Hej på er !

Helt ny här och hittade hit under flitigt Googlande efter grejor för att försöka
automatisera fritidshuset som varken har el eller telekablar "utifrån"

Helt mörkt och kallt är det inte, sedan länge finns ett 12V elsystem med
en solpanel på 55W, ett gammalt hembyggt 12V elverk och en vindsnurra
som mest sitter där som dekoration. Allt stoppas fn. i 2st 70Ah fritidsbatterier.
Långt tillbaka hade vi NiFe celler, men dom är borta sen länge.
Värmen sköts med en dieselkamin, vedspis och öppenspis.

Allt detta funkar ju bra under vår-sommar-höst, med när man vill nyttja stugan vitertid tar det minst ett dygn att få stugan varm, och laddning av batterier får skötas manuellt.....
Så nu funderar jag på hur man ska få det lite mer "up to date" och har lite idéer
hur det skulle kunna fungera ! :)

- Först måste elverket moderniseras, en modern 4taktsmotor med elstart
som driver en 12V generator.
- En modern vindgenerator som stödladdar under vinterhalvåret.
- Utöka batterikapaciteten till ca 300Ah
- En vattenburen Webastovärmare (5kW) som ansluts till ett litet radiatorsystem.
- Ett styr och övervakningssystem som kommunicerar via GSM/3G.

Idén är att jag i förväg kan koppla upp mig mot en DUC/PLC och starta Webaston
i lagom tid för att få ut den värsta kylan ur kåken innan jag kommer fram.
Är det riktigt kallt kanske värmaren behöver gå 24-36 timmar för att få upp tempen
någorlunda. Värmaren drar ca 50W och efter ett dygn är mina halvladdade batterier
tomma = varmt men mörkt :rolleyes:
Därför vill jag också kunna fjärrstarta elverket för att ladda batterierna samtidigt
som värmaren går.

Har sökt lite här på forumet och hittat en del intressant, bla. en del förslag
på billiga PLCer mm. En del av trådarna är ganska gamla därför vill jag gärna
ha färsk info. på grejor som skulle funka i mitt projekt.

Är inte helt borta när det gäller automation men utvecklingen går fort, och jag
är inte heller intresserad av att sitta och löda kretskort/ programmera PICar etc.
utan billiga grejor som finns att tillgå på marknaden.

Grejor jag har tittat på är.......
PLC: Millenium 3, Siemens Logo mfl.

Modem:Mestro http://www.p4w.com/produkter/gsm-gprs-3g-edge/maestro100-100lite.html

En intressant sida om DIY vindkraftverkt http://www.otherpower.com/new17page1.shtml

Nu skulle det vara kul om ni kom med idéer, tips på grejor och inköpsställen mm.
och kanske berätta om era projekt !

Mvh
Staffan

Enklast och billigaste lösningen är nog någonform av GSM styrning .
Skall du ha en Duc eller plc som klarar dessa funktioner drar det lätt i väg till 10 tusentals kronor.

En simpel liten PC med en bra reläkort? Tänkte mig en liten atom burk eller liknande. Tanken var att man ser till att den går ned i sleepmode och vaknar när man anropar den.

Finns ju burkar som vaknar vid usb aktivitet som tex en signal från telefonen/modemet

Ahh...kul med lite kommentarer och idéer !

Att få till funktionerna enbart med ett GSM modem funkar nog inte, brukar ju bara
finnas nåt enstaka I/O:s, däremot kan man ju "väcka" tex.en PLC med hjälp av
modemet.
Kolla på modemet i länken och säg om det verkar vettigt.

Att ha en PC inblandad känns inte så kul, dom flesta funktionerna jag behöver finns nog i en liten PLC som tex. Millenium 3. Lite dåligt med analoga in/utgångar
bara, men det finns ju expansionsmoduler.

Den där Arduino-kortet vad är det ? Något som måste vara anslutet till PC
eller stand alone ? (sidan var otroligt seg, får försöka senare)

Nå´n som testat att bygga vindelverk ? Jag tyckte verket i länken ovan verkar
både enkel i konstruktionen och ge bra med ström till "låg" kostnad.
Är väldigt sugen på att försöka mig på att bygga ett !

/S

Zelio:n ser ju intressant ut, med en AI/AO-modul skulle jag kunna få ihop det.

Har du nån prisbild på dom ?

Kommer tyvärr inte ihåg i huvudet vad den kostar, men jag tror att den ska ha ungefär samma prisbild som logon.

Men ring och prata med Schneider direkt först, får du tag på rätt person och har tur kan du kanske få köpa loss en direkt ifrån dem.

Wallas kamin som styrs via gsm modul,dock luftburen men lägre strömförbrukning än vattenburen Webasto,styrning av elverk blir väl lite svårare,hur stoppa startmotor när elverket startat kanske någon modul som bryter startströmen när spänningen ökar då generatorn börjar ladda?

Wallas är ju ett bra allternativ men betydligt dyrare än Webasto, begagnat alltså.
Webaston har jag fixat via en bilskrot, så den biten är klar.

Som du säger så tänker jag kolla spänningen på generatorn, dessutom
tänker jag begränsa tiden som startmotorn får gå.
Det blir till att sitta vid PC:n och övervaka uppstarten av verket, först när jag är bombsäker på att det funkar kan man låta det gå i automatik.
Besvärligare blir choken, där måste man testa hur mycket och lång tid
man behöver choka vid olika temperaturer.
Tänkte försöka använda ett servo till modellflyg/båt till detta.

