4 179 läst · 7 svar
4k läst
7 svar
värmeslinga i krypgrund
Jag tänker göra en tillbyggnad till ett 30-talshus (trähus) med krypgrund. Problemet med ventilerad krypgrund är kondens under sommaren (när luften under huset är kallare än den utanför).
Nu tänkte jag göra så här: Jag lägger en slang (i sandbädd?) i krypgrunden och kör överskottsvärmen från solvärmeanläggningen genom slangen. Tanken är att ju varmare det är ute, desto större solvärmeöverskott har jag. Och överskottet får jag dessutom just när det som bäst behövs för att värma krypgrunden.
Det hela skulle inte kosta mer än slangen och ett par kopplingar (och el till cirkulationspumpen förstås).
Nu undrar jag:
- Tror ni på det här? (Skulle det fungera/hjälpa?)
- Finns det någon annan som gjort något liknande?
Med tack på förhand,
/ulf
Nu tänkte jag göra så här: Jag lägger en slang (i sandbädd?) i krypgrunden och kör överskottsvärmen från solvärmeanläggningen genom slangen. Tanken är att ju varmare det är ute, desto större solvärmeöverskott har jag. Och överskottet får jag dessutom just när det som bäst behövs för att värma krypgrunden.
Det hela skulle inte kosta mer än slangen och ett par kopplingar (och el till cirkulationspumpen förstås).
Nu undrar jag:
- Tror ni på det här? (Skulle det fungera/hjälpa?)
- Finns det någon annan som gjort något liknande?
Med tack på förhand,
/ulf
Låter som en kanonidé, verkligen,
Men jag är lite osäker på att sand är det bästa mediet för att överföra värmen från slangen. Det kanske funkar, men spontant tänker jag att det skullee vara bättre om den var ingjuten i betongkaka, eller om man t.o.m körde varmvattnet via en fläktkonvektor.
Men jag är lite osäker på att sand är det bästa mediet för att överföra värmen från slangen. Det kanske funkar, men spontant tänker jag att det skullee vara bättre om den var ingjuten i betongkaka, eller om man t.o.m körde varmvattnet via en fläktkonvektor.
Varför skulle det bli undertryck i grunden? Fläktkonvektorn tar väl luft ifrån krypgrunden och skickar tillbaka den till samma utrymme?
Annars verkar ideén intressant. Vi har också krypgrund med något förhöjd fuktighet, under kontroll nu, men har samma problem på sommaren med kondens.
Vi har en frånluftsvärmepump, om jag inte tänker helt fel så ger den mest "gratis energi" på sommaren när man suger ut varmluft, dock så gör man inte av med så mycket energi på sommaren. Hmmm... då borde det bli relativt billigt att värma upp krypgrunden med en fläktkonvektor under den problematiska perioden.
Vad kostar en fläktkonvektor? Jag har fått offerter på mellan 30-45 kSEK för installation av krypgrundsavfuktare, en fläktkonvektor låter spontant som en billigare lösning.
Produkter som diskuteras: "krypgrundsavfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Roligt att höra att min ide var alldeles fel. Jag tror som ni att en fläkt skulle vara effektivare, men då har man ytterligare en sak som kan gå sönder, och som drar el och därmed pengar. Jag vet heller inte vad fläkten skulle kosta, men åtskilliga tusen blir det väl..
Ska fundera lite till.
Tack så länge,
/ulf
Ska fundera lite till.
Tack så länge,
/ulf
Att köra med fläkt kan inte vara så dyrt! De brukar bara dra som en glödlampa.
Men vad jag funderar på är; hur mycket bjälklagsisolering du har? Jag tänker på, om det redan är varmt ute så borde du få det varmt även inomhus! Vad händer om du samtidigt värmer grunden??? : ???
Bara en fundering.
Men vad jag funderar på är; hur mycket bjälklagsisolering du har? Jag tänker på, om det redan är varmt ute så borde du få det varmt även inomhus! Vad händer om du samtidigt värmer grunden??? : ???
Bara en fundering.
Låter ju rätt avancerat. Jag själv som precis byggt ett hus med torpargrund har naturligtvis läst rätt mycket under resan för att hantera den kommande fukten på bästa sätt. Jag läste en avhandling från KTH som påvisade vilka enorma skillnader det blir bara du sätter upp en 100 watts glödlampa i källaren (nu krävs det naturligtvis att du har ett sådant avstånd som gör det möjligt, brand etc..).
//Håkan
//Håkan
Produkter som diskuteras i tråden