3 448 läst · 12 svar
3k läst
12 svar
Vad är bäst? luft/vatten vs bergvärme?
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Här kommer en fråga till forumet.
Jag och min far har ett snart treårigt samtalsämne när vi träffas, det gäller hans värmeanläggning. Det är en CTC kombipanna från 1981 som idag körs på 90%el och lite ströeldning med ved 10%. Pannan har han bytt elpatron i flera gånger och tidigare så har det vedeldats relativt ofta i den.
Helt klart är att det börjar närma sig pensionålder för pannan och driftsekonomin är inte särskilt bra. Huset är på 240kvm byggr 1981 och har vattenburet radiatorsystem med en del golvvärme shuntad från högtempslingan från ett element. Elförbrukningen totalt ligger på ca 22000kwh/år men det är ingen stor hushållsel då det bara är två personer i hushållet och det tvättas och duschas sparsamt. Ingen torktumlare mm. Uppskattningsvis ligger hushållselen på 5000kwh/år max.
Fågan är vad ska man välja? Bergvärme eller luft/vatten? Pellets eller annat är inte aktuellt. Min far drar sig lite för den stora investeringskostnaden med bergvärme samt att han inte hinner tjäna in den i detta livet. Samtidigt så vet vi inte riktigt vad det kostar att driva en luft/vatten, hur mycket sämre än bergvärme är det och var ligger break even på resp anläggning.
Ni som är grymma på att räkna ge mig lite feedback, känner att alla argument för och emot går lite runt just nu. Själv har jag bergvärme och är mer än nöjd.
Jag och min far har ett snart treårigt samtalsämne när vi träffas, det gäller hans värmeanläggning. Det är en CTC kombipanna från 1981 som idag körs på 90%el och lite ströeldning med ved 10%. Pannan har han bytt elpatron i flera gånger och tidigare så har det vedeldats relativt ofta i den.
Helt klart är att det börjar närma sig pensionålder för pannan och driftsekonomin är inte särskilt bra. Huset är på 240kvm byggr 1981 och har vattenburet radiatorsystem med en del golvvärme shuntad från högtempslingan från ett element. Elförbrukningen totalt ligger på ca 22000kwh/år men det är ingen stor hushållsel då det bara är två personer i hushållet och det tvättas och duschas sparsamt. Ingen torktumlare mm. Uppskattningsvis ligger hushållselen på 5000kwh/år max.
Fågan är vad ska man välja? Bergvärme eller luft/vatten? Pellets eller annat är inte aktuellt. Min far drar sig lite för den stora investeringskostnaden med bergvärme samt att han inte hinner tjäna in den i detta livet. Samtidigt så vet vi inte riktigt vad det kostar att driva en luft/vatten, hur mycket sämre än bergvärme är det och var ligger break even på resp anläggning.
Ni som är grymma på att räkna ge mig lite feedback, känner att alla argument för och emot går lite runt just nu. Själv har jag bergvärme och är mer än nöjd.
Redigerat:
För de som bor i huset nu är luft/vatten bästa lösningen men det är sett ur ett kort perspektiv. Luft/vatten anläggningar består av mer rörliga delar och de kostar mer i underhåll och service.
Om de tänker sig att sälja huset nån gång och om det är intressant för yngre eller barnfamiljer så kommer luft/vatten inte att värdemässigt ge särskilt mycket tillbaka av investeringen.
En bergvärme anläggning kostar mindre över längre tid och kommer att ha värdet kvar samtidigt som det gör huset mer lättsålt. Och lättsålt betyder fler intresserade och det betyder oftast budgivning över utgångspris.
Svaret är alltså olika beroende på hur lång tid man ser över när man investerar.
Att det kommer behöva göra nåt med tanke på den gamla pannan är ju ganska klart. Ju förr de gör det desto längre tid får de njuta av billig värme.
Om de tänker sig att sälja huset nån gång och om det är intressant för yngre eller barnfamiljer så kommer luft/vatten inte att värdemässigt ge särskilt mycket tillbaka av investeringen.
En bergvärme anläggning kostar mindre över längre tid och kommer att ha värdet kvar samtidigt som det gör huset mer lättsålt. Och lättsålt betyder fler intresserade och det betyder oftast budgivning över utgångspris.
Svaret är alltså olika beroende på hur lång tid man ser över när man investerar.
Att det kommer behöva göra nåt med tanke på den gamla pannan är ju ganska klart. Ju förr de gör det desto längre tid får de njuta av billig värme.
Vad jag förstått och hört så måste man komplitera bergvärmen med en annan värme källa då bergvärmen inte klarar av lägre temperaturer. En frånluftvärmepump idag är effektiv och drar lite el. installerar man då en liten vindsnurra och en solpanel på detta så får man en billig uppvärmning.
