9 728 läst · 23 svar
10k läst
23 svar
Insatsslang till Keddy?
Sida 1 av 2
110 mm gärna större, ja du kan peta i två slangar av samma kvalitet om det går. Bäst är om dom ligger med lite isolering sinsemellan.
är du riktig eller de kommer ALDRIG funka med 110 slang 4,5 meter till en ´keddy no way
Ursäkta en ovan, men vaffödådå??
Det fungerar visst, har provat själv.
grejen är ju att så fort du öppnar luckan så rucker de ju in. ju bättre drag ju bättre förbränning vilket betyder mindre sot på glasluckor och även i rökkanal. det bästa är alltid att glidgjuta kanalen om man inte eldar olja och liknande frätande gaser.
Hej på er.
Vi har en Keddy superkasetten modell 210 i vårat fritidshus med 4,5meters skorsten och 120mm insatsrör i. Hoss oss så ryker det in. Även om det (nästan) bara är glödbädd.
Tittar man på ritningen så är även den mindre modellen tillverkad med 150mm rökanslutning. Antagligen så gör Keddy dessa kaminer med 150mm anslutning av någon anledning.
Tidigare så hyrde vi ett hus med samma modell 210.. Där satt det 140mm och 5meter pipa. Där hade vi inga problem med inrykning.
Annars är jag väldigt förtjust i Keddys kasetter dom värmer bra. ;D
Vi har en Keddy superkasetten modell 210 i vårat fritidshus med 4,5meters skorsten och 120mm insatsrör i. Hoss oss så ryker det in. Även om det (nästan) bara är glödbädd.
Tittar man på ritningen så är även den mindre modellen tillverkad med 150mm rökanslutning. Antagligen så gör Keddy dessa kaminer med 150mm anslutning av någon anledning.
Tidigare så hyrde vi ett hus med samma modell 210.. Där satt det 140mm och 5meter pipa. Där hade vi inga problem med inrykning.
Annars är jag väldigt förtjust i Keddys kasetter dom värmer bra. ;D
jag har precis installerat en keddy, gammal modell, efter en del turer där jag fick rensa bort ett gammalt fågelbo i skorsten var det äntligen dags att provelda!
Jag tände första brasan i morse och det verkade fungera kanon!
Tyvärr märker jag efter ett tag att det lägger sig ett rökmoln mot taket i rummet så nånstans läcker det in rök! Det är för ögat osynligt var, men efter en halvtimme så syns det tydligt i rummet!
Det som har slagit mig är att på denna gamla modell av keddyn finns ingen tätning till dörrarna och därmed är dessa förstås inte helt tät. Det är ju en liiiiiten spring, typ en tiondels mm eller så och det går ju inte(?) att täta. Jag misstänker att det är där röken kommer in, för annars vet jag inte var det skulle vara. Eller handlar det helt enkelt om att jag har för dåligt drag i skorstenen???
Här har man längtat som en gnu att få denna goa värme även på nedervåningen så går det så här! (
Nån annan som har en gammal keddy och kan tala om ifall de har liknande problem?
Jag tände första brasan i morse och det verkade fungera kanon!
Tyvärr märker jag efter ett tag att det lägger sig ett rökmoln mot taket i rummet så nånstans läcker det in rök! Det är för ögat osynligt var, men efter en halvtimme så syns det tydligt i rummet!
Det som har slagit mig är att på denna gamla modell av keddyn finns ingen tätning till dörrarna och därmed är dessa förstås inte helt tät. Det är ju en liiiiiten spring, typ en tiondels mm eller så och det går ju inte(?) att täta. Jag misstänker att det är där röken kommer in, för annars vet jag inte var det skulle vara. Eller handlar det helt enkelt om att jag har för dåligt drag i skorstenen???
Här har man längtat som en gnu att få denna goa värme även på nedervåningen så går det så här! (
Nån annan som har en gammal keddy och kan tala om ifall de har liknande problem?
Det finns sotare som man kan ringa om man inte vet hur man ska provtrycka själv för att kolla efter läckor. Det är f.ö. inte tillåtet att sätta gamla skorstenar i bruk utan att först provtrycka dem, just för att om de läcker kan folk tom dö av rökgasförgiftning.
Det är alltid undertryck i en skorsten om inte grannens katt har ramlat neri och att täta springor för att inte röken ska ta sig in har inte annan funktion än att minska luftinsläppet så att veden inte brinner onödigt fort. (Kolla på en gammal vedspis där man ser in i brasan lite överallt)Det är vid full lucköppning som rökkanalen kan vara för liten.När luckorna är stängda räcker tom ett 100mm slang för att få bra förbränning i en 5m skorsten. I en murad kanal kan det behövas en veckas eldning på hösten för att torka den tillräckligt för att få riktigt drag och dessutom kanske undvika att starta köksfläkten när man tänder.
stedevil> om det vore så att skorstenen varit ur bruk länge så hade jag förstås inte bara hux flux hoppats på att allt varit i toppskick och installerat en insats i öppna spisen, men jag köpte kåken för två år sedan och informationen från förra ägaren var att den varit i bruk och den är dessutom godkänd vid senaste brandskyddskontrollen. Det måste helt enkelt vara en av två orsaker:
1. Min installation läcker nånstans.
2. Det är för dåligt drag i skorstenen vilket gör att det ryker in om än så lite att det inte är synligt vid läckan.
exerg> tack för din kommentar, egentligen inser jag nog själv också att det är så att springan vid luckan inte ska behöva orsaka problemet, men bra att få det bekräftat.
