Status
Tråden går ej att kommentera.
optimum
Om jag köper en FMM duschblandare på Jula är den då sämre än en FMM duschblandare på "Fina firman" ?

Nu köper jag själv inte blandare på IKEA (svårare att få tag på reservdelar) men skulle de vara för svåra för en hantverkare att montera?


/Roland
 
Ni som hoppar på och renoverar ett badrum själva utan tidigare erfarenhet, varför gör ni inte VVS själva också? Jag har alltid gjort allt utom el själv (på mina egna badrum)
Köp en låda med delar från lämplig Internetbutik och skicka tillbaka det som blir över
Använder man sig av Rör i Rör och klämkopplingar så är det inget av jobbet som är svårt, det är den synliga rördragningen med utanpåliggande rör som är den svåra biten... Alla delar har med monteringsanvisningar på svenska som är riktigt bra
 
Ja svårt är det ju inte det gäller bara att tänka deluxe INNAN ytskiktet kommer på ;)

Jag gjorde som så att jag köpte all skit jag skulle ha in sen fram med tumstocken och mäta och fundera och det är klart det tog säkert 2-3 dagar innan jag kunde beställa alla rörkopplingar osv. så i tid var det nog ingen vinst men nu skulle det säkert gå 10x fortare. Jag köpte också en del för mycket men det har jag behållt, faktist får man ju skicka tillbaka till Rinkaby men det tyckte jag kvittar det är inga summor ändå (inte i totalsumman iaf).

MEN ni som tror att det bara för att man gör jobbet själv blir "gratis", glöm det det kostar så in i Småland med pengar ändå :(

Det är många bäckar små som tillslut blir en flod direkt från byggarens börs.
 
Ja, det här ämnet är ju hett diskuterat sedan tidigare och de flesta håller väl med om att rörmokare ofta debiterar för mycket.

Jag jobbar i en helt annan bransch med ca 5% marginal på material och lite högre timpris. Vi får ofta höra att timpriset är högt men när väl kunderna varit kunder att tag och ser ett mönster så förstår de att man måste ha täckning för en dags arbete när dagen är slut oavsett vad timpriset är. Har man korta insatser med jour-inslag så behöver man ju ett högre timpris.

Jag har gjort många beställningar av olika hantverksgrupper. Rörisar är i särklass dyrast när man summerar arbete och material.

Jag tycker att det vore ett kvalitetsmål för branschen att ta bort rabattsystemet helt och istället vara ärlig mot kunden och höja timpriset så att arbetet i sig utgör 95% av fakturan. Totalkostnaden går ju också då ner för slutkunden om man använder ROT-avdrag. Samtidigt får man bort dåliga rörmokare som ger mer rabatt på material än andra men som sedan kanske gör jobbet sämre eller på längre tid.

Jag har inget problem alls med att betala en hantverkare exakt vad denne behöver med några procents marginal. Men att både betala en fulltäckande dagspenning och samtidigt betala 50% till i extra materialmarginal är ju ingen höjdare. Jag fårstår inte hur en hantverkargrupp anser sig ha rätt till detta när andra inte har det.
 
När jag konfronterade en röris om priser på materialet sa ha att om han inte la på på materialet skulle timkostnaden vara 1000kr + moms istället för 450kr + moms.. Han drog en paralell med en datatekniker som tog 1000kr/tim.
Om jag själv skulle köpa in materialet och bara anlita honom för arbetskostnaden så ville han överhuvudtaget inte ha arbetet.
Sen så får man betala den tid det tar för att hämta ut grejorna + bilkostnaden.
VVS-branchen är riktigt sjuk. Det värsta nu är bergvämeinstallatörer. I praktiken gör huvudentreprenören ingenting han anlitar en borrare, en elektriker, en VVS installatör sedan har han en vinst på c:a 40.000:- utan att ha gjort ett handtag själv annat än att skriva fakturor. Bara värmepumpen la han på 20.000:- i jämförelse med internetpris.

Jag undrar hur människor står ut med sig själva när dom har oärlighet som affärside'?
 
