9 680 läst · 49 svar
10k läst
49 svar
Rot avdrag
Sida 1 av 4
lät en snikare sätta in vårt ikea kök, nu fick jag fakturan på arbetskostnaden.
Snikaren hade inte gjort rot avdrag med motiveringen att han ville inte vänta på pengarna.
fråga Kan skicka in den till skattmasen ändå som privatperson (enligt snikaren så gick det lika bra)
har han rätt eller ligger det en hund begraven??.
tacksam för svar.
Snikaren hade inte gjort rot avdrag med motiveringen att han ville inte vänta på pengarna.
fråga Kan skicka in den till skattmasen ändå som privatperson (enligt snikaren så gick det lika bra)
har han rätt eller ligger det en hund begraven??.
tacksam för svar.
Ska väl endast ta 2 veckor för hantverkaren att få pengarna? Rätta mig om jag har fel.
Be han göra om fakturan så att ni får rotavdraget nu.
Vet inte vad ni avtalat innan, men klart det ska vara rotavdrag direkt.
Det ska inte vara något problem med att få det privat.
Be han göra om fakturan så att ni får rotavdraget nu.
Vet inte vad ni avtalat innan, men klart det ska vara rotavdrag direkt.
Det ska inte vara något problem med att få det privat.
Max tio dagar är Skatteverkets mål. Nästa år kommer en e-tjänst som kortar ledtiderna. Blanketten tar max tio minuter att fylla i.
Du skulle dock ha avtalat om ROT-avdrag med din hantverkare när du beställde jobbet.
Du skulle dock ha avtalat om ROT-avdrag med din hantverkare när du beställde jobbet.
Det finns en övergångsperiod fram till 31 dec i år, då man kan göra ROT-avdrag på jobb som har gjorts efter fakturamodellen (var väl 1 Juli fakturamdellen trädde i kraft). ROT-avdraget gör man då på deklartionsblanketten, tror det var i rutan "Öv riga avdrag" eller nåt sånt, kommer inte riktigt ihåg var på blanketten som hon på skattekontoret sa, men iaf så sa hon att det gick att göra så.
Fast som sagt enklast är väl att snickarn gör om fakturan, många hantverkare tycker dock att det blir för mycket pappersarbete med ROT-avdraget ( Ett papper att fylla i med kundens uppgifter, vilket sorts arbete, timmar m.m) iaf så finns det en del firmor som tar en liten administrativ avgift när det är ROT-arbeten.
Fast som sagt enklast är väl att snickarn gör om fakturan, många hantverkare tycker dock att det blir för mycket pappersarbete med ROT-avdraget ( Ett papper att fylla i med kundens uppgifter, vilket sorts arbete, timmar m.m) iaf så finns det en del firmor som tar en liten administrativ avgift när det är ROT-arbeten.
Blankettens komplexitet är vida överdriven.
Som hantverkare behöver man bara se till att få med följande:
Den hantverkare som bemödar sig med att ta ut en administrativ avgift för ROT-hanteringen måste ha en faktureringsavgift på 300 spänn för den tar minst fem gånger så lång tid att tota ihop.
http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800053668/452901.pdf
Som hantverkare behöver man bara se till att få med följande:
- Personnummer på kunden.
- Betalningsdatum.
- Fastighetsbeteckning.
- Pris på arbetet.
- Belopp som betalts av kund.
- Belopp som man begär från Skatteverket.
Den hantverkare som bemödar sig med att ta ut en administrativ avgift för ROT-hanteringen måste ha en faktureringsavgift på 300 spänn för den tar minst fem gånger så lång tid att tota ihop.
http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800053668/452901.pdf
Blir så jävla lack på alla som vägrar ROT avdrag med motivet att få vänta på pengar eller skitkrångligt att fylla i blanketten, osv.
ROT avdrager är ju för katten till för att se till att lågkonjunkturen inte slår klorna i byggsektorn.
Ni lata som inte orkar eller är så lyckligt lottade att ni har jobb i överflöd. Betänk alla stackare som fått lämna sina arbeten och numera försöker få A-kassan att räcka till. Förklara för barnen att det nog blir lite färre julklappar i år.
