Y
När vi hastig kastade en blick på en dörr som ska omplaceras på garaget så såg vi inga skruvar som höll den, hur brukar de då vara monterade och hur lossar jag kalaset utan ha sönder något?

Det beror på hur gammal den är, men två alternativ är överspacklade skruvar eller fastsatt med fogskum. I båda fallen tas den lättast bort med tigersåg eller liknande.

I mitt hus var fönster och dörrar spikade innifrån väggen, alltså först genom regeln och sedan in dörr/fönsterkarmen.

Spikad kanske..? Det var våra fönster och dörrar. Du kanske kan lossa foder och kika efter spikar / skruvar att kontrollerat såga av.

Oops.. såg att vojma hann före.

Redigerat:
vojma skrev:
I mitt hus var fönster och dörrar spikade innifrån väggen, alltså först genom regeln och sedan in dörr/fönsterkarmen.
Samma här i vårt nya hus. RM-snickerier vägrar ta upp hål för karmskruv. :)

TOKE 1
På många monteringsfärdiga hus från åttiotalet så spikas dom ifrån väggregeln och in i karmen.

B
bara att ta fram tigern och såga av spikar eller skruv.
sen kan ni borra för karmskruv

Y
efter att rivit runtom så ja, det var spikat.. får ordna en tiger som ni säker.. :)

Mikael_L
Riktigt gamla dörrar, typ 50-tal och äldre, är ibland jättesnyggt pluggade över "karmskruvhålet", ja det är naturligvis inte karmskruv, utan man återfinner spik eller vanlig skruv där under pluggen.

Jag köpte en gammal begagnad dörr och karm som var i teak. Där var det teakpluggar satta med stor konstfördighet och matchande, trämönstrer det var möjligtvis en eller två där man kunde skönja att det faktiskt fanns en plugg.

B
det går med bågsåg och metall blad. tar lite längre tid bara

vanligt är oxå att man tog en fyrtumsspik och bankade skallen platt sen drog man i spiken i fönstret givetvis med med den då platta skallen längs ådringen som gjorde att spiken sjönk in fint i fönsret. Sen målades eller laserades fönstret och infästningen var väldigt svår att se.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.