Detta hus byggdes 2004 så valuta problemet var då. Tycker inte detta hus är så ovanligt mot de som byggs idag, på mitt område så är det en del som har glas på hela sidan 25-50 meter från sjökanten! "Problemet" är att det går en cykelväg emellan... Det kommer efter ett tag alltid upp lamellgardiner för att hindra värmeinstrålningen och noll insyn på kvällar. Då undrar jag till vilken nytta allt glas gör, ser ju inte igenom ändå! Sen är det trevligt att se de tyska hantverkarna. De samåker=kommer samtidigt. Har en plan vad som behövs i materialväg, skruv etc=behöver inte åka halva stan runt för att "fixa" delar. Är där de ska vara och vet om sina arbetstider=billigare för mig som kund. Där har de svenska byggarna mycket att lära sig av! Titta på ordningen i bilen så förstår man direkt vad som gäller! Sen tror jag inte huset är så hemskt mycket dyrare än svenska om man bygger ett likadant? Eller "släpper" svenska husfabrikanterna hela europeiska marknaden?
Även jag blev grymt imponerad av hantverkarnas ordning och reda. Lite som att titta in hos lastbils- eller biltillverkarna där allt (det mesta iaf) är ordentligt organiserat för att minska onödiga moment.lasseseger skrev:Detta hus byggdes 2004 så valuta problemet var då. Tycker inte detta hus är så ovanligt mot de som byggs idag, på mitt område så är det en del som har glas på hela sidan 25-50 meter från sjökanten! "Problemet" är att det går en cykelväg emellan... Det kommer efter ett tag alltid upp lamellgardiner för att hindra värmeinstrålningen och noll insyn på kvällar. Då undrar jag till vilken nytta allt glas gör, ser ju inte igenom ändå! Sen är det trevligt att se de tyska hantverkarna. De samåker=kommer samtidigt. Har en plan vad som behövs i materialväg, skruv etc=behöver inte åka halva stan runt för att "fixa" delar. Är där de ska vara och vet om sina arbetstider=billigare för mig som kund. Där har de svenska byggarna mycket att lära sig av! Titta på ordningen i bilen så förstår man direkt vad som gäller! Sen tror jag inte huset är så hemskt mycket dyrare än svenska om man bygger ett likadant? Eller "släpper" svenska husfabrikanterna hela europeiska marknaden?
Jag skulle inte passa in eftersom mitt skrivbord ser ut som det ser ut i huvudet, lite stökigt......
Hej, bor i Tyskland men kommer att flytta till Sverige om några år. Planerar då att bygga ett "HUF-liknande" hus i Sverige. Det finns i Tyskland ett antal husleverantörer som använder samma stilelement som HUF, t.ex. Davinci-Haus, Flock, Platz, KD-Haus, etc. HUF är så att säga "Rolls Royce" bland dessa tillverkare.
Problemet idag är att ingen av dessa tillverkare har representans i Sverige. Jag funderar därför på att köpa Arkitekturbiten från hustillverkaren i Tyskland och sedan använda egna entreprenörer för att bygga.
Vi får se........
Om någon vill ha mer information om dessa hustillverkare kan jag säkert skaka fram detta.
PS: Husen är verkligen så fantastiska som här delvis beskrivs. Har besiktigat både ett HUF-Haus och ett Davinci-Haus.
Problemet idag är att ingen av dessa tillverkare har representans i Sverige. Jag funderar därför på att köpa Arkitekturbiten från hustillverkaren i Tyskland och sedan använda egna entreprenörer för att bygga.
Vi får se........
Om någon vill ha mer information om dessa hustillverkare kan jag säkert skaka fram detta.
PS: Husen är verkligen så fantastiska som här delvis beskrivs. Har besiktigat både ett HUF-Haus och ett Davinci-Haus.
HUF-Haus har under sensommaren och hösten börjat etablera sig i Sverige. Med minst två intressenter under hösten i Storstockholm började HUF-Haus processen med att göra sina hus så att säga
"Sverigekompatibla". Sverige har andra konsumentregler än t.ex.Tyskland och desutom skiljer sig i vissa delar normer och regler som har att göra med värmeskydd, snölaster, handikappanpassning, mm. HUF-Haus etablerade också kontakt med en svensk arkitekt som kommer att hålla i de byggen som sker i Sverige.
Det första huset är sålt i Storstockholm och kommer at stomresas ca. Juni. Färdigställning är planerad till September om jag minns rätt.
