Hade en elektriker här idag som hjälpe mig att dra lite el. På ett ställe i installation blev det så att 6 fk1.5 behövdes dras i ett rör och vi hade slut på 20 mm-rör. För att bli färdiga så tyckte han att vi kunde använda ett 16 mm-rör, men jag kände mig lite tveksam för tumregeln är ju max 5 fk1,5 i ett 16-rör. Han sa dock att när det är en kortare sträcka spelar det ingen roll. Jag ville inte ifrågasätta så vi körde på hans förslag. Men nu gnager det här i mig.

Skulle kännas bra om jag kunde få en second opinion från nån kunnig här på forumet om lösningen vi gjorde. Är det ok att dra 6 fk i ett 16-mm rör en bit? Sträckan det rörde sig om är ca 1,5 meter (mellan två dosor).

ja det är OK, då det inte är nån föreskrift utan en rekomendation.
du ska kunna få i ledarna utan att skada dom, och det ska gå att dra ut dom i framtiden, men 5st är helt OK även längre sträckor.
7st blir lite trångare, då kan man inte ha för tvära böjar.
jag antar att dessa ledningar hör till en och samma 10A grupp, så nån hänsyn till värmeutveckling behöver inte heller tas

9 st i ett 16 rör kortare sträckor har jag sett :)

Låter helt ok i mina öron. Gissar att det var mellan takdosorna i hallen?

Har dragit 8st 1,5 FK i 16 flexslang här hemma. Fick inte plats med 20 rör. Så du kan sova lugnt.

Hmm, jag hade lite besvär med 7 st FK i en 20-slang. Fick dra lite hårdare än vad som kändes bekvämt. Då fanns det dock minst en lite för tvär 90-gradersböj.

B
men visst är rören mer rymliga än slangen?

Jo.

Ok, tack för svaren. Nu har det slutat gnaga. :) Och jo fotografen, det var rätt gissat, röret i fråga går mellan två dosor i taket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.