Vid lite efterforskning så blir jag allt mer inne på orsak nr 2 ovan. Rökkanalen från öppna spisen går 4-5 meter upp innan den tillsammans med övriga kanaler bildar en enda stor "rökkanal" de sista 2,70 metrarna upp i skorsten (tydligen inte helt ovanlig lösning i gamla hus). Vore det vanlig rökkanal hela vägen upp hoppas och tror jag att det skulle ge tillräckligt drag för att slippa att det ryker in och det är mitt nästa steg - att förlänga rökkanalen hela vägen upp i skorstenen. Att det är två korta 45-gradersvinklar under de första två metrarna i rökkanalen från öppna spisen förbättrar ju inte läget har jag förstått.
1. Min installation läcker nånstans.
2. Det är för dåligt drag i skorstenen vilket gör att det ryker in om än så lite att det inte är synligt vid läckan.
exerg> tack för din kommentar, egentligen inser jag nog själv också att det är så att springan vid luckan inte ska behöva orsaka problemet, men bra att få det bekräftat.
Vid lite efterforskning så blir jag allt mer inne på orsak nr 2 ovan. Rökkanalen från öppna spisen går 4-5 meter upp innan den tillsammans med övriga kanaler bildar en enda stor "rökkanal" de sista 2,70 metrarna upp i skorsten (tydligen inte helt ovanlig lösning i gamla hus). Vore det vanlig rökkanal hela vägen upp hoppas och tror jag att det skulle ge tillräckligt drag för att slippa att det ryker in och det är mitt nästa steg - att förlänga rökkanalen hela vägen upp i skorstenen. Att det är två korta 45-gradersvinklar under de första två metrarna i rökkanalen från öppna spisen förbättrar ju inte läget har jag förstått.
Förlåt en dum fråga, använde du någon form av fogmassa mellan rören när du installerade insatsen? Installerade själv en Keddy för några år sedan efter nedslag på otät skorsten. Jag köpte några rökpatroner för några tior och fick hjälp av grannen att tända på. Klättrade upp på taket med en kudde som täppte till när röken började komma, sedan ner igen och sprang runt som en galning och letade läckor. Hade läckor mellan kanalerna men även så det rök in ungefär som du beskriver. Tätade kanalerna med vanligt bruk och satte i kassetten efter att ha rådgjort med sotaren. Givetvis fick sotaren komma och provtrycka / godkänna skorstenen efteråt.
jodå, jag har pannkitt mellan rördelarna. Jag skulle visserligen inte bli jättechockad om det pyser nånstans mellan dessa då det var lite svårt att komma åt överallt, men jag tror det blev tätt.
var fick du tag på rökpatronerna?
Vad fick du böta sotaren för att komma och besikta installationen / skorstenen?
var fick du tag på rökpatronerna?
Vad fick du böta sotaren för att komma och besikta installationen / skorstenen?
Jag köpte rökpatronerna hos samma firma som sålde spisinsatsen till mig, nedlagd nu tyvärr men googla så hittar du nog.
Sotarn tog 1200 - 1500:- kommer inte ihåg exakt.
Kom att tänka på en sak, var det första gången du eldade som det rök in? kan det inte vara så att rostskydd, fett e dyl på rören osar eller att rester från pannkittet gör att det ryker litet?
Hade en gång en bastukamin som jag fixat till med värmebeständig färg, jättefin men vid första eldningen....hmm, kommentarer överflödiga
Sotarn tog 1200 - 1500:- kommer inte ihåg exakt.
Kom att tänka på en sak, var det första gången du eldade som det rök in? kan det inte vara så att rostskydd, fett e dyl på rören osar eller att rester från pannkittet gör att det ryker litet?
Hade en gång en bastukamin som jag fixat till med värmebeständig färg, jättefin men vid första eldningen....hmm, kommentarer överflödiga
Med risk för att ånyo bli påhoppad med "är du dum eller"-kommentarer så kommer en ny fråga här.
Kan man förlänga rökkanalen som jag beskrivit ovan med ett plåtrör (spirorör tror jag det heter som normalt används till ventilation tror jag). Jag förstår att det vore bättre att använda "rätt" material. Men jag är mest intresserad av att få det att fungera och till ett billigt pris! Och jag har precis kommit över ett sånt rör av bekanta som sa att det borde fungera.
Jag menar - det är ju inte särskilt höga rökgastemperaturer när det kommit 4-5 meter upp i skorsten, så att det är en tunn plåt borde av den orsaken inte vara någon fara. Det är ju dessutom i skorstenen fortfarande. Det borde ju förbättra draget. Och säg inte "fråga sotaren" för jag har inget förtroende för dem. Inte på vår ort i alla fall!
Kan man förlänga rökkanalen som jag beskrivit ovan med ett plåtrör (spirorör tror jag det heter som normalt används till ventilation tror jag). Jag förstår att det vore bättre att använda "rätt" material. Men jag är mest intresserad av att få det att fungera och till ett billigt pris! Och jag har precis kommit över ett sånt rör av bekanta som sa att det borde fungera.
Jag menar - det är ju inte särskilt höga rökgastemperaturer när det kommit 4-5 meter upp i skorsten, så att det är en tunn plåt borde av den orsaken inte vara någon fara. Det är ju dessutom i skorstenen fortfarande. Det borde ju förbättra draget. Och säg inte "fråga sotaren" för jag har inget förtroende för dem. Inte på vår ort i alla fall!