Eftersom detta är det första huset som levereras är det mycket som så att säga provas för första gången. Det gäller bl.a. merkostnader för transport från Westerwald till Stockholm, kostnader för uppehälle för byggtruppen (kvällsölen för byggtruppen kostar 7 - 8 Euro istället för 3 i Tyskland ). Jag antar även att etableringskostnader som uppstått under hösten kommer att läggas på priset på de hus som säljs i Sverige.
De första kunderna får därför betala ett rätt så saftigt premium för att huset byggs i Sverige istället för Tyskland, vi pratar här om en storleksordning kring 130k - 200k Euro. En annan sak som gör husen dyrare i Sverige är den svenska momsen som är högre än i Tyskland.
Husen är enligt min mening fantastiska, jag har besökt flera hus och också tillverkningen i Tyskland. Tyvärr är prislappen redan från början premium och med de extra kosnaderna för att bygga i Sverige pratar vi om instegspriser kring 500.000 Euro, och för detta får man ett hus på ca. 150 kvm. Kostnader för grundning, bottenplatta eller källare tillkommer.
Men som sagt, man får ett hus med en fantastisk känsla och upplevd kvalitet. Om du är intresserad, kontakta HUF-Haus och fråga efter Lutz Krüger som är skandinavienchef. Du kan ju referera till "svensken från Stuttgart" om du tar kontakt. Han vet vem jag är.
"Sverigekompatibla". Sverige har andra konsumentregler än t.ex.Tyskland och desutom skiljer sig i vissa delar normer och regler som har att göra med värmeskydd, snölaster, handikappanpassning, mm. HUF-Haus etablerade också kontakt med en svensk arkitekt som kommer att hålla i de byggen som sker i Sverige.
Det första huset är sålt i Storstockholm och kommer at stomresas ca. Juni. Färdigställning är planerad till September om jag minns rätt.
Eftersom detta är det första huset som levereras är det mycket som så att säga provas för första gången. Det gäller bl.a. merkostnader för transport från Westerwald till Stockholm, kostnader för uppehälle för byggtruppen (kvällsölen för byggtruppen kostar 7 - 8 Euro istället för 3 i Tyskland ). Jag antar även att etableringskostnader som uppstått under hösten kommer att läggas på priset på de hus som säljs i Sverige.
De första kunderna får därför betala ett rätt så saftigt premium för att huset byggs i Sverige istället för Tyskland, vi pratar här om en storleksordning kring 130k - 200k Euro. En annan sak som gör husen dyrare i Sverige är den svenska momsen som är högre än i Tyskland.
Husen är enligt min mening fantastiska, jag har besökt flera hus och också tillverkningen i Tyskland. Tyvärr är prislappen redan från början premium och med de extra kosnaderna för att bygga i Sverige pratar vi om instegspriser kring 500.000 Euro, och för detta får man ett hus på ca. 150 kvm. Kostnader för grundning, bottenplatta eller källare tillkommer.
Men som sagt, man får ett hus med en fantastisk känsla och upplevd kvalitet. Om du är intresserad, kontakta HUF-Haus och fråga efter Lutz Krüger som är skandinavienchef. Du kan ju referera till "svensken från Stuttgart" om du tar kontakt. Han vet vem jag är.
[h=1]Jag hittade det här när jag sökte det är när dom gör återbesök.[/h]http://www.youtube.com/watch?v=opc-zprxGnU
Kom ihåg det avsnittet på Grand Designs, och det var visst ett äldre par som byggde. Det avsnittet var i väldig kontrast mot övriga som alla verkar bygga mer eller mindre i lösvirke medans HUF-huset byggdes som våra SMålandsvillor, dvs. färdiga moduler som bara kopplas ihop. Visst hade programledaren också väldiga fördomar mot "tråkiga" modulhus och rynkade lite på näsan åt detta sätt att bygga (som verkar mer vanligt i Sverige än i EU). Jag tyckte inte att HUF-huset var något anmärkningsvärt alls, mer än att det var snyggare än de tråkiga lådor som Smålandsvillan och Älvsbyhus kan leverera.
Riktigt vassa hantverkare var det. Tysk effektivitet.
/S
Riktigt vassa hantverkare var det. Tysk effektivitet.
/S
Liknande trådar
-
Bauhaus struntar i reservdelar
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Dresselhaus trallskruv från Hornbach, bu/bä?
Altan & Uteplats -
Dörrhandtag som ej passar till innerdörrar från Bauhaus?
Fönster & Dörrar -
Hur tycker ni Bauhaus borde ersätta mig för en trasig markis?
Altan & Uteplats -
Winkhaus låsbleck altandörr
Fönster & Dörrar