Kan garantera att man inte måste komplettera en bergvärmeanläggning med någon extra värmekälla.. Är den rätt dimensionerad så klarar man hela vintern utan el-tillskott Ivt har ju tex en anläggning som inte ens har en elpatron installerad då de inte behövs.. Däremot en luft-vattenpump klarar sig inte utan el-tillskott när man kommer ner några minusgrader. Kompressorn kan säkert jobba ner till de 20 minusgraderna som de flesta specar men då går elpatron med. Så jag skulle nog välja bergvärmen utan att tveka.
Tyvärr så är det inte alltid bara att installera valfri värmepump. Två tråkiga saker att tänka på:
Är radiatorerna dimensionerade för den lägre framledningstemperaturen som en värmepump har, eller måste de bytas ut mot större/fler?
Hur kommer ventilationen att fungera när ni slutar att elda? Är det självdragsventilation, så slutar den att fungera, när man slutar elda. Vi var och tittade på ett hus för två veckor sedan, som hade fått fuktskador i taket pga bristfällig ventilation efter att värmepumpen installerades. Det "kröp fram" först när vi påpekade för mäklaren att luften i huset kändes kvav och fuktig.
/
Är radiatorerna dimensionerade för den lägre framledningstemperaturen som en värmepump har, eller måste de bytas ut mot större/fler?
Hur kommer ventilationen att fungera när ni slutar att elda? Är det självdragsventilation, så slutar den att fungera, när man slutar elda. Vi var och tittade på ett hus för två veckor sedan, som hade fått fuktskador i taket pga bristfällig ventilation efter att värmepumpen installerades. Det "kröp fram" först när vi påpekade för mäklaren att luften i huset kändes kvav och fuktig.
/
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Det är mekanisk vent. inte självdrag. Finns risk att det behöver kompletteras med raddar, men det gäller alla VP.
Det där är ju totalt fel och snarare tvärtom. Bergvärme klarar ju mycket låga temperaturer utan att påverkas nämnbart och när/om man behöver eltillskott (som ingår i de flesta bergvärmeVP) beror ju helt på hur man väljer att dimensionera anläggningen. Luft/vatten däremot sjunker ju i kapacitet ju kallare det blir.Glitz skrev:
Men vilket som är bäst i just din situation beror ju till stor del på dina (eller snarare din pappas) förutsättningar. Är det långt ner till berg? Var i landet bor du?
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Nära berg max 2 meter och vi bor på västkusten, med relativt milt klimat. 2 km till havet.
Rent spontant så skulle jag nog säga som farsan din, luft/vatten.
Men man måste ju räkna på det, begär offert med båda alternativen.
Kanske behöver inte farsan din betala tillbaka installationen och om man lägger
det på huslånet så kanske det inte blir någon större skillnad på räntekostanden?
From 2009-01-01 så ska alla hus vara energideklarerade så då kan kanske
bergvärme ha en större fördel. Tror på en något lägre driftsekonomi och att
pumpen håller något längre för bergvärme alterantivet.
Dock är det väl sällan -20 eller kallare vilket gör att det kommer inte vara många
dagar då tillskotts el/el-patron behövs.
Har själv bergvärme och det är en stor investeringskostnad och jag förstår hans
tvekan. Kan inte vara kul att dra på sig en stor skuld när man kommit upp i åren.
Men ett lättsålt hus med kanske samma boende ekonomi kanske är ett alternativ,
att man då inte börjar amortera installationen utan att man "bara" betalar räntan.
Men man måste ju räkna på det, begär offert med båda alternativen.
Kanske behöver inte farsan din betala tillbaka installationen och om man lägger
det på huslånet så kanske det inte blir någon större skillnad på räntekostanden?
From 2009-01-01 så ska alla hus vara energideklarerade så då kan kanske
bergvärme ha en större fördel. Tror på en något lägre driftsekonomi och att
pumpen håller något längre för bergvärme alterantivet.
Dock är det väl sällan -20 eller kallare vilket gör att det kommer inte vara många
dagar då tillskotts el/el-patron behövs.
Har själv bergvärme och det är en stor investeringskostnad och jag förstår hans
tvekan. Kan inte vara kul att dra på sig en stor skuld när man kommit upp i åren.
Men ett lättsålt hus med kanske samma boende ekonomi kanske är ett alternativ,
att man då inte börjar amortera installationen utan att man "bara" betalar räntan.
