8 056 läst · 12 svar
8k läst
12 svar
Radon i byggmaterial-åtgärdsmetoder?
Vi har nu fått konstaterat att vårt radon kommer från byggmaterial (blåbetong)i vårt hus byggt -68 (det är nog framför allt sutterängplan det kommer ifrån).Vi har nu fått kostnadsåtgärd föreslagen på 100 000 vilket vi inte är så sugna på att betala. Vad kan man göra själv för att minska radonet, är det någon som prövat permafoil (radontapet)? Enligt radonkonsulten är inte den speciellt bra (men det är klart han vill ju sälja sina tjänster på 100 000). Kan man sätta in ventilationen själv?
Vi har vårt hus ventilerat pga blåbetong-radon mekanisk till/från-luft, det är gjort av en ventfirma och fungerar väldigt mycket bra, våra Bq-värden är under gränsvärdet med råge trots att anläggningen är från -86.
Göra själv? Hm jag gör mycket själv men skulle nog tänka mej för ett par ggr innan jag gjorde det här själv. Principen är enkel till-luft i alla vanliga rum och utsug i kök, toa, bad, tvättstuga. Spirorör är inte så svåra att montera heller och håltagningen handlar ju mest om att ha rätt verktyg, påminner om att montera centraldammsugaren.
Men att få rätt funktion på värmeåtervinning och rätt effekt på fläktar och sug, filter av rätt sort på rätt ställe osv. kräver att man vet vad man gör. Och eljobbet är väl nåt för en elektriker. Jag skulle förmodligen köpa tjänster även om 100 000 är mycke pengar. Det finns visst bidrag att få. Vet inte om rotavdraget funkar men annars borde en stor del av kostnaden vara arbetskostnad som är avdragsgill i så fall.
Göra själv? Hm jag gör mycket själv men skulle nog tänka mej för ett par ggr innan jag gjorde det här själv. Principen är enkel till-luft i alla vanliga rum och utsug i kök, toa, bad, tvättstuga. Spirorör är inte så svåra att montera heller och håltagningen handlar ju mest om att ha rätt verktyg, påminner om att montera centraldammsugaren.
Men att få rätt funktion på värmeåtervinning och rätt effekt på fläktar och sug, filter av rätt sort på rätt ställe osv. kräver att man vet vad man gör. Och eljobbet är väl nåt för en elektriker. Jag skulle förmodligen köpa tjänster även om 100 000 är mycke pengar. Det finns visst bidrag att få. Vet inte om rotavdraget funkar men annars borde en stor del av kostnaden vara arbetskostnad som är avdragsgill i så fall.
Vi har också ett blåbetonghus, som tidigare ventilerades med självdrag genom skorstenen och tilluftsventiler vid nästan varje fönster. Detta räckte för att få ner till strax under 400Bq/m2 vilket är för högt sett med dagens gränsvärden. Vi satt i samma situation som dig, med en offert från radonkonsulten på ungefär 100kkr, vilket kändes som ganska mycket pengar.
Efter att ha läst runt här på forumet hittade jag Alig ventilation som jag kontaktade. Jag skickade över ritningar (enkla skisser) över huset och hade några diskussioner med deras konstruktör. Resultatet, som kostade kanske 2500 kr, var en ritning över ett FTX-system, med tillhörande plocklista och offert från dem. Materialsatsen var komplett, med allt ifrån rör, aggregat, popnitar, borr, ventilationstape, ljuddämpare, eftervärmare, till-, från- av- och inluftsanslutnignar, rörisolering mm.
Listan kunde användas till att köpa delarna hos vilken ventilationsfirma som helst. Jag valde dock att handla på Alig.
Montaget skötte jag själv. Det blev en hel del poppnitande och rörsågande men det var ganska roligt jobb. Kostnaden stannade på ungefär 35000 för allt material, inkl. FTX-aggregat. På detta fick vi radonsaneringsbidrag om 15000kr, vilket gav en slutsumma på runt 20000 kr.
Vi hade dock ett ganska bra utgångsläge då vi la om taket samtidigt, vilket underlättade rördragning. Vi kunde också gömma en hel del rör i kattvindar som löper längs hela huset på båda sidor. Vi slapp på så sätt dra rör genom rummen. Gamla tilluftsventiler satte jag igen, skorstenen (som inte längre används) knackade jag ner helt och hållet i samband med takbytet.
Det enda vi lät "experter" göra var att ansluta aggregatet elektriskt. Inte för att det är svårt, utan för att man inte får göra detta själv. Återstår att trimma in aggregat och ventiler. Även detta kommer vi att leja ut, då det behövs mätutrustning. Men redan nu, utan att justera in, har vi gjort en tremånadersmätning och fått ner radonvärdet till runt 130-150 Bq/m3, vilket är ganska ok, tycker jag. Det finns mer effekt i aggregatet om vi skulle vilja vädra på ännu mer.