Eller vad sägs om att sätta sig ned med facket och dra igång ett varsel. Sitta och planera vilka som ska få gå hem. Eller den dagen då ni får sätta er öga mot öga med de stackare som ni måste skicka hem.
De gråter. Vuxna människor och förhoppningsvis du med även om du inte visar det just då.
Jo jag gjorde det i våras med några mycket bra medarbetare. Fy katten vad kass man känner sig då. För inte tal om de som får gå hem med vetskapen att de inte behövs.
Och då komma och gnälla över en blankett, lågt.
/Roland
ROT avdrager är ju för katten till för att se till att lågkonjunkturen inte slår klorna i byggsektorn.
Ni lata som inte orkar eller är så lyckligt lottade att ni har jobb i överflöd. Betänk alla stackare som fått lämna sina arbeten och numera försöker få A-kassan att räcka till. Förklara för barnen att det nog blir lite färre julklappar i år.
Eller vad sägs om att sätta sig ned med facket och dra igång ett varsel. Sitta och planera vilka som ska få gå hem. Eller den dagen då ni får sätta er öga mot öga med de stackare som ni måste skicka hem.
De gråter. Vuxna människor och förhoppningsvis du med även om du inte visar det just då.
Jo jag gjorde det i våras med några mycket bra medarbetare. Fy katten vad kass man känner sig då. För inte tal om de som får gå hem med vetskapen att de inte behövs.
Och då komma och gnälla över en blankett, lågt.
/Roland
Medlem
· Västerbotten
· 309 inlägg
Skatteverket sköter sina åtaganden på ett mycket bra sätt. Pengar inom 10 dagar om man fyllt i blanketten på rätt sätt. Fyller man i blanketten fel tar det två månader. Troligtvis är din snickare sur på skatteverket för en sen utbetalning som han själv är skuld till.emmanicke skrev:
Angående ROT-avdraget.
Vi har haft takläggare som har lagt om vårt tak. Det har varit stora problem, bl a regnade det in under tiden, det är hål i pappen etc, allt måste göras om.
Vi har självklart inte betalt pga detta, men igår fick vi papper från skatteverket - han har tagit ut den del han skulle ha fått om vi hade betalat. Det är helt otroligt, skatteverket kollar inte innan de betalar ut.
Vi har haft takläggare som har lagt om vårt tak. Det har varit stora problem, bl a regnade det in under tiden, det är hål i pappen etc, allt måste göras om.
Vi har självklart inte betalt pga detta, men igår fick vi papper från skatteverket - han har tagit ut den del han skulle ha fått om vi hade betalat. Det är helt otroligt, skatteverket kollar inte innan de betalar ut.
Blir du lika sur när Skatteverket inte kollar upp dina bensinkvitton vid eventuella avdrag för resor till jobbet? Det hela bygger på tillit med viss kontroll.
Takläggarna har dock gjort fel eftersom man inte ska lämna in äskanden innan man har fått betalt av kunden.
Takläggarna har dock gjort fel eftersom man inte ska lämna in äskanden innan man har fått betalt av kunden.
det är en lite dålig jämförelse, i alla fall för mig som bor under det "nylagda" taket.
Jag tycker de borde skicka ut papper till de som ska få rot-avdraget innan det betalas ut till hantverkaren. Självklart ska det vara tidsbegränsat - att man måste svara inom en viss tid - typ 1 vecka. Det har ju varit andra fall nu där hantverkare har tagit ut rot-pengar på jobb de inte ens har utfört.
Ursäkta, jag kanske har skrivit i fel forum, men jag tyckte "Rot-avdrag" rubriken passade mitt ämne.
Jag tycker de borde skicka ut papper till de som ska få rot-avdraget innan det betalas ut till hantverkaren. Självklart ska det vara tidsbegränsat - att man måste svara inom en viss tid - typ 1 vecka. Det har ju varit andra fall nu där hantverkare har tagit ut rot-pengar på jobb de inte ens har utfört.
Ursäkta, jag kanske har skrivit i fel forum, men jag tyckte "Rot-avdrag" rubriken passade mitt ämne.