12 898 läst · 5 svar
13k läst
5 svar
Rostfri skruv i bastun?
Hej Jag har jusst byggt en bastu och skall till att bygga lavarna. Efter många tips från detta forum är konstruktionen klar.
Dock funderar jag på om jag måste använda rostfri skruv till lavarna? Jag har en känsla av att det inte spelar så stor roll i och med att det är fuktigt en ganska begränsad tid i en bastu. Men hoppas på lite tips angående detta.
Obs Bygger lavar med dolda skruvskallar(skruvade underifrån).
Dock funderar jag på om jag måste använda rostfri skruv till lavarna? Jag har en känsla av att det inte spelar så stor roll i och med att det är fuktigt en ganska begränsad tid i en bastu. Men hoppas på lite tips angående detta.
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Du kan inte lägga upp bilder eller en enkel skiss hur du tänkt bygga lavarna?Ärtan skrev:Hej Jag har jusst byggt en bastu och skall till att bygga lavarna. Efter många tips från detta forum är konstruktionen klar.
Kan inte bestämma mig hur jag ska bygga mina, så jag behöver tips och idéer.
Nej det räcker med vanliga skruv, fukten är där såpass kort tid. Normalt är ju skruvar också förnicklade så de tål ju lite fukt utan att rosta. Men som sagt så är det ju inte dyrt att försäkra sig heller.
Jag körde vanlig spik (spikpuffran) till panelen och inte en enda har tillstymmelse till rost och där är det ju svartstål så det skriker om det.
Jag körde vanlig spik (spikpuffran) till panelen och inte en enda har tillstymmelse till rost och där är det ju svartstål så det skriker om det.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Skruva stolpjärn med rostfritt?
Grund & Markarbeten -
Vart köpa större mängd grövre rostfri träskruv?
Byggmaterial & Byggteknik -
Rostfri skruv vid fäste i tak?
Byggmaterial & Byggteknik -
Rostfri eller varmförzinkad skruv/spik till järnvitriol panel
Fasad -
Snygga skruvar till rostfri stolpsko?
Altan & Uteplats