Egentligen gillar jag inte konsulter med dubbla roller, dels rådgivande och dels säljande. Jag tar alltid deras råd med en nypa salt. En liknande situation är relationen till bankernas rådgivare, eller experter inom bygg- och färghandeln...
Efter att ha läst runt här på forumet hittade jag Alig ventilation som jag kontaktade. Jag skickade över ritningar (enkla skisser) över huset och hade några diskussioner med deras konstruktör. Resultatet, som kostade kanske 2500 kr, var en ritning över ett FTX-system, med tillhörande plocklista och offert från dem. Materialsatsen var komplett, med allt ifrån rör, aggregat, popnitar, borr, ventilationstape, ljuddämpare, eftervärmare, till-, från- av- och inluftsanslutnignar, rörisolering mm.
Listan kunde användas till att köpa delarna hos vilken ventilationsfirma som helst. Jag valde dock att handla på Alig.
Montaget skötte jag själv. Det blev en hel del poppnitande och rörsågande men det var ganska roligt jobb. Kostnaden stannade på ungefär 35000 för allt material, inkl. FTX-aggregat. På detta fick vi radonsaneringsbidrag om 15000kr, vilket gav en slutsumma på runt 20000 kr.
Vi hade dock ett ganska bra utgångsläge då vi la om taket samtidigt, vilket underlättade rördragning. Vi kunde också gömma en hel del rör i kattvindar som löper längs hela huset på båda sidor. Vi slapp på så sätt dra rör genom rummen. Gamla tilluftsventiler satte jag igen, skorstenen (som inte längre används) knackade jag ner helt och hållet i samband med takbytet.
Det enda vi lät "experter" göra var att ansluta aggregatet elektriskt. Inte för att det är svårt, utan för att man inte får göra detta själv. Återstår att trimma in aggregat och ventiler. Även detta kommer vi att leja ut, då det behövs mätutrustning. Men redan nu, utan att justera in, har vi gjort en tremånadersmätning och fått ner radonvärdet till runt 130-150 Bq/m3, vilket är ganska ok, tycker jag. Det finns mer effekt i aggregatet om vi skulle vilja vädra på ännu mer.
Egentligen gillar jag inte konsulter med dubbla roller, dels rådgivande och dels säljande. Jag tar alltid deras råd med en nypa salt. En liknande situation är relationen till bankernas rådgivare, eller experter inom bygg- och färghandeln...
Vårat e byggt 56 och vi satte in mekanisk till/från-luft med återvining och gav 70 för vårat sen minus bidraget som var på 15 tror ja, och det var värt varenda öre.
Mkt bättre luft i huset plus att radonet minskade till de godkända värden utan problem.
Mkt bättre luft i huset plus att radonet minskade till de godkända värden utan problem.
>Anders_W!
Det är ju så man gör naturligtvis d^_^b vi är ju hempulare här på forumet
Vårat är snygg draget i garderober och köksinredningen eller med in-lufthålet i golvet, däremot synligt i källaren.
Vi har också väldigt låga värden nu efter rengöring av kanalerna och filterbyte.
Det är ju så man gör naturligtvis d^_^b vi är ju hempulare här på forumet
Vårat är snygg draget i garderober och köksinredningen eller med in-lufthålet i golvet, däremot synligt i källaren.
Vi har också väldigt låga värden nu efter rengöring av kanalerna och filterbyte.
Vi bor i sutteränghus och det är källaren som är byggt av blåbetong, övre delen av huset är i tegel och trä. Nu undrar jag vad som är fel med att tapetsera med permafoil i alla rum på sutterängplan för ingen verkar rekommendera detta eller har gjort det? Det är ju det absolut billigaste alternativet.Våra radon värden ligger på ca 400Bq idag.
Jag har aldrig hört nån som har haft effekt av tapeter som ska reducera radon. Har läst om dom i "vi i villa" typ men när jag pratat med säljarna på 3 olika färgaffärer i stan har ingen av dom vetat vad som finns och om/hur det fungerar. Ingen här på forumet heller verkar ha satt såna och fått effekt, i alla fall har jag inte hittat nåt inlägg som säger just det.
Ventilera ditt hus är mitt råd, gör som Anders_W eller pynta 100k så kommer Du att få bra värden.
Sen är ju frågan om det alls behövs? Var hittar Du säkra uppgifter om att det ens är farligt med radon från blåbetong? Det har jag frågat i en annan tråd men forskningsläget i frågan verkar svagt, minst sagt.
Ventilera ditt hus är mitt råd, gör som Anders_W eller pynta 100k så kommer Du att få bra värden.
