Vad har du för typ och storlek på ditt hus?
Vad kostade det dig att färdigställa (Exkl. tomtkostnaden)?

Vet att det skiljer sig massor mellan delar av landet, men är ändå nyfiken :)
Gärna storstadsregioner...

JohannaNicklas skrev:
Vad har du för typ och storlek på ditt hus?
Vad kostade det dig att färdigställa (Exkl. tomtkostnaden)?

Vet att det skiljer sig massor mellan delar av landet, men är ändå nyfiken :)
Gärna storstadsregioner...
Hur långt är ett snöre ?
Som sagt väldigt stora skillnader, generellt mellan 200 000 -> 20 000 000 skulle jag säga ! :)

Vårt fritidshus på 45kvm i dalarna kostade iaf ca 280 000 kr inkl tomt (ca 240 000 kr exl tomt)

Men om du vill ah en pekare mellan tummen och pekfingret för att själv kunna räkna lite så tror jag att en kalkyl är bättre där du ser vilka poster som ingår...

/K

klaskarlsson skrev:
Hur långt är ett snöre ?
Som sagt väldigt stora skillnader, generellt mellan 200 000 -> 20 000 000 skulle jag säga ! :)
Nu frågade han ju inte om generella hus, utan bad om att man skulle redovisa vad som gällde just det hus man själv byggt. Ert hus gick ju inte på ett generellt belopp. Han skrev ju dessutom att han är medveten om variationen.

Vårt hus kostade exklusive tomt och tomtfixande ca 15000 kr/kvm boyta. Beläget i mindre samhälle.

ordain skrev:
Nu frågade han ju inte om generella hus, utan bad om att man skulle redovisa vad som gällde just det hus man själv byggt. Ert hus gick ju inte på ett generellt belopp. Han skrev ju dessutom att han är medveten om variationen.

Vårt hus kostade exklusive tomt och tomtfixande ca 15000 kr/kvm boyta. Beläget i mindre samhälle.
Jo, och jag gav ju ett exempel på vad vårt kostade också.
Menar bara på att man oftast ställer frågan av ngn anledning - och jag tror att man rent generellt får ett bättre svar om man tittar på vilka poster som ingår i en kalkyl och räknar själv på sitt bygge än att se siffror på andras som ju som sagt varierar otroligt mkt.
Men schablonmässigt är det ju 10000-20000kr/kvm brukar man säga...
/K

Vi betalade i Skåne för LB-hus Ugglanserien 13800/kvm exkl tillval. (Kontraktet skrevs 2008)

Göteborg 18500 m2 klart exkl trädgård inkl bergvärme och hög standard
Götenehus med "plusmeny"

Arkitektritat, lagom hög standard inbyggt garage i huset, exkl.tomt 19' / m2.

Redigerat:
10300:- /kvm inkl NF nedervåning och kompl. mtrl-paket till övevåning. Enbart hus och grund med totalentrepenad! Tar inte med tomtkost+ övriga avg. blir så missvisande!

8000kr/m2, eget lösvirke och endast gjutning, el och kakling bortlejt.

GustavW skrev:
8000kr/m2, eget lösvirke och endast gjutning, el och kakling bortlejt.
Vad hade du tjänat på ditt jobb om du jobbade där de 600-800 timmarna du lägger ner på huset? Detta är en fel kalkyl, eget arbete är inte gratis när det är i denna omfattningen. Hobbypulande är gratis.

• Gilla
Thomas'
  • Laddar…
Friggebod 15 kvm inkl bastudel. ;) Inget bortlejt, ca 5000:-/kvm. Eget hobbypulande i Dalslandsskogen i kanske 150 timmar.

Nej men varför skulle inte 800 timmars eget jobb på ett hus ses som fritidsaktivitet ? Det handlar löst räknat om ett års semester + varannan helg eller så där de flesta med ren månadslön ändå inte blir avlönad. Men det är klart det kan ju kosta socialt / familjemässigt...

Redigerat:
Havsutsikt skrev:
Vad hade du tjänat på ditt jobb om du jobbade där de 600-800 timmarna du lägger ner på huset? Detta är en fel kalkyl, eget arbete är inte gratis när det är i denna omfattningen. Hobbypulande är gratis.
Det är en helt korrekt kalkyl. Däremot är inte 6-800 timmar någon rimlig summa. Snarare 2,5-3000h. Under det 1,5året jag var tjänstledig så missade jag runt 220' skattade pengar. Att bygga större ökar däremot inte linjärt, huset är 250m2. Att bygga hälften så stort hade naturligvis inte kostat hälften. Därav den låga kvadratmeterkostnaden.

Havsutsikt skrev:
Det beror väl på om man har ett jobb?

Nyfniken skrev:
Möjligt, men knappast relevant.

Nyfniken skrev:
Man måste nog jämföra husbyggandet med vad man skulle kunna göra om man inte byggde hus.

Även den arbetslösa har alternativ för vad den gör med sin tid. Även att exempelvis gå en bra utbildning är något som betalar sig, om än på lite längre sikt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.