Paul-Staffanstorp skrev:
Egentligen är det ju utan att hyckla mest i VVS och EL-branschen dessa gigantiska prisskillnaderna finns... q(;^;)p
Kan faktiskt inte påminna mig att jag sett klagomål på höga materialpriser här på någon annan bransch än de två.
 
-MH- skrev:
Kan faktiskt inte påminna mig att jag sett klagomål på höga materialpriser här på någon annan bransch än de två.
Syftade nog på följande inlägg där jag kan tycka att man anser att alla hantverkare gör detta. :rolleyes:

noone70 skrev:
Påslag på inköp, de rabatter hantverkarna har hos byggvaruhus stoppar de flesta i egen ficka (givetvis efter att staten roffat åt sig sin del) och debiterar kunden fullt pris (vissa har tom mage att lägga på lite mer)... brukar ligga på 20-40% rabatt, det bllr många sköna kronor,..
Rörisar har upp till 80% rabatt på sina grejer, och alla som har fått en faktura för material från en rörmockare vet att de måste innebära många sköna slantar.
 
Jag förvarar absolut inte oseriösa hantverkare om det är det som diskussionen handlar om? Oseriösa personer finns överallt, i alla branscher, och det är ett ständigt ställningskrig mot dessa i min värld och de är aldrig värda sitt pris även om de så skulle vara gratis.

Men om man är seriös, gör ett bra jobb, sätter kundens intressen i centrum så kan jag inte förstå vad det skulle vara för fel att tjäna pengar på det?
För tyvärr så får jag ofta en besk bismak av dessa diskussioner. Det är som att problemet är inte i första hand vad hantverkaren kostar utan att han tjänar pengar, kanske t o m bra med pengar när han helst skulle vara livegen. Som att han helst skulle redovisa sin privatekonomi så kunden själv kunde bestämma vad som är ok att betala...
Hade senast igår en diskussion med en kompis ang en offert på en golvrenovering. Problemet var egentligen inte vad det skulle kosta att göra iordning golvet, utan vad kompisen hade räknat ut att hantverkaren tjänar om han kan fakturera samma summa alla dagar han jobbar. Den summan var högre än vad kompisen får ut per månad. Alltså kommer inte offerten att godtas. Då blir jag lite trött.

Och jag fattar att det är inte helt kul att betala hantverkare med surt förtjänade pengar. Och jag är heller ingen fantast av skumma tillägg osv. Men samtidigt är det många som gladeligen bränner hiskeliga summor på prylar och bilar och liknande utan att reflektera på vad producenterna av dessa tjänar på dem.

Så ska man tjäna pengar som hantverkare så ska man nog inte vända sig till privatkunder. Då ska man fakturera Ericsson eller andra liknande företag som istället hyllas när de presterar feta vinster, vinster som i sista änden betalas av samma fotfolk som anlitar hantverkare.
 
Redigerat:
Nån som har sett en fattig svensk hantverkare ?
Nej, tänkte väl det.
Det är mycket gnäll och surt sa räven men ni kan tacka byggfacket och förra regeringen
för att det ser ut som det gör.

Balternas "slavlöner" gör att dom efter skatt har betydligt mer pengar i handen än vad dom haft hemma. Vad tror ni dom kommer hit för , att tjäna sämre ?
Fenomenet är detsamma som när svenskar åker till Norge och jobbar så sluta gnäll.

När det gäller materialpriser finns det två tjuvar, grossisterna och hantverkarna.
Om ni inte kommer ihåg det så hade Kalla fakta ett program om detta och varför en svensk tegelsten kostar hälften när man väl exporterat den till Tyskland.
Man hade dessutom lyckats spela in ett samtal där hantverkare hotades med att inte få några fler jobb om man köpte material utomlands.
Vem tror ni äger bygghandeln ?

Min erfarenhet är att svenska hantverkare slarvar mer än utländska, dom kanske måste vara noga för att få mer jobb ?
Ta referenser och låt dom köpa materialet hemma eller köp det själv, det blir billigast och bäst.
 
lingonben skrev:
Nån som har sett en fattig svensk hantverkare ?
Nej, tänkte väl det.
Skulle det vara önskvärt?
 
lingonben skrev:
Nån som har sett en fattig svensk hantverkare ?
Har du någonsin varit med om en hantverkare med eget företag som endast jobbar 40tim/v eller som många anställda med något så tramsigt som arbetstidsförkortning som bara jobbar typ 35tim/v...

Jämför inte äpplen och päron !!

Jobbar man mycket ska man också ha lön för mödan.

Med detta inte sagt att de egna hantverkarna tillhör den kategorin som tjänar mycket pengar per timme räknat för där ligger de garanterat bland de sämst betalda.

Att de i slutändan kanske tjänar ganska så bra är en helt annan sak då de också arbetar bra mycket mer och hårdare samt i många fall åsidosätter familjerna på ett annat sätt en en vanlig anställd med 35-40tim arbetsveckor som när h*n kommer hem från arbetet faktiskt är ledig.
 