Vad som är ännu mer förvånansvärt, är att Glits påstår att "frånluftvärmepump idag är effektiv och drar lite el".ridax skrev:Det där är ju totalt fel och snarare tvärtom. Bergvärme klarar ju mycket låga temperaturer utan att påverkas nämnbart och när/om man behöver eltillskott (som ingår i de flesta bergvärmeVP) beror ju helt på hur man väljer att dimensionera anläggningen. Luft/vatten däremot sjunker ju i kapacitet ju kallare det blir.Glitz skrev:
Men vilket som är bäst i just din situation beror ju till stor del på dina (eller snarare din pappas) förutsättningar. Är det långt ner till berg? Var i landet bor du?
Undrar vad ett sådant påstående har sitt ursprung?
En väldigt intressant diskussion där de mesta som är värt att nämna redan är sagt, med några inslag av konstiga värderingar
Om ni har möjlighet att utnyttja ROT avdraget så gör det en väldigt stor skillnad i valet.
Som alla vet så har en luft/vatten värmepump en effekttäckning på 0%, dvs, om huset kräver 13kW så kommer vi behöva 13kW vid DUT, därmed förblir uppsäkring densamma som idag vilket är en nackdel.
Med tanke på den bef pannans ålder och därmed dåliga verkningsgrad så skulle jag inte rekommendera att ni kopplar en luft/vatten pump i serie med den, avkylningen och effektförlusterna är för stora, utgångsläget är då att vi måste köpa både en elpanna och en värmepump, med en VP effekt på runt 11kW ligger investeringen då på ca 75t sek, beroende på förutsättningar så kommer installationsmaterialet uppgå till ca 15t sek och arbetskostnaden till ca 15tsek så skulle den faktiska kostnaden landa på 97,5t sek.
Om vi däremot skulle installera en vätska/vatten värmepump på 10kW så skulle inköpskostnaden av pumpen bli betydligt lägre, ca 55t sek, arbete och material skulle uppgå till samma, enl skatteverkets rekommendationer så beräknas ca 40% av totalkostnaden i en bergvärmeanläggning som arbetskostnad, det gör att prisdifferasen på dessa två anläggningar skulle bli ca 15t sek om vi räknar in borrhålet, som någon sa tidigare så är en låg driftkostnad väldigt avgörande på huspriset, bara det är en nog stark anledning till att välja bergvärme, jag var tänkt att göra en energiberäkning men jag såg att förbruknings siffrorna kanske inte riktigt stämde överens med boytan så jag har ett par frågor innan, eldar ni i den befintliga pannan finns det någon externa värmekälla, typ braskamin eller dylikt, eller värmer ni inte upp 240m2 till 20gr?
Mvh/ Andreas
Om ni har möjlighet att utnyttja ROT avdraget så gör det en väldigt stor skillnad i valet.
Som alla vet så har en luft/vatten värmepump en effekttäckning på 0%, dvs, om huset kräver 13kW så kommer vi behöva 13kW vid DUT, därmed förblir uppsäkring densamma som idag vilket är en nackdel.
Med tanke på den bef pannans ålder och därmed dåliga verkningsgrad så skulle jag inte rekommendera att ni kopplar en luft/vatten pump i serie med den, avkylningen och effektförlusterna är för stora, utgångsläget är då att vi måste köpa både en elpanna och en värmepump, med en VP effekt på runt 11kW ligger investeringen då på ca 75t sek, beroende på förutsättningar så kommer installationsmaterialet uppgå till ca 15t sek och arbetskostnaden till ca 15tsek så skulle den faktiska kostnaden landa på 97,5t sek.
Om vi däremot skulle installera en vätska/vatten värmepump på 10kW så skulle inköpskostnaden av pumpen bli betydligt lägre, ca 55t sek, arbete och material skulle uppgå till samma, enl skatteverkets rekommendationer så beräknas ca 40% av totalkostnaden i en bergvärmeanläggning som arbetskostnad, det gör att prisdifferasen på dessa två anläggningar skulle bli ca 15t sek om vi räknar in borrhålet, som någon sa tidigare så är en låg driftkostnad väldigt avgörande på huspriset, bara det är en nog stark anledning till att välja bergvärme, jag var tänkt att göra en energiberäkning men jag såg att förbruknings siffrorna kanske inte riktigt stämde överens med boytan så jag har ett par frågor innan, eldar ni i den befintliga pannan finns det någon externa värmekälla, typ braskamin eller dylikt, eller värmer ni inte upp 240m2 till 20gr?
Mvh/ Andreas
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Garage förrådsdel (in byggt i huset) på ca 40 kvm värms till ca 10-15 grader. Ja det eldas en del i pannan, inte mycket men kanske tre gånger i veckan en brasa per gång, lite för varmvattnets skull .
