22 121 läst · 26 svar
22k läst
26 svar
vattenlåset tömmer sig
Sida 1 av 2
Hej!
På ena av våra toaletter så tömmer vattenlåset sig och denna avloppsdoft sprids inne på toa och ibland ut i resten av huset om toa dörren står öppen.
Det går inte super snabbt, men kan hända över en natt, eller att vi inte använt toan på några timmar, sen ibland händer ingeting.
Har det med klimatet ute också att göra?
har vanlig mekanisk frånluft u hset och på på toa, med en vakuumventil på vinden, som jag bytte för en tid sedan då denna va sönder och spred avloppsdoft på båda toaletterna och på vinden, detta är nu fixat, men istället har detta problem kommit.
Vet ni hur man fixar detta eller ett sätt så man kan få reda på avd det är som orsakar att vattnet försvinenr från vattenlåset i toaletten?
På ena av våra toaletter så tömmer vattenlåset sig och denna avloppsdoft sprids inne på toa och ibland ut i resten av huset om toa dörren står öppen.
Det går inte super snabbt, men kan hända över en natt, eller att vi inte använt toan på några timmar, sen ibland händer ingeting.
Har det med klimatet ute också att göra?
har vanlig mekanisk frånluft u hset och på på toa, med en vakuumventil på vinden, som jag bytte för en tid sedan då denna va sönder och spred avloppsdoft på båda toaletterna och på vinden, detta är nu fixat, men istället har detta problem kommit.
Vet ni hur man fixar detta eller ett sätt så man kan få reda på avd det är som orsakar att vattnet försvinenr från vattenlåset i toaletten?
Det låter helmystiskt. Ett vattenlås ska inte kunna tömma sig, eftersom vatten inte av sig självt rinner uppåt. Det kan avdunsta ur vattenlåsen, men då brukar det vara om huset stått tomt i flera månader. Inte över natten. Har du kollat så det inte är ett läckage någonstans?
Hoppas du inte missförstått mig elelr om jag skrev galet, menar alltså att den vatten nivå som finns i toallten försvinner så att det finns en chans för luften i avloppsrören att sippra ut, vattnet är ju där för att förhindra juts sådana där saker. det är detta vatten som försvinnerandersmc skrev:
Du har undertryck i huset, köksafläkten eller annan mekanisk ventilation kan vara boven eller saknas ventilation på avloppet. det kan vara så att det blåser in i ventilation för avloppet när det blåser ute, brukar synas som "sjögång" i toaletten.
Verkar som vacum-ventilen på vinden fortfarande spökar, som Tusse skrev så har du undertrycksproblem i kåken. Be någon att spola mycket på samma stam som din "självtömmande" mugg finns kopplad på och kolla om vattnet i muggen börjar "gunga" medans man spolar i samma avlopp, då är det knas med ventilen.
Eller så har du nästan helt tätt i huset, köksfläkten drar igång och orsakar starkt undertryck på vinden-som suger luft ur vacum-ventilen där och vattnet i muggen far bakåt. Hur är det med TILLUFTEN i ditt hus ?
Eller så har du nästan helt tätt i huset, köksfläkten drar igång och orsakar starkt undertryck på vinden-som suger luft ur vacum-ventilen där och vattnet i muggen far bakåt. Hur är det med TILLUFTEN i ditt hus ?
Enda ventiler som tar in luft i kåken är sådana som sitter ovanför fönstren i huset.TN-Funkis skrev:Verkar som vacum-ventilen på vinden fortfarande spökar, som Tusse skrev så har du undertrycksproblem i kåken. Be någon att spola mycket på samma stam som din "självtömmande" mugg finns kopplad på och kolla om vattnet i muggen börjar "gunga" medans man spolar i samma avlopp, då är det knas med ventilen.
nu när jag tänker efter stod min sambo och lagade mat och efter det kom det, kan det vara att köksfläkten orsakar det när den drar igång?
tyvärr inte så "haj" på detta och vet ej vad ja ska göra isåfall.
tack för alla bra svar
En liten fundering
Har du frånluft på toaletten ? (ofta är det den vägen man vill dra ut fukten)
Hur ser det ut med luft in på toaletten ? (finns det en rejäl glipa under dörren eller annan ventil ? Om inte så prova med att ha toadörren på glänt och se om det hjälper.
/Mats
Har du frånluft på toaletten ? (ofta är det den vägen man vill dra ut fukten)
Hur ser det ut med luft in på toaletten ? (finns det en rejäl glipa under dörren eller annan ventil ? Om inte så prova med att ha toadörren på glänt och se om det hjälper.
/Mats
Har som sagt vanlig ventilation men en sån vit "plopp" i mitten som man kan skruva på för att öka utsuget, detta rör går ihop med det andra från den endre toaletten och sen ihop med spisenröret och ut,MatsT skrev:
Har testat att ha dörren på glänt då jag anade attdet kunde vara något sånt,
men det va samma sak.
Måste kolla nästa gång det händer vad vi har gjort under dagen för att få¨den att göra så, anar att det är vakuumventilen, eftersom det började hända efter jag bytte den, men vet inte vad jag ska göra för att fixa till det efetrsom jag behöver en vakuumventil där.
Går ihop med spisenröret...-menar du att rören är skarvade ihop med köksfläkten ?christiancarlsson skrev:
Kan du redogör i detalj hur dina ventilationskanaler /ventiler sitter och vad som är ihopkopplat, jag anar "ugglor i mossan nu"...
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Om det är en ventilationsanläggning med värmeåtervinning från frånluften, så har man ju normalt ingen vanlig fläkt i köket, utan bara en fläktkåpa och fläkten för alltihop sitter då ofta på vinden. I det fallet så går all frånluft ihop vid fläkten. Däremot så skall ju givetvis avloppsventilationen gå separat.
Är så jag har det, har ett tillval på köksfläkten där jag kan öka allmän & våtrums ventilationen på de olika ställena tex ventilationen på toaletterna,tvättstugan.hempularen skrev:Om det är en ventilationsanläggning med värmeåtervinning från frånluften, så har man ju normalt ingen vanlig fläkt i köket, utan bara en fläktkåpa och fläkten för alltihop sitter då ofta på vinden. I det fallet så går all frånluft ihop vid fläkten. Däremot så skall ju givetvis avloppsventilationen gå separat.
ja vakuumventil sitter ju i ett eget rör från vinden ner.
Hade problem med denna att den itne stängde rätt när man spoalde som gjorde att avloppsdoften gick upp på vinden. har fixat detta, men har ett nytt problem istället
att vattenlåset tömmer sig.
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Då tror jag att du har det omvända problemet med vacum ventilen, jag tror inte att den öppnar sig som den skall. Hur fixade du det förra felet? Bytte du ut den eller reparerade du den på någpt sätt??
ok, jag bytte ut den, känner en sån jobbar för en rör firma, som ordnade hem en vakuum ventil till mig.
Hur reparerar man en vakuum ventil då? eller hur ser man att den e kass?
Hur reparerar man en vakuum ventil då? eller hur ser man att den e kass?