Har gjort en snabbmätning av radon under 7 dagar med 3st spårfilmsdosor. Värdena visade till vår förvåning ganska höga nivåer, mellan 200 och 300 Bq/m3

Efter att ha gått igenom huset kan vi dock inte hitta blåbetong någonstans och huset ligger i ett område där markradonet skall vara lågt så kan inte riktigt förklara varifrån de höga nivåerna kommer ifrån.

Hur tillförlitliga är dessa snabb (tendens) mätningar? Spelar det någon roll att huset var obebott, ej uppvärmt och ej möblerat under mätningstiden?

//J
 
Tillräckligt tillförlitliga för att Du ska veta att Du har radon men för att få korrekta värden krävs en längre mätning under vintern när man inte ventilerar så mycket. Men gör en sån de värden Ni fått nu är ju inte alarmerande höga så nån panik behöver Ni inte ha.
Knepigt med radon, 2 hus bort från vårt ligger ett hus som inte har blåbetong i konstruktionen men som har radonvärden runt 900 bq/m3 i källaren. Vi har under 200 i vårt blåbetonghus med saneringen gjord.
 
kan tillägga att vi också nu gjort i samband med besiktningen en gammastrålningsmätning av väggar mm. Högsta värdet av all väggar visade på 0,13 uSv/h och 0,08 uSv/h mitt i rummet.

Enligt besiktningsmannen är dessa värden låga och bekräftar att det inte är blåbetong. Stämmer detta?

//J
 
Jocke333 skrev:
kan tillägga att vi också nu gjort i samband med besiktningen en gammastrålningsmätning av väggar mm. Högsta värdet av all väggar visade på 0,13 uSv/h och 0,08 uSv/h mitt i rummet.

Enligt besiktningsmannen är dessa värden låga och bekräftar att det inte är blåbetong. Stämmer detta?

//J
Ingen aning :confused: vet inget om gammastrålning. Men säger experterna att det inte finns blåbetong så gör det väl inte det. Enkelt att kolla iofs bara att borra i väggen, är det mjukt och kommer ut blått damm så är det blåbetong, annars inte :D
Radon har Ni uppenbarligen och det brukar man sanera om medelvärdet ligger över gränsvärdet, det är först vid saneringen som man behöver veta om radonet kommer från byggmaterialet eller marken för det avgör vilken metod som används. Normalt är man tvungen att leja bort det jobbet så firman som gör det får bestämma vilken typ av radonkälla som är aktuell.
 
Ja! Värdena indikerar att huset är byggt UTAN material av blå lättbetong :)

Att man vid en korttidsmätning får de värden ni fått ger bara en hint om att det förekommer markradon och att det inte är väldigt mycket. En längre mätning (min 2mån) krävs för mer tillförlitliga medelvärden.
Vad andra grannhus har för markradonvärden är i princip ointressant! Det är en feluppfattning att man kan dra slutsatser om sitt eget hus på grundval av andra fastigheter i närheten! Enskillda faktorer i det egna huset är det viktiga,



Jocke333 skrev:
kan tillägga att vi också nu gjort i samband med besiktningen en gammastrålningsmätning av väggar mm. Högsta värdet av all väggar visade på 0,13 uSv/h och 0,08 uSv/h mitt i rummet.

Enligt besiktningsmannen är dessa värden låga och bekräftar att det inte är blåbetong. Stämmer detta?

//J
 
Som sagt innan är det i stort sätt omöjligt att utifrån grannar eller området i stort att avgöra om huset har markradon eller ej. Dessutom beror halten radon inomhus på så många fler saker än halten radon som kommer ur marken. Tänk tex på saker som är unika i varje hus som antalet hål i grunden, husets undertryck och ventilation osv.

Tillförlitligheten i en korttidsmätning är sedan till viss del beroende av om huset har varit uppvärmt och vilken rörelse det varit i det. Tex vid självdrag ökar temperaturskillnaden mellan ute och inneluften vilket gör att man får mer evakuering genom de kanaler som finns. Detta genererar i sin tur ett större undertryck som man suga mer från grunden. Det finns många faktorer och av den anledning är korttidsmätningarna endast rådgivande.

Det positiva som ni redan har fått reda på är att man utifrån mätningen av gammastrålningen så verkar det inte vara byggt av blåbetong. Gränsen vid nyproduktion ligger på 0,3uSv/h och många hus i blåbetong har både 2 och 3 gånger dessa värden. Det du bör göra är att ta in en radonkonsult som gör en undersökning om vad just din radon kommer ifrån. Givetvis kan du göra en långtidsmätning för att ta reda på exakt vad du ligger men om det är 237 eller 312 bq/m3 är kanske inte intressant just nu utan mer efter en sanering.

Har du en grundkonstruktion som tillåter det kan radonkillen (eller tjejen) göra en korttidsmätning i grunden och se vad som kommer ur marken för att bekräfta att det är källan. Utifrån hur grunden ser ut kan man då göra en uppskattning på kostnaden att fixa. Kommer man inte in i grunden går det tex att gräva ett hål i marken, stoppa ner utrustning för en korttidsmätning och sedan täcka och generera ett svagt undertryck. Givetvis kan detta slå olika 3 meter bort under huset men det är mer tillförlitligt än att fråga vad för halter grannen tvärs över gatan ligger på.

Generellt är det billigare att åtgärda markradon förutsatt att huset inte är byggt på extremt täta jordlager och framförallt brukar det vara mindre inverkan på huset självt. Låt konsulten komma med förslag på lösning dock och kräv garantier på godkända resultat efteråt.

// Mats
 
myrstack skrev:
Givetvis kan du göra en långtidsmätning för att ta reda på exakt vad du ligger men om det är 237 eller 312 bq/m3 är kanske inte intressant just nu utan mer efter en sanering.
Tillägg:

Jag vill minnas att om man söker radonsaneringsbidrag så kräver Länsstyrelsen bland annat ett långtidsmätvärde för att vilja hosta upp pengarna. Långtidsmätningens femhundra kronor och två-tre månader kan med andra ord vara en bra investering både i pengar och tid räknat.
 
drainsniffer skrev:
Tillägg:

Jag vill minnas att om man söker radonsaneringsbidrag så kräver Länsstyrelsen bland annat ett långtidsmätvärde för att vilja hosta upp pengarna. Långtidsmätningens femhundra kronor och två-tre månader kan med andra ord vara en bra investering både i pengar och tid räknat.
Mycket sant, missade denna. Tänk dock till om vad som är mest fördelaktigt mellan ROT-avdrag samt radonsaneringsbidrag innan du går för det ena eller andra. För ROT-avdrag krävs som sagt ingen långtidsmätning men så fort du har någon som kollat på det och föreslagit ett sätt att åtgärda så vet du vad du tjänar på och om långtidsmätningen behövs. Om den skulle behövad har du tjänat tid, om inte har du tappat någon hundralapp.

// Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.