Denna yrkesgrupp har vid ett flertal tillfällen gjort sig skyldiga till allt mellan saltade fakturor, hutlösa priser, fejkade rabatter och slarviga jobb.:mad:

Här kommer ett av många exempel:
Skulle sätta i termostater i hela huset (suteränghus 1967) för ca 2 år sen. Rör sig om ett 20-tal radiatorer.
Efter mycket letande hittade jag MMA termostat med tillhörande insats (för att slippa byta ventiler).
Bauhaus Pris: 480 kr/st
Comfort Pris: 420 kr/st

Pratade med en vvs:are som hjälpt oss med en gäst-toa. Han sa, "Köp dom via mig så blir det billigare för dig! Du får dom för mitt netto ;) "
Pris efter hans "rabatt" 320 kr/st! Kanon, här finns det pengar att tjäna :rolleyes:

Nu visade det sig att en annan av mina privata kontakter haft ett förfultet inom industri-vvs branschen och denna person har fortf konto kvar på samma ställe som vvs:arn ovan handlar.
Pris: 146 kr/st
Ringde vvs-snubben och undrade vad han har för netto eftersom det skiljde så mycket, svar: :blushing:

Frågade även om han ville komma och montera alla termostater som jag köper själv, svar: inte intressant :confused:

M a o, om dom inte får 1) ta ut hutlös timpenning och 2) får sälja material med > 200% påslag = inte intressant för denna "yrkesgrupp"
Undrar var gränsen till kriminell går :rolleyes: men det känns som dessa herrar passerat den a LONG time ago! q(;^;)p

Så, numera gör jag allt vvs-arbete själv, går alldeles utmärkt och, JA man får göra sånt själv!!! Hoppas fler gör som jag så att kanske denna yrkesgrupp inser fatum och att priskartellerna försvinner etc.

/Kalle Rörböj
 
tjenare, är inne på 2:a året på vvs- linjen och tänkte ge mig in i diskutionen lite.

en anledning som jag har märkt är att firmorna gärna köper in själva, självklart för att tjäna mer MEN även för att många privatpersoner (ofta snåla/sparsamma :p) inte kan ett sk*t inom detta och åker och köper det billigaste dem hittar. hittar bara på nåt nu men, t.ex ekohallen som just nu rear ut blandare. oftast blir en sådan installation aldrig lika bra och när det väl börjar krångla, vem får då skulden- jo rörmokaren. så förstår faktiskt varför man vill göra så. :cool:
 
Mikael_L
enregi1 skrev:
tjenare, är inne på 2:a året på vvs- linjen och tänkte ge mig in i diskutionen lite.
Du har inte ens kommit ut i verkligheten och försvarar det ruttna systemet redan nu ... :confused:

Ska vi tolka det som att det börjar redan på gymnasieskolan.
Lektion 23, hur man mörkar den riktiga kostnaden för kunden ... :mad:

Kommer före lektion 24: "Hur man skriver offerter, som sen ändå inte gäller".

Nää nä, du behöver inte ringa mig, jag kommer inte ringa dig heller.
Hellre får vattnet spruta ... :rolleyes:



ehhh, jag hatar att vara såhär bitsk ... :blushing:
Ta det inte personligt, att jag kritiserar din branch.
Jag hoppas du och dina klasskamrater hör till den generation som förändrar branchen.
Och välkommen till forumet. :)
 
Jag är verkmästare på en rörfirma och kommer ofta i kontakt med dessa "hutlösa priser"
Vad folk inte känner till är att vi som hantverkare övertar garantiansvaret på alla produkter som vi installerar/monterar. Det kan innebära att min kund köpt en vara av undermålig kvalité som jag då ska ta ansvar för. Det går inte att friskriva sig det ansvaret. Konsumentens makt är stor i Sverige. (med rätta)
Jag har exempel på material som vi har monterat för att "vara snälla mot kunden" och till vilka vi fått återkomma 8 gånger för att justera någon detalj som inte fungerar.Får vi betalt för sådan körning och arbete? Svaret är NEJ. Det var ett stativ för WC med dold tank som kunden betalat 1500:- för inklusive toalettskål. De vi monterar betingar ett pris på c:a 4000-5000:- utan porslin. Det finns en anledning till prisskillnaden!!


Idag tillämpar vi den principen att vi debiterar kunden 650:- i timmen plus moms om de själva inhandlat materialet. Ordinarie taxa år 475:- plus moms. Oftast tar vi dock inte på oss arbetet. Vi monterar dess utom bara sånt material som vi själva skulle kunna ha sålt. Inga billighetskopior, de orsakar mer problem än nytta.

Att enbart sälja arbetet för 475:- skulle innebära att vi fick stå för en del av arbetskostnaden själva med påföljd att vi inte skulle kunna utveckla vårt företag. Det är på materialet som vår vinst ligger, Ingen vill väl sköta sitt arbete/företag som vore det en ideell förening?
Vi har även bilar, verktyg och en del rördelar i bilarna. Totalt kostar varje bil c:a
500 000 :- upp till 1.000 000:- att utrusta, med inköp av bilen. Detta ska också betalas.

Nej alla ni som själva vill handla ert material. Var så goda och skruva ihop det själva
. Något som försäkringsbolaget inte skulle tycka om.
 
