Vi har precis flyttat och vardagsrummet på bottenplan ska ha helt "nya" möbler. Vi har fått en gammal skinnsoffa, trea + två fotöljer, i snyggt slitet brunt skinn. Till detta har vi köpt en stor koskinnsmatta. Tv:n står på en Benno-tvbänk i ek från Ikea (provosoriskt till vi köpt vägg-tv). Bokhyllan är en lång skåprad i ek (5 skåp) med tillhörande vitrindel. Vitrindelen är fristående och skruvas fast i väggen ovanför skåpraden. Den har vi fått av mina föräldrar som i sin tur fick den i bröllopspresent.

Nu har vi levt några månader utan soffbord och börjar uppskatta rymden. Därför har vi börjat leta efter ett nätt soffbord som det går att flytta på alt. rulla bort när det inte behövs. Tyvärr har jag inte hittat något som faller oss i smaken på de vanligaste möbelaffärerna (Ikea, mio, em). Är det någon som har förslag?

Hemmakatten
Varför inte ett satsbord, enkelt att flytta och variera. Eller min favorit, brickbordet med brickor med design av Märta Friman,ca 3000 inkl. bricka (finns bl.a. på Svenskt Tenn).

• brickbord.jpg
Hemmakatten
Satsbordet på bilden är också från Svenskt Tenn (Josef Frank), dyrt ca 13000kr men det finns många billigare och lika snygga på annat håll.

• satsbord.jpg
Gillar ni att blanda nytt och gammalt? Vi har modern soffgrupp och modern matta, och ville därför ha ett antikt bord. Vi upptäckte att gamla arbetsbord var billiga och väldigt lagom till soffan. Vårt har nog stått i en lada eller ngt och var fullt med märken av trägen användning och just därför extra snyggt. Många av 1800-talsborden var runt 1mX60 cm = lagom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.