Ang. Kronbrytare
Fas (Brun) in i brytare, två tändtrådar ut (svart, vit, grå, orange, valfri färg men inte blå eller gulgrön). En tändtråd till ytterbelysningen, en till takbelysningen. Det går att gå via kopplingsdosa/takdosa med tändtrådarna (idag sätter man nästan uteslutande takdosor)

Vad är syftet med larmet? Hur hade du tänkt att det ska avlarmas? Dra ut stickproppen? Sök på larm på Kjell & CO
 
Mikael_L
patriklarsson skrev:
Även om jag inte använder en säkring till allting så kan man väll ändå dra separata kablar från elcentralen istället för att gå från uttag till uttag? Det måste väll gå att parallellkoppla i centralen?
Det blir liksom nästan samma sak i mitt fall eftersom uttagen sitter ganska långt från varandra, blir nog inte mycket mer kabel som går åt, och då kan man välja sedan när man kopplar in elcentralen?
Nä det tror jag inte blir bra, ser nog amatörmässigt ut, och det blir trångt där med.

Eller vad säger ni?
 
Ang. Kronbrytare
Fas (Brun) in i brytare, två tändtrådar ut (svart, vit, grå, orange, valfri färg men inte blå eller gulgrön). En tändtråd till ytterbelysningen, en till takbelysningen. Det går att gå via kopplingsdosa/takdosa med tändtrådarna (idag sätter man nästan uteslutande takdosor)
Alla dessa el-termer, är mycket det som förvirrar för en helt okunnande :)
Nu förstår jag lite bättre iaf, men jag undrar hur t.ex. taklampan får nolla och skyddsjord, om den får tändtråd från kronbrytaren, måste man dra en separat FK3 direkt dit och skippa den bruna kabeln?

Vad är syftet med larmet? Hur hade du tänkt att det ska avlarmas? Dra ut stickproppen? Sök på larm på Kjell & CO
Syftet med larmet är helt enkelt att det ska börja tjuta om nån krossar ruta o hoppar in eller tar sig in via dörren, det skrämmer nog iväg dom flesta eftersom jag har permanentboende grannar.
Dels kan jag ställa ganska kort tidsintervall på rörelsesensorn, den jag kikat på t.ex. går ställa på 15 sekunder, vilket underlättar iaf larmet går av, av misstag.
Jag har tänkt mig en strömställare till 12V transformatorn som går ut någonstans utanför huset där bara jag vet :D
Har även byggt larm i garaget men det ser lite annorlunda ut, inget jag heller vill berätta om dock men jag tackar för länken, jag trodde faktiskt larm var dyrare än sådär.
För ett par tusen får man ju ett larm som ringer upp mobiltelefon vid inbrott, inte så farligt, kanske blir en senare investering, sen ska man ju ha rörelsesensor isf och lite mer lull-lull.
Det jag satt nu i garaget gick på under 500 kr.
Hur som hellst blir ju inte larmet i friggeboden lika bra, jag får fundera vidare lite om det finns någon bättre lösning, det skulle ju inte fungera vid strömavbrott t.ex. vilket är lite synd...
Om det går använda rörelsesensorn till svagström 12V så skulle det funka med backup batteri, någon som vet detta? Isåfall behöver jag inte blanda in 230V överhuvudtaget utan bara sätta ett vanligt vägguttag till transformatorn.

Nä det tror jag inte blir bra, ser nog amatörmässigt ut, och det blir trångt där med.

Eller vad säger ni?
Hmm, alltså det blir ju inte så många uttag som jag kan parallellkoppla för spis, micro & kaffebryggare blir separata ledningar o säkringar samt elementet, det blir 4st.
Möjligen att jag skulle kunna ha resterande på en och samma säkring, kyl&frys, belysning och 3 vägguttag.
Grejen är att kyl/frys ska stå 1m från elcentralen och vägguttagen vid sängen är 7 meter åt sidan i andra hörnet, så det blir ju inte mindre kabel för det.
Jag kikade lite på Jula.se och om jag förstått rätt kostar en automatsäkring 35kr?
Då drar jag ju hellre en separat kabel på 1m till kyl/frys än att går ett helt varv med kabel runt hela huset, det blir ju minst 14 meter istället för 7+1 meter.
35kr extra + nåra minuter installation kan jag leva med.
Kan vara bra att ha separata ledningar till vägguttag också ifall man skulle få för sig att skaffa ett 1kW PA-steg för att kräma lite hårdrock när man har grillfest i framtiden. :cool:

Men jag förstår att ni tycker jag skrivit lite väl många separata ledningar.