Sen är ju frågan om det alls behövs? Var hittar Du säkra uppgifter om att det ens är farligt med radon från blåbetong? Det har jag frågat i en annan tråd men forskningsläget i frågan verkar svagt, minst sagt.
Det finns någon enstaka person här inne som använt permafoil som tapeten heter, men han har även kombinerat med ventilation och fått ner radonhalten. Min man resonerar lite som du, han efterfrågar oxå säkrare rapporter om att radon är farligt och är inte så sugen på att lägga ut 100' papp. Så därför försöker vi hitta alternativ som är billigare.Jan-Å skrev:Jag har aldrig hört nån som har haft effekt av tapeter som ska reducera radon. Har läst om dom i "vi i villa" typ men när jag pratat med säljarna på 3 olika färgaffärer i stan har ingen av dom vetat vad som finns och om/hur det fungerar. Ingen här på forumet heller verkar ha satt såna och fått effekt, i alla fall har jag inte hittat nåt inlägg som säger just det.
Ventilera ditt hus är mitt råd, gör som Anders_W eller pynta 100k så kommer Du att få bra värden.
Sen är ju frågan om det alls behövs? Var hittar Du säkra uppgifter om att det ens är farligt med radon från blåbetong? Det har jag frågat i en annan tråd men forskningsläget i frågan verkar svagt, minst sagt.
De problem med tapeter eller målning med tät färg som brukar framföras i sådana här diskussioner är att det är svårt att få det så tätt som det behövs. Argumentet brukar vara att det ändå kommer läcka ut radongas i skarvar och där man inte kommer åt att måla. Radongasen, som finns i betongen, leter sig ut där det finns möjlighet, helt enkelt.
Utan att ha testat, eller mätt någonting, så tycker jag att det borde ha en positiv effekt att på något sätt täta väggen, för att på så sätt få en lite större del av gasen att "läcka" utåt istället för in i huset. Visst, det kommer alltid att finnas läckor inåt, men en liten positiv effekt borde det ha ändå, även över en längre tid. Men om det är värt mödan, det har jag ingen aning om.
Jag målade en blåbetongvägg med latexfärg ett par lager innan jag tapetserade. Har ingen aning om det gör någon nytta, men det var inte jättejobbigt så jag tänkte att det borde i alla fall inte göra någon skada... Jag har tyvärr ingen möjlighet att mäta om det gjorde nytta eller ej, eftersom jag bytte ventilation i samma veva. Det går ju heller inte att få en indikation på om det fungerar genom att mäta med en gammamätare, eftersom gammastrålingen går rätt igenom det mesta.
För övrigt så demonstrerade vår radonkonsult hur dåligt det funkar att täta med färg på väggen, genom att använda sin gammamätare. Han, om någon, borde väl veta att det var radongasen som skulle stoppas av färgen, inte gammastrålningen. Förtroendet för honom sjönk ytterligare...
Tinajade:
Det vore jättekul om du testade med tapeten, och rapporterade om mätningen, när det är klart. Helst utan att utföra några andra åtgärder eller förändingar!
Sen ska man komma ihåg att radonmätningar, även långtidsmätningar, verkar vara ganska osäkra, och feltoleransen är ganska stor. Misstänker att yttre påverkan såsom väder (t.ex. borde det bli skillnad om en tremånadersmätning görs en kall eller varm vinter, speciellt om det är självdrag i huset).
Utan att ha testat, eller mätt någonting, så tycker jag att det borde ha en positiv effekt att på något sätt täta väggen, för att på så sätt få en lite större del av gasen att "läcka" utåt istället för in i huset. Visst, det kommer alltid att finnas läckor inåt, men en liten positiv effekt borde det ha ändå, även över en längre tid. Men om det är värt mödan, det har jag ingen aning om.
Jag målade en blåbetongvägg med latexfärg ett par lager innan jag tapetserade. Har ingen aning om det gör någon nytta, men det var inte jättejobbigt så jag tänkte att det borde i alla fall inte göra någon skada... Jag har tyvärr ingen möjlighet att mäta om det gjorde nytta eller ej, eftersom jag bytte ventilation i samma veva. Det går ju heller inte att få en indikation på om det fungerar genom att mäta med en gammamätare, eftersom gammastrålingen går rätt igenom det mesta.
För övrigt så demonstrerade vår radonkonsult hur dåligt det funkar att täta med färg på väggen, genom att använda sin gammamätare. Han, om någon, borde väl veta att det var radongasen som skulle stoppas av färgen, inte gammastrålningen. Förtroendet för honom sjönk ytterligare...
Tinajade:
Det vore jättekul om du testade med tapeten, och rapporterade om mätningen, när det är klart. Helst utan att utföra några andra åtgärder eller förändingar!
