Sitter med mina ritningar på huset. Bottenvåning på 125kvm och loft på 60kvm. Om jag fick bestämma skulle jag ha värmegolv i tvättstuga, del av hallen samt badrummet (elslingor). Sedan två stycken kaminer som ger 10-12kw på bottenvåningen samt en Fujitsu luft/luft värmepump eller en värmepump med två innerdelar, varav en uppe och en nere. Vad tror ni? Ge mig gärna råd.....
Lin

Du kommer få olika svar :)

Spontant kan jag tycka att du har tagit till så att du inte behöver frysa iallafall.
Två braskaminer, elgolv, värmepump med två innerdelar.

Vet du något om varmvattenbehovet?

Har du räknat hur stort energi- respektive värmebehov du har?

sunndal skrev:
en värmepump med två innerdelar, varav en uppe och en nere.
Oftast billigare och mindre strul att helt enkelt köpa 2 separata pumpar om man behöver värme in på 2 ställen.

Men kommer du behöva 1 på ovanvåningen? Har du någorlunda öppen trappa så stiger väl värmen av sig själv. :)

Känns som att du kommer få väldigt ojämn värme.

Ett värmesystem ska inte märkas av, kräva minimalt underhåll och vara ekonomiskt. Det känns som du har misslyckats på alla punkter.

Satsa helhjärtat på ett system, gärna vattenburet.
Om du gillar ved kan du ha en vedpanna annars är pellets ett bra alternativ.
Gillar du värmepumpstanken undersök om du kan borra efter bergvärme så du slipper de där fläktarna.

Allt det du räknar upp kostar uppåt 80000. Ändå har du bara plotter och inte en meter vattenburet system. Miljöskadliga smutsiga kaminer ledsnar du snabbt på.
Vad är det för fel på vattenburet och en luft-vattenpump.

johanpelle skrev:
Allt det du räknar upp kostar uppåt 80000. Ändå har du bara plotter och inte en meter vattenburet system. Miljöskadliga smutsiga kaminer ledsnar du snabbt på.
Vad är det för fel på vattenburet och en luft-vattenpump.
Precis. Varför elgolvvärme?

Luft-vatten och en kamin nere vid köldknäppar.

Låter som TS är ute efter icke vattenburet.

Håller med om att vattenburet är bättre, men det kostar ju en hel del extra med om inte radiatorer och/eller golvslingor redan är installerat.

Icke vattenburet så förstår jag logiken i L/L-VP, kaminer som spetsvärme och elslingor på specifika platser.

Men nu är det ritningar på ett hus, ett nytt hus som ska byggas antar jag. Bygga in en lösning som känns som en efterkonstruktion från direktverkande el känns inte bra.
Förresten skulle jag hellre ha direktverkande el än en luft/luft pump.

puu skrev:
Förresten skulle jag hellre ha direktverkande el än en luft/luft pump.
Varför det?

Hej och tack för svaren!
Pellets är inget jag vill ha, att elda med ved tycker vi verkligen om och har i vårat nuvarande 70-tals hus en kamin som värmer hela huset. Har element men används inte. Vår förbrukning ligger på 13kw/t per år. Vi vill ha kamin men jag välkomnar alla andra förslag som ni kommer med. Skulle vilja ha lite information om pris på bergvärme och vattenburen golvvärme. Vi ska borra efter eget vatten, hur blir det med bergvärme då? blir kostnaden mindre? Tack för er hjälp.
Lin

roke skrev:
Varför det?
Komfort och livskvalité.
Skulle betala mycket för att slippa dånande fläktar och blåsande luft.
En av det viktigaste punkterna på ett värmesystem är att det inte ska märkas och det kan man inte säga om en luft/luft värmepump. Tycker det är riktig miljöförstörande både utvändigt och invändigt och då menar jag inte det globala miljön utan min närmiljö jag som jag ska vistas i.

Ska det ändå borras så kan det vara en idé med bergvärme och en vattenmantlad kamin (för myset) men då måste man ha en akumulatortank också.

Protte

puu skrev:
Komfort och livskvalité.
Skulle betala mycket för att slippa dånande fläktar och blåsande luft.
En av det viktigaste punkterna på ett värmesystem är att det inte ska märkas och det kan man inte säga om en luft/luft värmepump. Tycker det är riktig miljöförstörande både utvändigt och invändigt och då menar jag inte det globala miljön utan min närmiljö jag som jag ska vistas i.
Okej :)
Komfort och livskvalitet är viktigt tycker jag också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.