Har bestållt en 6,5 Hk bensinmotor med elstart idag, ca 2500 inkl frakt...helt OK !
Nu blir det en sväng till skroten och leta en frisk generator.......

/S

Hur driver du dator och modem i stugan?eller tänker du ett system som är autonomt i stugan men ej möjligt att styra hemifrån?Varvtalsreglering på motorn?Det finns autonoma system färdiga ex vis Sunwinds produkter med Victron laddare och Dometic elverk men då hamnar man lätt på 50kkr+.

en fundering är hur ser det ut där ute typ hur nytt är allt och är det väl isolerat och ligger det helt ute på landet utan grannar inom synhåll mm och har stor tomt dit med ?

ett sätt att styra är att du skaffar det billigaste mobila bredbandet då det bara är datatrafik som ska köras så räcker det och sen är det en fråga om vad för budget du har att leka med

men mina första tankar är att du försöker bygga en så hög (och stadig) mast/torn då vinden ökar i kraft så väldans mycke med en liten ökning i vindhastighet så ju högre du kan få upp ditt vindkraftverk ju mer effekt kan du få ut av det
sen har de ändrat reglerna nu så du får bygga vindkraftverk med 3m i diameter utan bygglov och det ger mycke mer att öka diametern än att bara höja bladarian men då man blir begränsad av diametern så skulle jag göra breda/flera blad för att dra nytta av vinden och då kanske du klarar dig på vindkraften ganska så långt med

sen så skulle jag nog göra en relästege för generatorn då du kan skaffa strypningar som när strömmen hamnar under 11,5/10,5V så bryter den strömmen till det du nu matar till som var din värmare nu
och med två brytande relä och den och sen din GSM modul så kan du ha ett extra batteri som du kör startmotorn på
så när du sluter modulen och strömmen i den batteribank sjunker under 10,5v så slutar den bryta i relät och matar ström till startmotorn och när den börjar ladda så har man ett relä som gör att den bryter den strömmen och dör den och späningen sjunker så startar den igen
(går ju altid att feta på med lite extra soppa så den startar lättare med )

sen hur man ska göra med att få den att stanna när den inte behöver ladda mer är ett annat problem men drar man ur batterina och sen kör upp typ 2-5liter bensin så borde batterina fått laddning nog för att värma på i stugan så det är ganska så varmt när du kommer dit

och det elvärket du köpt är det för 230v eller 12v ? tänkte när du har 12v system så är det ju bäst att ha 12v direkt iställe för att göra om den som man behöver från ett vanligt elvärk

(var bara några tankar)

Det kanske vore vettigt med en vattenkyld motor på elverket kopplat till ditt radiatorsystem. Mer än hälften av energin i bränslet kyls ju bort.

jag skulle ställa generatorn inomhus så man får den mer lättstartad för det är ju lättare att få en motor att starta i 5-10C än att den ska igång med luft på -10C

sen kan man dra en hel del avgasrör och några ljuddämpare så den kan stå innomhus och då kan man ju dra nytta av avgastemperaturen med så får du ut nästan lika mycke värme som på brännare per liter bränsle

Oj, här flödar idéerna medans jag är borta !

Får försöka besvara och förklara hur jag tänkt......

Sagan:
Modemet som finns i länken ovan drivs med 12V och har en reläfunktion
som jag tänker använda för att "väcka" styrdatorn/PLC:n.
Modemet drar inte mycket ström och ska få kräm från ett eget batteri tills. med
värmaren och plc:n.
Har en bekant som ska inventera förrådet på sitt företag på en lämplig plc med
moduler för bla. analoga in/utgångar för att mäta temperaturer och spänning,
och styra tex. choken. Kommunikation mellan modem och plc blir med TCP/IP.

Miry:

När det gäller vindelverket så är varken placering eller styrning något problem.
Om du följer länken ovan och söker runt lite finns exempel på hur man löser
laddstyrning mm.
Det jag är intresserad av är om någon byggt ett vindelverk och har erfarenheter
att dela med sig av.
När det gäller det bensindrivna elverket så om du läser lite noggrannare så
har jag ju redan köpt en bensinmotor och en 100A 12V generator med inbyggd
regulator från en bil som jag nu monterar på en ram. Motorn har inbyggd varvtals-
regulator, så det enda jag behöver lösa nu är chokningen vid kall väderlek.
Start och stopp tänkte jag lösa genom att mäta batterispänningen.

Hehe....ställa elverket inomhus, där måste du gjort en tankevurpa !
Generator och värmare är ju till för att värma upp huset, är det -20 ute är det
-20 inne ! :D
Dessutom är det nog inte lämpligt både av komfort- eller säkerhetssynpunkt
att ha en bensinmotor i ett boningshus.
"Elcentralen" finns redan i ett uthus ca. 25m från stugan, men som du säger,
jag kanske kan dra avgas/ljuddämpare via skithuset som ligger vägg i vägg:)

mrfrenzy:
Som du kanke sett så har jag redan köpt en motor, men har du tips
på var man kan köpa en vattenkyld motor på 5-6 Hk så är jag intresserad.

Kul diskusion, ös på med idéer men läs gärna igenom tråden innan ni svarar.
Vill gärna ha tips från er som redan har liknande anläggningar och
hur ni löst det.

Finns det andra forum som behandlar liknande ämnen på DIY/vedbodsnivå ?

Mvh
Staffan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.