Redigerat:
Paul-Staffanstorp skrev:
Har du någonsin varit med om en hantverkare med eget företag som endast jobbar 40tim/v eller som många anställda med något så tramsigt som arbetstidsförkortning som bara jobbar typ 35tim/v...

Jämför inte äpplen och päron !!

1. Jobbar man mycket ska man också ha lön för mödan.

Med detta inte sagt att de egna hantverkarna tillhör den kategorin som tjänar mycket pengar 2. per timme räknat för där ligger de garanterat bland de sämst betalda.

Att de i slutändan kanske tjänar ganska så bra är en helt annan sak då de också arbetar bra 3. mycket mer och hårdare samt i många fall 4. åsidosätter familjerna på ett annat sätt en en vanlig anställd med 35-40tim arbetsveckor som när h*n kommer hem från arbetet faktiskt är ledig.
1. Fel, gör man ett bra jobb som någon är beredd att betala för ska man ha bra betalt.
2. Fel, tidigare i tråden så skrevs det ju om skandalösa slavlöner för Letter o Polacker.... även om dom tjänar mer än väldigt många i Svenska samhället.
3. Om vi med detta menar att bära 120cm gipsskivor 4 trappor upp 12 timmar per dag... JA! Annars så är det väl miljontals i Sverige som gillar att hemmafixa o leka hantverkare bara för att det är så härligt avslappnande när man kommer hem från ett tufft jobb.....
4. Skulle inte påstå att hantverkare är en yrkesgrupp som aldrig är hemma, totalt tvärt om. Finns nog ingen yrkesgrupp som kan vara hemma så mycket (egenföretagare)
 
Just det, det gällde inehemska eller utländska hantverkare!

Skulle inte tro att det är en fråga så värst länge till. Kostnadsläget och lönerna stiger i de här länderna och det blir inte längre samma förtjänst för dem att åka hit och jobba som det har varit tidigare.

Och som kund skulle jag heller inte förstå frågan riktigt. Jag vill naturligtvis ha en så bra produkt så billigt som möjligt. Finns självklart bra och dåliga utländska hantverkare och det finns självfallet bra och dåliga inhemska hantverkare. Välj den bäste som ni är villiga att betala.

Själv är jag så lyckligt lottad att jag har bara kunder som är intresserade av att de får valuta för pengarna. Vad det kostar är sekundärt.
 
Redigerat:
Håller helt med Guzzi. Det man som kund först och främst är ute efter är i det flesta fallen att anlita en hantverkare som gör ett bra jobb. Om sedan hantverkaren är svensk eller utländsk är i alla fall för min del ganska ointressant. Priset kommer faktiskt som jag ser det i andra hand men naturligtvis så väger man in det också om det finns flera likvärdiga alternativ. Sen kan det ju också vara så att man beroende på vilket arbete det gäller är beredd att acceptera en lägre nivå på slutresultatet och därmed ett billigare pris men det är en annan sak.

Min erfarenhet är att hittar man en riktigt bra hantverkare så spelar timpriset inte särskilt stor roll utan arbetet blir bra och oftast går det dessutom snabbt, just pga att hantverkaren är duktig. Så det är ganska ointressant att bara titta på timpenningen utan det är slutresultatet och totalkostnaden som är det väsentliga. Jag tycker det är knepigt att diskutera om hantverkare i allmänhet skulle tjäna för mycket utan är man skicklig på sitt yrke, oavsett vilket det gäller så kan man naturligtvis kunna ta betalt för det utan att skämmas. Varför skulle inte en hantverkare inte kunna driva ett framgångsrikt företag, om han/hon är skicklig på sitt område och kunderna står på rad för att anlita hantverkaren, och dessutom tjäna bra?

Är det däremot så att man betalar pengar för ett illa utfört jobb eller att man upplever att hantverkaren har fört en bakom ljuset när det gäller prissättningen eller slutpriset så är det en helt annan sak. Då har man inte fått vad man förväntat sig och/eller inte till det pris som man upplever avtalats och då är det inte konstigt att man som kund inte är nöjd.
 
Redigerat:
Guzzi skrev:
Problemet var egentligen inte vad det skulle kosta att göra iordning golvet, utan vad kompisen hade räknat ut att hantverkaren tjänar om han kan fakturera samma summa alla dagar han jobbar. Den summan var högre än vad kompisen får ut per månad.
Din kompis kanske skulle börja renovera golv?
 
Nyfniken skrev:
Din kompis kanske skulle börja renovera golv?
Hehehe, kanske det. Han ska börja med sitt eget i a f.
 
Är han någorlunda händig och anser att han kan göra ett OK jobb själv så är det väl ett bra alternativ. Som jag ser det så tar man oftast in en hantverkare för kunskapen, yrkesskickligheten och tiden för utförandet och betalar för det. Många gånger kan man säkert, om man är normalhändig göra ett likvärdigt jobb men det kräver mycket (mycket) mer tid och att man sätter sig in i hur arbetet ska göras, så det finns en viss poäng att ta hjälp av ett proffs.