Tacksam för ditt engagemang och bra svar, precis detta befarade jag att det eldas mer än vad som görs gällande. Det finns även elslingor i ett badrum, men det är inte stort. Vad är en trolig normalförbrukning med det vi vet.? Kanske 22000+5000 kwh är närmare sanningen?
Tacksam för ditt engagemang och bra svar, precis detta befarade jag att det eldas mer än vad som görs gällande. Det finns även elslingor i ett badrum, men det är inte stort. Vad är en trolig normalförbrukning med det vi vet.? Kanske 22000+5000 kwh är närmare sanningen?
Hej!
Efter schablon så brukar effektbehovet ligga på 125kWh/m2/år vid nybyggnads standard, en normalt isolerat 80-tals hus brukar förbruka ca 150kWh, i vissa enstaka fall kan förbrukningen uppgå till 160-180kWh men det är mycket ovanligt.
Om vi skulle utgå från detta så tror jag vi får ganska realistiska siffror.
200m2 x 150 = 30,000kWh
40m2 x 75 = 3,000kWh
33,000kWh = toppeffekt ca 12kW
12kW/240 = 50W/m2, stämmer ganska bra
Om jag gör en beräkning på dessa siffror så får jag följande resultat (jag tar med det mest relevanta)
Vätska/vatten
VP effekt: 10kW (vid dt30)
Total energiförbrukning: 7915 kWh
Effekttäckningsgrad: 74% (angiven energi från kompressor vid dut)
Energitäckningsgrad: 98% (total drift kompressor resp elpatron)
Rek tillskott: 4kW
Temp T: 55 (vid dut)
Temp R: 45
Borrdjup: 205m
Energiuttag: 35w/m
Luft/vatten (med exakt samma förutsättningar)
Total energiförbrukning: 13520 kWh
Effekttäckningsgrad: 0% (angiven energi från kompressor vid dut)
Energitäckningsgrad: 91% (total drift kompressor resp elpatron)
Rek tillskott: 12kW
Årsvärmefaktur: 2,9
Notera att programmet räknade ut en årsvärmefaktor på 2,9, jag vet utifrån erfarenhet att det är väldigt svårt att nå ett så bra värde, beräkningarna på vätska/vatten brukar oftast vara mer realistiska.
Hoppas du förstod allt och att du vinner dragkampen mot farsan Jag vet att de kan va svårt dock, min farfar påstår att olja är det enda alternativet till en säker uppvärmning.
Mvh/ Andreas
Efter schablon så brukar effektbehovet ligga på 125kWh/m2/år vid nybyggnads standard, en normalt isolerat 80-tals hus brukar förbruka ca 150kWh, i vissa enstaka fall kan förbrukningen uppgå till 160-180kWh men det är mycket ovanligt.
Om vi skulle utgå från detta så tror jag vi får ganska realistiska siffror.
200m2 x 150 = 30,000kWh
40m2 x 75 = 3,000kWh
33,000kWh = toppeffekt ca 12kW
12kW/240 = 50W/m2, stämmer ganska bra
Om jag gör en beräkning på dessa siffror så får jag följande resultat (jag tar med det mest relevanta)
Vätska/vatten
Total energiförbrukning: 7915 kWh
Effekttäckningsgrad: 74% (angiven energi från kompressor vid dut)
Energitäckningsgrad: 98% (total drift kompressor resp elpatron)
Rek tillskott: 4kW
Borrdjup: 205m
Energiuttag: 35w/m
Luft/vatten (med exakt samma förutsättningar)
Total energiförbrukning: 13520 kWh
Effekttäckningsgrad: 0% (angiven energi från kompressor vid dut)
Energitäckningsgrad: 91% (total drift kompressor resp elpatron)
Rek tillskott: 12kW
Årsvärmefaktur: 2,9
Notera att programmet räknade ut en årsvärmefaktor på 2,9, jag vet utifrån erfarenhet att det är väldigt svårt att nå ett så bra värde, beräkningarna på vätska/vatten brukar oftast vara mer realistiska.
Hoppas du förstod allt och att du vinner dragkampen mot farsan Jag vet att de kan va svårt dock, min farfar påstår att olja är det enda alternativet till en säker uppvärmning.
Mvh/ Andreas
Liknande trådar
-
Bästa kombo FTX-ventilation, luft-vattenvärmepump och golvvärme?
Värme allmänt -
Var placeras frånluften i köket bäst
Ventilation -
Bästa luftvärmepumpen – så väljer du rätt luft/luft-värmepump “bäst i test”
Artikelkommentarer -
Vilken frånluftsberedare är bäst (och hur löser jag det med endast självdrag)?
Vatten & Avlopp -
Fläkt/luftförflyttare i bastu
Bastu