32 771 läst · 82 svar
33k läst
82 svar
EKK genom en vägg.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Var de via svensk uppdragsutbildning?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det var en mycket matnyttig kurs. Dukig och påläst föreläsare som jobbat på elsäkerhetsverket
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Ang. gulgrön slang så fick jag på kursen igår sagt till mig av kursledaren att biledarna visst ska ha gulgrön slang eftersom huvudsyftet oftast är att jorda och skydda höljet på kabeln, en motivering jag köper iallafall
Tja.. är väl inte så mycket att bråka om egentligen. Fast han som skrev att den ska vara genomskinlig har ju varit med och tagit fram elinstallationsreglerna.. så man kan ju tycka att han borde veta?Rikard Ågren skrev:
Det ska användas gröngul slang till biledaren på en ekrk/eklk då den främst är till för att skydda mot att manteln blir strömförande, genomskinlig slang används när biledare har av syfte att tex skärma.
Och som svar på ursprungliga frågan, ekk går jätte bra att dra rätt i genom väggen. Man får ju dra ekk lös i vägg utan rör och slang vid nyinstallationer idag. Så kör på.
Och som svar på ursprungliga frågan, ekk går jätte bra att dra rätt i genom väggen. Man får ju dra ekk lös i vägg utan rör och slang vid nyinstallationer idag. Så kör på.
Redigerat:
Det visste jag inte att man får dra EKK lös i vägg utan VIP eller Flex.
Så jag får alltså bygga in den i en trä-gipsvägg eller i en lättbetongvägg utan någon form av skyddsrör?
Köpte idag en rulle svart amoflexrör. Det stod på den att den inte får gjutas in.
Är den godkänd att spacklas-eller täckas in med lagningsbetong i lättbetongvägg?
Alltså alldeles på ytan av väggen?
Så jag får alltså bygga in den i en trä-gipsvägg eller i en lättbetongvägg utan någon form av skyddsrör?
Köpte idag en rulle svart amoflexrör. Det stod på den att den inte får gjutas in.
Är den godkänd att spacklas-eller täckas in med lagningsbetong i lättbetongvägg?
Alltså alldeles på ytan av väggen?
Jordbiledaren är till för att skyddsjorda manteln i elinstallationer, och bör därför ha gulgrön markering.
Om man använder EKLK i sammanhang där skyddsjordning inte är nödvändig, t.ex. för signalkretsar med lågspäninng (kanske?) och man använder mantel+biledare som skärm mot störningar ska den _inte_ markeras med gulgrön då gulgrön bara används för skyddsjord.
EKLK för el förlagd på vissa sätt kanske inte behöver skyddsjordad mantel? Då kan det också vara applicerbart med annat än gulgrön.
Om man använder EKLK i sammanhang där skyddsjordning inte är nödvändig, t.ex. för signalkretsar med lågspäninng (kanske?) och man använder mantel+biledare som skärm mot störningar ska den _inte_ markeras med gulgrön då gulgrön bara används för skyddsjord.
EKLK för el förlagd på vissa sätt kanske inte behöver skyddsjordad mantel? Då kan det också vara applicerbart med annat än gulgrön.
hursomhelst.. Han som varit med om att ta fram elinstallationsreglerna säger att biledare EJ ska markeras gulgrön.petersv skrev:Jordbiledaren är till för att skyddsjorda manteln i elinstallationer, och bör därför ha gulgrön markering.
Känns som att moderator kan låsa denna tråd nu? Är ju inte direkt världens viktigaste ämne att diskutera.. jag brukar själv ibland tejpa biledaren med gulgrön tejp.. Jag kan sova gott om natten ändå..
Härovan har petersv gett det korrekta svaret på denna fråga.ybu skrev:
Om man ansluter biledaren i EKRK eller EKLK som skydd mot elchock kan man använda antingen gul/grön eller transparant slang. Eftersom metallmanteln på dessa kablar inte anses som utsatt del behöver den inte vara gulgrön.
Skulle den i tex FKAR eller EKLR användas för skärmningsändamål får den inte vara gulgrön. Detta skulle ju som petersv skriver även kunna gälla EKRK, EKLK vid någon udda användning.
Dessutom kan man ju undvara slang eller annan isolation av biledaren helt och hållet, det finns inga krav på detta även om det givetvis är lämpligt att isolera.