Gillar man att fixa och göra saker själv så är det egentligen inget problem utan ett visst nöje så då spelar det ingen roll att det tar betydligt längre tid än om man skulle anlitat en hantverkare. Allt handlar i slutänden om prioriteringar och intresse. Vill man inte göra arbetet själv så kommer det att kosta en hel del, men nu finns ju ändå ROT-avdraget så det borde erbjuda ett hyfsat billigt sätt att ta in en hantverkare om huset är fem år gammalt.
 
Håller mer. Killen har renoverat hus och lägenheter och just nu håller jag och han på och svetsar en tämligen komplicerad trapp med avsatser och jox till hans lägenhet som vi dessutom gjuter betongsteg till. Ingen helt simpel grej. Ett jobb som jag faktiskt tackat nej till då jag vet att han kan aldrig ana hur besvärligt och tidsödande det är att göra en sådan sak. Därför hade det blivit svårt för mig att ta betalt vad det faktiskt skulle kosta. Därför gjorde vi en överenskommelse att han gör jobbet och jag arbetsleder, assisterar och agerar bollplank. Nu står han där och säger "Herregud, kunde aldrig ana att det skulle vara så jävligt med en förbaskad trapp!" Bra. Så måste man göra ibland när man jobbar för kompisar. Jag är en riktigt duktig pedagog. :)


Men det kan faktiskt nästan vara lättare att ge sig på något tämligen komplicerat som man kan läsa in sig på kontra att fräsa spår i ett gammalt trägolv, nota och slipa. Jag har tackat nej till det jobbet och hänvisat till ett riktigt proffs. Jag tycker det är ett sådant jobb som blir mycket bättre om man har vana och handlag. Och med ROT-avdraget så blir det inte så fruktansvärt dyrt heller. Jag tycker att det skulle vara värt det. Men det var just det att golvsnubben skulle i så fall göra ganska bra med pengar på ett par dagar och då kan man gångra det gånger antalet teoretiskt fakturerbara dagar och då slutar det med att det är snarare missunnsamhet som gör att man ligger där själv och fräser i golvet...

Jaja, det här var OT. Tillbaka till diskussionen som egentligen inte handlar om kostnader eller hantverkarnas lönsamhet eller ej. Duktiga hantverkare har alltid jobb så ta vilken ni vill. Som hantverkare resonerar jag snarare så att om det handlar om timdebiteringen så kan det kvitta.

Jag brukar hålla mina uppdragsgivare väldigt delaktiga och informerade i arbetet så när fakturan väl kommer så brukar de snarare tycka att det var billigt :) För det enda intressanta är vad som står på slutraden och hur resultatet ser ut. Tycker man som kund att det var värt det så är det bra. Tycker man inte det så är det illa, oavsett vad det sedan kostat. Att det skulle finnas en tydlig skiljelinje mellan svenska eller utländska hantverkare har jag faktiskt lite svårt att förstå. Finns ett gäng balter som håller på i området jag bor i. De har gått från hus till hus i flera år och gör jättefina jobb. Samtidigt har jag hört om motsatsen också. Så jag tror man gör det lite enkelt för sig om man hänger upp sig på nationalitet i det fallet.

Samtidigt en brasklapp: När jag jobbade på Kinnarps på 80-talet så var det stor arbetskraftsbrist och Kinnarps var då i Norge och värvade. Kan väl säga som så, lite diplomatiskt, att alla som var villiga att komma över hit då och jobba med oss var väl kanske inte de skarpaste tillgångarna...
 
Redigerat:
Guzzi skrev:
Samtidigt en brasklapp: När jag jobbade på Kinnarps på 80-talet så var det stor arbetskraftsbrist och Kinnarps var då i Norge och värvade. Kan väl säga som så, lite diplomatiskt, att alla som var villiga att komma över hit då och jobba med oss var väl kanske inte de skarpaste tillgångarna...
Tänka sig, idag är det exakt tvärt om.:wow:
Dom flesta som tar sig mödan att jobba i ett annat land (tex Svenskar som jobbar utomlands) brukar snarare tillhöra dom absolut skarpaste tillgångarna på Svenska marknaden men som vet att dom får bättre betalt någon annanstans.
 
Det som dom flesta pratar om är omkostnader.

jag har murarfirma med 8 gubbar + mig = 9 anställda

jo tro det eller ej, men ur bolaget synpunkt så är jag som ägare lika mycket "bara" anställd, och där med en kostnad för bolaget. (och det är väl bolaget som fakturerar eller???)

Det som många här glömmer är att mitt/alla privata bolag inte är någon social välgörenhet. Vi måste göra en vinst.
SUMMA: det måste också finnas pengar för en Vinst inräknat i timdebben.

Varför???
1. Att hålla i ett bygge innbär en heldel utlägg (i mitt fall oftas 100000:-+).
(pengar som jag aldrig ser)
2. Garanti/reklamations marginaler.
3. Jag har inte en firma för att tjäna 25000.- brutto. då hade jag lätt tagit anställning. I slutändan skall mitt bolag generera ett kapital som skall i framtiden, komma mig till godo. (men detta tar tid.) .......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.