Jensen skrev:
Angående Ä-hus VD, 1800-talsmannen Donald, jag hittade ytterligare en notis
i Aftonbladet
[länk]

Denna notis bekräftar bara den gubbens inställning sedan gårdagens Kalla Fakta.
:eek:
Blir ju mörkrädd då man läser det, men det är samma linje som han höll i kalla fakta: bara svara konstiga svar.

Dave
 
Problemet är nog att om de går EN besviken kund till mötes så kommer alla som har problem(verkar vara måånga) att kräva upprättelse och då kan det kosta stooora summor.
 
jeppeknaster skrev:
Problemet är nog att om de går EN besviken kund till mötes så kommer alla som har problem(verkar vara måånga) att kräva upprättelse och då kan det kosta stooora summor.
Vad grundar du detta på?
 
De hus vi har sett stora rubriker och privata webbsidor om har haft så många och så allvarliga fel att det är mycket sannolikt att mörkertalet är stort. Det finns nog väldigt många Älvsbyhus med småfel som inte blivit åtgärdade och ägarna inte orkar eller inte är förmögna att bråka.
 
vojma skrev:
Två funderingar:

1 - Undrar vad dom snackar om i fikarummen på Älvsbyhus i dag?
2 - Varför är tidsstämpeln på inlägget fel med en timme?

Håller med dig angående din fundering nummer 1, undrar hur snacket går på företaget och om de känner stolthet över att gå till jobbet? Förhoppningsvis finns det smartare anställda på Älvsbyhus som känner viss sympati med de missnöjda husköparna än VD:n Donald Duck. Men samtidigt brukar en VD säga rätt mycket om företaget i övrigt och dess anställda även om man naturligtvis inte ska dra alla över en kant.
 
Till sist beslutade han sig för att vägra säga upp sig. Donald Johansson svar kom blixtsnabbt – hela fabriken skulle läggas ner.
Tre av de fyra som skulle sparkas var fackliga. En ren slump, hävdar Donald Johansson.

Vad har du att säga till skattebetalarna som betalt 20 miljoner för det järnvägsspår du krävde?

– Vad vill du att jag ska säga? Att jag är ledsen? Det gör inget ogjort.
Gubbjä**** säger jag till han.
 
Inget företag är starkare än den svagaste länken...jag tror vi har hittat den. Synd att han inte vet om det själv bara.
 
För mig låter det helt otroligt att man låter en liten skitsak som hål i plasten under yttertaket passera utan åtgärd. Tar kanske en till två arbetsdagar att plocka ner taket, bort med läkten, dit med ny plast, läkt och sedan upp med taket igen.
Detta till en kostnad av kanske 15.000:-...

Likadant med "mögelhuset", är väl bara att ta dit någon opartisk (mögelhund?) som kan bedöma om det finns något mögel kvar i huset.
Låter faktiskt lite otroligt att man inte skulle kunna bo i ett hus bara för att det blivit blött under monteringen? Som jag förstod det hade man bytt ut allt det blöta och låtit allt torka innan återmontering?
Skulle man vara så känslig mot mögel skulle det innebära att huset måste rivas varje gång man får en fuktskada, vilket är troligt att det sker någon gång under de 20-30 år man bor i huset.

Tror inte att Älvsbyhus är sämre än några andra hus men en alltför principfast (och kanske aningen osmidig VD...) drar ner hela företagets rykte.

Jag skulle vara betydligt oroligare om huset hade problem liknande 70-talshusen med ruttnande syllar som folk faktiskt bor i dagligen...

// Peter
 
EochM skrev:
Men samtidigt brukar en VD säga rätt mycket om företaget i övrigt och dess anställda även om man naturligtvis inte ska dra alla över en kant.
Tror inte montörerna på line och likannde anställda sympatiserar med detta direkt.
Företaget har vinster 25-30% av omsättningen, det finns nog utrymme för att åtgärda det man gjort fel.
Men det handlar om ett företag som ägs av ledningen och varenda krona de pungar ut med är en krona de själva inte får i vinst.
Det är nog där skon klämmer, firman ägs och styrs av några giriga nyckelpersoner med svinig moral.
.
 
peter.holm skrev:
Tror inte att Älvsbyhus är sämre än några andra hus men en alltför principfast (och kanske aningen osmidig VD...) drar ner hela företagets rykte.
Jag anser att de är sämre hus, men det är helt ok eftersom priset är satt därefter. Om de bara höll vad de lovade och tog ansvar när de gick snett skulle det vara ett ok och bra val för den priskänslige som godtar lägre kvalitet till ett avsevärt lägre pris.

