Jag skulle behöva några råd om vad jag först tyckte var en enkel liten förändring som kanske blir lite knepigare än vad jag tänkt mig. Nåja - varför göra det enkelt om man kan komplicera saker...

I garaget/verkstaden har jag två vanliga 2-vägs vägguttag som jag tänkte byta till 4-vägs för att slippa koppla i och ur så ofta. Maskiner som sitter mer eller mindre permanent inkopplade är pelarborr, bordssåg, dammsugare och bänkslip. Så långt inga problem. Men för ett tag sedan så knallade 3-åringen ut i garaget, gick med bestämda steg fram till dammsugaren, startade den och började dammsuga. Ganska gulligt tyckte jag först tills jag insåg att strömbrytaren till sågen sitter i samma höjd och är dessutom antagligen mycket lättare att slå på. Vilken tur att det inte var sågen som var mest spännande just då. :-O

På grund av detta så skulle jag också vilja montera en brytare före dessa uttag. Gärna en variant med lampa så man ser om brytaren är till eller inte. Den enda jag kunde hitta som verkade vara vad jag är ute efter är GARO BGL 316:
http://www.garo.se/fileadmin/garo/BILDER/BRYTARE/1930802.jpg
http://www.garo.se/index.php?id=481

Som kuriosa kan nämnas att denna hittade jag på Bauhaus, CO, Jula och till min förvåning även på Biltema. Biltema tar 189:- och Bauhaus 349:-. Produkten är identisk, samma GARO brytare. Snacka om prispåslag. Jag köpte 2 st på Biltema men orkade/hade inte tid just då att krångla med Bauhaus prisgaranti för att spara ytterligare 40:-.

Nåja, väl hemkommen inser jag att denna brytare är avsedd för 3-fas (ja, det framgick ju även av märkningen). Den bryter 3-poligt medan jord (naturligtvis) och nolla kopplas förbi. Detta är väl inte heller något större problem MEN lampan är tydligen tänkt att kopplas mellan två utgående faser för att lysa vid tillslagen brytare. Kommer den att lysa alls om jag kopplar den mellan fas och nolla? Jag hade nog snarare tänkt mig en allpolig brytning på både fas och nolla. Nollan är kanske inte helt nödvändigt att ta men varför inte bryta allt (förutom skyddsjorden) så det i princip motsvarar att dra ut kontakten. Vad jag nu pratar om är väl snarare en säkerhetsbrytare men någon sådan har jag inte hittat med lampa.

Då uppkommer några frågor:
1 - Är det enligt reglerna OK att använda denna brytare för att bryta både nolla och fas?
2 - Om jag gör enligt 1 finns kanske en risk att lampan inte lyser, eller bara svagare?
3 - Finns det någon annan mer lämpad brytare för att göra detta?

Naturligtvis hade det allra snyggaste varit att ha en speciell säkerhetsbrytare(?) placerad på lämplig plats som bryter valda uttag men då blir det ett större jobb som jag varken har tid eller budget till. Detta var ursprungligen tänkt som en snabb, enkel och billig försäkring om att barnen (eller andra) inte med lätthet skulle kunnna starta inkopplade maskiner.

Frågan om lampan lyser eller inte när den kopplas mellan nolla och fas besvaras väl enklast genom att testa. Några risker förknippat med en sådan "felkoppling" är det väl inte, eller?

Och avslutningsvis, ja det är möjligt att jag kommer att kontakta min elektriker för att göra detta eller åtminstonde för telefonkonsultation så han kan bedöma läget. Men jag vill ivarjefall ha lite mer kött på benen innan jag ringer honom.

1: Ja
2: Är lampan avsedd för 400V (mellan två faser) så kommer den lysa mindre. Är det en "vanlig" signallampe-sockel så går de byta ut själva ljuskällan till en för 230V.
3: Finns säkert 2poliga vridbrytare med indikeringslampa, dessa är ju lite smäckrare å snyggare.. men de kanske inte spelar så stor roll i garaget?

Tack för svaret. Då är jag inte helt fel ute ivarjefall.

Utseendet har mindre betydelse men visst hade det varit trevligt med en mindre variant. Jag har tittat efter vridbrytare av den typ som vi har till ex. tvättmaskin och torktumlare men inte kunnat hitta någon med lampa. Just lampan tycker jag hade varit trevligt eftersom man då ser att något är till när man släcker belysningen när man går ut. Om den lyser svagare spelar nog inte så stor roll.

Det var ju en ide
behöver kanske inte bli så dyrt pm jag ser rätt
http://www.expressel.se/group.htm?category_id=7462

men sedan måste jag ju ha dit dosor eller ramar också, får försöka kolla hur väggen ser ut bakom/runtom där det skall sitta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.