är jag rädd blir lite overkill. Blir kanske lite bättre om man kan köra den i 35 w.
Den är rätt dyr 400-450 kr per lampa från min leverantör (går nog i och för sig att fixa billigare på nätet) sedan tillkommer kostnad för trafos.

Men i nuläget är det väl det ett av alternativen jag tittar på.

Rrrrr:

Finns det LED lampor som funkar med 4,5 cm uppåt? Hur är ljuset från dem, räcker de till?

20 watts halogen har jag också funderat på. Det jag är osäker på är om 20 w ger tillräckligt med ljus som taklampa i kök. Tycker ju att med 10 st i ett så pass litet kök så blir det ju rätt mycket belysning ändå så känns ju nästan som det skulle funka. Vad tror ni räcker det med 20 watts lampor i mitt kök eller behöver man mer t ex 35 el 50 w?

Kommer inte ihåg de exakta måtten på hålen men ca 5,5 cm diameter (+/- 0,5 cm).

Jag har för mig att Vinga Jupiter bara kräver 40 mm djup?

Det blir dock problem med hålen. 78 mm ska de ha. Hålsåg T75

Ja verkar som Vinga Jupiter skulle kunna funka om jag gör lite större hål.

Dom är dock rätt dyra och så funderar jag på om det blir för mycket ljus. Har i och för sig dimmer på dom, men då jag är osäker på om jag gillar utseende och pris så funderar jag på 20 w alternativ men är rädd att det kanske inte räcker till. :(

Ska man köra på 10 spotts med
50 w
35 w
20 w
i ett kök på ca 4,5 x 2,5 m?

Jo den där jupiter såg bra ut.. har aldrig satt någon sådan själv. Men den där är ju lika dyr som en LED armatur. Känns inte så modernt att brassa på med 50W halogen idag :)

Peter33: Har du tänkt ha någon annan belysning i köket? Ska du ha 20W eller LED behöver du nog 10st. I ett kök så är det bra att kunna belysa ordentligt. Antingen med någon annan belysning (finns snygga lysrörsarmaturer) eller många spottar (som man dimmrar ner då man ej ska städa/ha jul-baket :) )

Rrrrr skrev:
Jo den där jupiter såg bra ut.. har aldrig satt någon sådan själv. Men den där är ju lika dyr som en LED armatur. Känns inte så modernt att brassa på med 50W halogen idag :)

Peter33: Har du tänkt ha någon annan belysning i köket? Ska du ha 20W eller LED behöver du nog 10st. I ett kök så är det bra att kunna belysa ordentligt. Antingen med någon annan belysning (finns snygga lysrörsarmaturer) eller många spottar (som man dimmrar ner då man ej ska städa/ha jul-baket :) )

Finns det ngn LED armatur som ger tillräckligt bra belysning så att man kan ha den som allmän belysning i kök?

Belysningen i köket kommer ett bestå av 10 st spottar i taket samt spottar under väggskåp och fläkt som belyser arbetsytorna. Utöver det är ingen övrig belysning planerad. Har pratat med en elektriker som menar att 12 v 20 w halogen är tillräckligt. Han menade att 20 w halogen i 12 volt ger mer ljus än vad 20 watt normalt ger??? Förstod inte riktigt hur han menade men slutsatsen var att det borde räcka med 20 watts halogen i mitt kökstak.

Är det någon som har 20 watt halogen i taket som kan berätta hur dom upplever det?

jo 20W 12V lyser mer än 20W 230V. 35W 12V lyser som 50W 230V (säger sk. belysningsexperter)

Jag tror 20W räcker. Vi har 8 st 20W i taket + 6 st 20W under överskåpen. Det blir bra allmänljus. Dessutom en trearmad 3x35W 230V armatur men den använder vi nästan aldrig. Sen har vi också en PH-lampa över köksbordet men den behövs egentligen inte för ljusets skull.

Någon som kan tipsa om någon trevlig infälld 20 w spotlight som fungerar bra i köket? Har blivit lite varnad för de s k puckarna - att de ska ge för dålig belysning samt att de ska blända rätt mycket. Med min låga inbyggnadshöjd har jag dock inte hittat så många andra alternativ än tidigare nämnda Vinga Jupiter och de sk puckarna. Någon som har något bra tips? Någon som har erfarenhet om risk för bländning är ett problem med de sk puckarna eller likaande spottar?

Andreas_Hansson skrev:
Jag har 9st 5w led i mitt kökstak. Jag tycker det räcker bra.
Dom här kanske skulle passa?
[länk]
Jag har just en sådan 6W LED-spot från NS hemma för prov, då vi tänkte sätta 71 st sådana i vårt nybygge (11 st i köket). Jag och sambon jämförde i kväll ljuset mellan LED spotten och en 35W 230V halogen spot, och döm om min förvåning när vi var rörande överens om att denna LED-spot ger klart mer/starkare ljus än Halogenmodellen. Klart imponerad. Efter 2 timmars brinntid kan man fortfarande nätt och jämt hålla kvar handen på spotten (ca 50 grader?) vilket borde innebära brandrisk=0.

Redigerat:
Dom anger föredömligt produktmodellen på LEDen i sina spottar. Det vill jag se från fler spottillverkare. Cree XRE 7090 P4 (varmvit) är bland det bästa som finns idag med 80 lm/W. Deras kallvita LED ger dock 107 lm/W.

Så 3 st sådana, som drivs med ca 1.5W styck (beroende förlusterna i drivsteget) motsvarar teoretiskt nästan en 35W 230V-halogenspot. LED-spoten torde ge ca 3x130 ~ 400lm medan halogen ge ca 35*15 ~ 500lm. 230V halogen har väl inte så lågt ljusutbyte som 10-12 lm/W vid 35W? kanske

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.