Jag har ett hus byggt 1961 med källare och två plan + vind. Jag har 0 st mögelfläckar, inte en enda.
Huset är byggt i lättbetong, med platsgjutna betongbjälklag. Det finns 0 st gipsskivor i mitt hus, 0 st träreglar och därmed inget mögel. Så visst går det att bygga mögelfritt.......

.
 
magnuse74 skrev:
Älvsbyhus sysselsätter inte hela byn. Det finns fler stora arbetsgivare på orten och Älvsbyn marknadsför sig som en pendlingskommun mot Luleå och Piteå i dagsläget. De betalar t.o.m halva busskortet för pendlare som väljer att bosätta sig där...

Älvsbyn står inte och faller med Älvsbyhus så det är ingen fara även om det säkert rör sig om 250 - 300 arbetstillfällen. Värst är det väl i så fall för den nyöppnade fabriken i Värmland. Eller Bjärnum i skåne.

/ Magnus
300 anställda i Älvsbyn med 7200 invånare, är MÅNGA arbetstillfällen om räknar procentuellt, det motsvarar ca 4 procent av Älvsbyns invånare + de som berörs indirekt... det skulle vara ett större slag mot älvsbyn om Ä-hus gick under än vad en nedläggning av hela Volvo personvagnar skulle vara för göteborgsregionen. Eller om man räknar om det i stockholms siffror... då skulle de innebära 80 000 arbetslösa på ett bräde.
 
noone70 skrev:
300 anställda i Älvsbyn med 7200 invånare, är MÅNGA arbetstillfällen om räknar procentuellt, det motsvarar ca 4 procent av Älvsbyns invånare + de som berörs indirekt... det skulle vara ett större slag mot älvsbyn om Ä-hus gick under än vad en nedläggning av hela Volvo personvagnar skulle vara för göteborgsregionen. Eller om man räknar om det i stockholms siffror... då skulle de innebära 80 000 arbetslösa på ett bräde.
Och du förutsätter att alla anställda är bosatta i Älvsbyn? :confused: Så är inte fallet...

Sedan har Älvsbyn 8545 invånare och inte 7200, även om det spelar mindre roll för den procentuella fördelningen. "Fyrkanten" som helhet har ca 150 500 inv så utgår man från mer relevanta siffror rör det sig om runt 0,1% av befolkningen i den regionen.

Men som sagt. Fabriken i Älvsbyn är knappast i farozonen. Då är det nog snarare de mindre fabrikerna, främst i Värmland men även i Bjärnum (skåne) som får ta smällen... Hela företaget kommer aldrig gå i konkurs för en sådan här sak. Även om det är väldigt mycket negativ publicitet.

Målet måste väl ändå vara att de, via påtryckningar, ska förbättra sig och inte att de ska gå i konkurs?

Eller?

/ Magnus
 
Redigerat:
somelvis skrev:
Huset är byggt i lättbetong, med platsgjutna betongbjälklag. Det finns 0 st gipsskivor i mitt hus, 0 st träreglar och därmed inget mögel. Så visst går det att bygga mögelfritt.......

.
Lite OT men en siliconsträng i badrummet eller i köket, nästan omöjligt att inte få påväxt på. Tak är ofta i trä, på med tilläggsisolering på vinden och sedan blir det gärna påväxt. Tror det är väldigt svårt att bygga ett hus helt i icke organiskt material...
 
Det är inte helt lätt att flytta på den uppenbart olämplige verkställande direktören Donald Johansson, eftersom han och familjen äger 50 % av företaget. Övriga 50 % ägs av styrelseordföranden Rune Andersson, Sösdala som har all anledning att svettas ordentligt just nu! Donald är i år ålderspensionär, vilket skulle kunna användas som en förevändning till att han nu lämnar vd-posten. Tyvärr kan han ändå ha stort inflytande på verksamheten i fortsättningen.
 
H
jeppeknaster skrev:
Problemet är nog att om de går EN besviken kund till mötes så kommer alla som har problem(verkar vara måånga) att kräva upprättelse och då kan det kosta stooora summor.
Ja, det är klart, antingen bygger man så att inte så många fel uppstår och om fel uppstår ser man till att felen blir åtgärdade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.