Sen ska man komma ihåg att radonmätningar, även långtidsmätningar, verkar vara ganska osäkra, och feltoleransen är ganska stor. Misstänker att yttre påverkan såsom väder (t.ex. borde det bli skillnad om en tremånadersmätning görs en kall eller varm vinter, speciellt om det är självdrag i huset).
vad jag har förstått när jag läser om permafoil så skall det inte vara någon fara att sätta i skruvar i väggen efter tapetseringen för tavlor och hyllor. Dock är jag lite orolig för fukt då vi isåfall skall tapetsera på sutterängplan och där ligger ju marken mot halva huset. Enligt permafoil så skall man kontakta byggnadsteknisk sakkunnig vid tapetsering av källare för man måste ha fungerande fuktspärr på utsidan. Är det ngn som vet hur man kan kolla om man har "fungerande fuktspärr på utsidan"?
Släng inte bort pengarna på sk. Radontapeter!
Dom fungerar i teorin och i laboratoriemiljö, vid praktisk användning så ger dom vanligtvis försummbar effekt. Som du också redan anat så kan dom utgöra en risk för fuktproblem istället, vid aplicering mot yttervägg.
Om du absolut vill försöka med tätskydd så kan du lika gärna använda plastfärg i några lager - det är ungefär lika god/dålig effekt, men mycket enklare och billigare.
Vi har testat radontapet på ett par ställen men effekten är dålig. Det är oerhört svårt att få gastätt i praktiken och i något fall så blev det en hyffsad effekt först men en tid senare så hade radonläget i det det närmaste återgått till ursprungliga värden.
Det är dessvärre bara två saker som verkligen hjälper: Att ta bort materialet (oftast omöjligt/oekonomiskt) eller att öka luftutbytet mha ftx...tyvärr
Dom fungerar i teorin och i laboratoriemiljö, vid praktisk användning så ger dom vanligtvis försummbar effekt. Som du också redan anat så kan dom utgöra en risk för fuktproblem istället, vid aplicering mot yttervägg.
Om du absolut vill försöka med tätskydd så kan du lika gärna använda plastfärg i några lager - det är ungefär lika god/dålig effekt, men mycket enklare och billigare.
Vi har testat radontapet på ett par ställen men effekten är dålig. Det är oerhört svårt att få gastätt i praktiken och i något fall så blev det en hyffsad effekt först men en tid senare så hade radonläget i det det närmaste återgått till ursprungliga värden.
Det är dessvärre bara två saker som verkligen hjälper: Att ta bort materialet (oftast omöjligt/oekonomiskt) eller att öka luftutbytet mha ftx...tyvärr
Intressant tråd, så därför återupplivar jag den.
Skulle man inte kunna skapa en ventilerad luftspalt mellan blåbetongväggen och rummet, alltså att man reglar upp, sätter gips, målar med nån latexfärg och sedan tapetserar? Luftspalten ska sedan vara välventilerad så att radonet förvinner ut utomhus istället för in i rummen..
Visst skulle rummen bli lite mindre, men det skulle innebära mindre oro och förmodligen lite lägre värden!
Vi tittar på ett blåbetonghus här i skåne där de har mätt upp 130 beq på bottenplan och 95 på övre med självdrag, så frågan är om det är så farligt i vilket fall...
Skulle man inte kunna skapa en ventilerad luftspalt mellan blåbetongväggen och rummet, alltså att man reglar upp, sätter gips, målar med nån latexfärg och sedan tapetserar? Luftspalten ska sedan vara välventilerad så att radonet förvinner ut utomhus istället för in i rummen..
Visst skulle rummen bli lite mindre, men det skulle innebära mindre oro och förmodligen lite lägre värden!
Vi tittar på ett blåbetonghus här i skåne där de har mätt upp 130 beq på bottenplan och 95 på övre med självdrag, så frågan är om det är så farligt i vilket fall...
Jag har haft precis samma ide under en tid. Hade tänkt mig plåtreglar, hittade en variant av U-regel med flänsar för att spara bygghöjd samt för ev. fuktproblem. Dessa behöver ev. perforeras med lite hål för ventileringen. Hade tänkt mig ha luftinsläpp vid ena sidan med långsmala ventilationsgaller med dammfilter och sedan luftutsug 3 väggar bort och således dra luften längs med de 3 ytterväggarna. Sedan en fläkt och ut med.
Dock lutar det i dagsläget åt att överge denna ide och istället köra med en enkel FTX (Lunos e2). Har dock inte bestämt mig, men bollar gärna ideer om alternativen.
Dock lutar det i dagsläget åt att överge denna ide och istället köra med en enkel FTX (Lunos e2). Har dock inte bestämt mig, men bollar gärna ideer om alternativen.