Alla som försvarar rörmokarna i det här ämnet är pinsamma. Lägg ned genast!
Jag har just blivt rövrännd själv. ROT-avdraget minskade arbetet från sex till tre tusen men materialet som jag kan köpa för sex tusen kostade tretton...

Lundagrossisten står för en enastående service till VVS-are. De presenterar en sjukt saltad prislista för pöbeln och kan då erbjuda helt sjuka rabatter till hantverkare. Min rörmokare driver ju för tusan rörhandel med viss installations-service...

Nästa gång flyger jag ned min svåger från Lule' - det blir billigare.

Snacka inte om kvalitetsprodutker hit och dit. Den som vill ha IKEA-blandare får väl ha det men mitt material handlade bara om produkter med RSK-nummer vilket innebär att jag får EXAKT samma vara från Råda Rör som han köper från Lunda-grossisten!

VVS-branchen hör hemma i avloppet!
 
Byggbranchen har alltid fått en massa bidrag när det varit lite kärvt. Det har varit rena planekonomin med miljonprogrammet först, sedan en massa konstiga bidrag i form av ROT osv. Övriga industrin har alltid fått anpassa sig och utvecklas i internationell konkurrens. Klart att rörkrökarna inte sänker priserna! De får betalt ändå och hävdar att det blir billigt iaf med rotavdraget. Rotavdraget är inget annat än bidrag från skattemedel till en sjuk byggbranch! Vi får alla betala detta dyrt via skatten, för pengarna tas ju nånstans. Jag håller med om att det lönar sig att köpa inom EU. Surfa in på Nätet och jämför priser i andra länder. Timtaxan beror på hur bra beläggning man har. Med 80 % beläggning i snitt, ca 32 timmar debiterbart i veckan, ger 400:-/tim en ganska mager lön. Det kostar med bil och verktyg. Arbetsgivaravgift är ca 32% och momsen 20 % och det ska ingå i detta. Så länge vi har ett sjukt bidragssystem inom bygg, kommer kartellbildningar, mygel med priser osv att fortsätta. Det dröjer inte länge förrän vi blir överösta med EU-anpassade husdelar, inkl VVS och el, som producerats i Kina.
 
Jag hade vattenskador i badrum/tvättstuga och försäkringsbolagets anlitade snickare fixade till det som ingick i försäkringsbolagets åtaganden.

Resten gjorde jag själv då kostnaden för att få VVS-arbeten utförda av snickarens VVS-kontakt (annat bolag) var minst sagt oförskämt hutlösa, både arbete och material. Beställde hem allt som behövdes från Rinkaby istället till under halva kostnaden, inklusive frakt.

Och en anekdot...

När värmepannan skulle flyttas av VVS-killarna för att tvättstugan skulle fixas till, så tog arbetet 5 timmar för 4 gubbar som lallar runt och lyssnar på Bandit, varav en tömmer pannan med självtryck. Sedan slabbar de ner parketten och åmar sig som skolflickor när de kör ut den fortfarande halvfyllda pannan ut i köket och låter mig förstå att det är ett avancerat jobb.

Hmmm....

Jag ville inte ha dem där när pannan skulle flyttas tillbaka utan gjorde allt själv. Körde in tryckluft i pannan och tömde totalt den på en halvtimme. Inte en droppe på golvet när jag tömde och rullade in den, kopplade in den och drog nya rör till den installerade golvvärmefördelaren. Allt inkopplat och klart på mindre än tre timmar. Och jag är bara en glad och händig amatör.

Inte undra på att VVS:are har en skamfilat rykte. När det gäller snickaren gjorde han ett utmärkt jobb, men han ursäktade sig generat över VVS:aren. Jag fick också tillgodoräkna mig den kostnad som VVS:aren skulle ha för tillbakaflytten.
 
Vår snickare är trevlig på det viset. Han har ju sina kontakter som alla andra, och han låter oss få 10% påslag på SINA priser, vilket är långt under de priser vi kan hitta.

VVS har vi hittills klarat själva, har bara fixat lite tvättställ och sådant och det klarar ju en glad amatör.
 
Jag har inte haft några problem med min röris (som är enmansföretagare). Han gör ett bra jobb till rimlig taxa och har installerat toalettstol, handfat, blandare och diskhoar som jag själv köpt från Sverige, Holland och Tyskland.

VVS-prylar är hutlöst dyra i Sverige. Tacka vet jag Internet och den fria handeln över gränserna inom EU!
 
Det är tur att alla konsumenter är så duktiga på VVS och företagsekonomi. Det är kanske dags att lägga ner hela branschen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.