Hej!

Har köpt följande spottar:

http://www.massive-belysning.se/doc...mpor&typeid=&type=Attiki serien&produktid=283

Från transformatorn går det en kabel med en stickpropp på.

Jag vill montera dessa spottar i taket och sedan kunna tända dom med en strömbrytare på väggen.

Är detta möjligt?

Kan jag klippa bort stickproppen och dra kablarna in i en strömbrytare?
Om kablarna ska vara i väggen behöver jag lägga dom i någon typ av rör?
Kan man bygga in transformatorn i väggen eller måste den finnas tillgänglig?
Dessa spottar är LED spottar, det innebär att dom inte blir varma?

Väldigt tacksam för svar!

Det står ingenting på hemsidan om hur de ska eller får monteras, men jag antar att det står något i medföljande papper? Inbyggnadsdjup?

Vill du ha de infällda så får du antingen riva befintligt innertak där spottarna ska placeras, eller också regla ner och sätta upp nytt på det befintliga. I samma veva lägger du rör/slang från kopplingsdosa till det ställe där första/närmaste spotten ska sitta, sen vidare från denna till nästa två. I hålet där första spotten hamnar stoppas transformatorn lämpligen in, om den ryms alltså. På sidan du länkade till stod att diametern på spotten är 4 cm, vilket är ganska lite.

Du måste antingen sänka taket för att ha de infällnad, eller så har du de utanpåliggande med fula kablar synligt på taket.

Om nu spotten är 4cm i diamater, så vet jag inte hur du ska få in en trafo under taket i samma hål som en spott, en liten trafo round är på 6cm.

Det stämmer bra spottarna är 4 cm i diameter.
Har tänkt sätta fast en 45 mm regel i taket och sedan klä den med mdf och lämna ett spelrum nertill så att spottarna får plats. Sedan har jag tänk riva upp väggen som är bredvid för att komma åt en strömbrytare. Ta bort strämbrytaren och istället montera en dosa som är till för två strömbrytare, då jag vill ha kvar den andra samt en ny till de spottar som jag monterar.

När jag gjort detta kan jag:

Klippa bort stickproppen som sitter på kabeln från transformatorn och istället koppla den till den nya strömbrytaren?

Kan jag bygga in transformatorn i väggen eller måste den finnas tillgänglig?

Information om spottarna:

Skall endast installeras i torra utrymmen.
Kan monteras på normalt brännbar yta
Skyddsklass 2, armaturen är dubbel isolerad och ska inte jordas
Vid skada på ledningen kan den bara ersättas av tillverkare eller en expert.
Armaturen arbetar med en säkerhetstransformator
Skyddsklass 3, armaturen är endast lämplig för lågvolt (12V)
Armaturen är lämplig för montering på vägg eller tak

Hittar ingen info om inbyggnadsdjup

Redigerat:
Varför inte lägga den i det nersänkta taket? Antingen borra ett 70 hål eller ett 80 hål beroende på storlek på trafon. Sen ett doslock på det hålet. Då kan du byta trafon om det skulle hända något.

Aldrig bygga in något!

Om du inte absolut vill ha två separat brytare går det ju att sätta in en kronomkopplare, alltså en brytare med två vippor.

Kabeln från trafon kopplar du lämpligen ihop med tråd från strömbrytaren. Inte kabeln från trafon direkt in i brytaren.

Okej.. Ska försöka mej på detta.

Tack för hjälpen :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.