Skulle t.ex. kunna dra ihop vägguttaget vid sängen, elementet, utomhusuttagen, tv vägguttaget och diskbänksuttaget på samma säkring.
Sedan kyl/frys, belysning och skrivbordsuttag på en annan säkring.
Då blir micro och spis även separata, totalt 4 säkringar.

Om jag förstått rätt har en enkelradig "normcentral" eller vad det heter, 13 platser? och huvudbrytaren tar 3, jordfelsbrytaren 4 alltså? Då borde jag ha 6 platser kvar?

Då skulle jag teoretiskt kunna dela upp elementet och diskbänksuttaget på separata säkringar om jag vill och fortf. kunna ha en enradig huvudcentral?

Det var nämligen "min elektriker" som sa att han tyckte jag skulle dela upp det lite och inte sätta allt på samma säkring, elementet föreslog han t.ex. på egen.
Det blir väll lättare att felsöka om det skulle vara någon säkring som löser om det är lite uppdelat?

Om man tänker, det utvändiga vägguttaget är ju sådant man mest använder på sommarn, och elementet på vintern, så borde vara ok att sätta på samma.

Diskbänksuttaget kommer jag kanske använda till brödrost osv. använder ju inte permanenta strömförbrukare, men ganska hög tillfällig ström.

Diskbänksuttaget är det uttag som hamnar närmast elcentralen så skulle kunna dra separat ledning dit, då blir det 5 säkringar totalt.

När jag drar kabel ut genom väggen för utomhusmonterat vägguttag, måste det vara någon speciellt kabel?
En elektriker på jobbet sa att det går bra med vanlig vit 3-ledad inomhuskabel.
Jag tänkte borra ett hål och trycka i ett rör och sedan böja ner sladden på utsidan av väggen några decimeter och låta hänga där för inkoppling.
Det vore väll lämpligt att dra denna kabel ner till elementets kopplingsdosa isåfall?

Jag får fundera vidare lite, och kom gärna med fler åsikter och tips!
Det blir ingen eldragning denna helg men börjar närma sig!

Elcentralen ska förresten sitta "i garderoben", jag såg nu att jag glömt märka ut den, ber om ursäkt för detta!

Jag kan komma med lite bilder senare när jag börjar dra, tanken är att jag ska dra färdigt alla kablar (tänkte sätta fast dom i reglarna med buntband), isolera klart, sätta vindväv och pärlspont som innervägg och borra alla hål för vägguttag och kopplingsdosor och låta kablarna hänga löst, även borta där elcentralen ska sitta.

Huvudkabel ska komma nerifrån marken rakt upp genom golvet in i väggen, och ut vid elcentralen som hamnar ganska högt typ 1,70.

Trevlig helg! MVH Patrik
 
Mikael_L skrev:
Nä det tror jag inte blir bra, ser nog amatörmässigt ut, och det blir trångt där med.

Eller vad säger ni?
Det blir nog tyvärr både och, dessutom närmast felaktigt.
 
patriklarsson skrev:
Nu förstår jag lite bättre iaf, men jag undrar hur t.ex. taklampan får nolla och skyddsjord, om den får tändtråd från kronbrytaren, måste man dra en separat FK3 direkt dit och skippa den bruna kabeln?
Allt beror ju på hur man gör.

1. Om du inte vill ha kopplingsdosa så kan du antingen gå med röret från centralen ut till lampan och sen ett annat rör till dosan för brytaren. Då dras nolla, fas och jord ut till armaturen. Fasen fortsätter ner till brytaren och tändtråd tillbaka i samma rör. Det blir alltså två rörutlopp i taket. Alternativt en takdosa där du monterar ett lamputtag.

2. Man kan ju också gå till dosan för brytaren först med rör. Sen upp till armaturen i taket. Nolla och jord går förbi brytaren. Fas in i brytaren och sen tändtråd upp till armaturen.

Dessutom kan du ju sätta en dosa för uttag under brytaren vid golvet. Bara ansluta till dosan där brytaren ska sitta. Eftersom du skulle ha en kronbrytare så är nog förslag två bäst.

EDIT: Såg att du hade ritat ut en kopplingsdosa för belysningen på din ritning nu. Drar du alla rör till den så blir det lätt att ordna med FK-dragningen.

patriklarsson skrev:
När jag drar kabel ut genom väggen för utomhusmonterat vägguttag, måste det vara någon speciellt kabel?
En elektriker på jobbet sa att det går bra med vanlig vit 3-ledad inomhuskabel.
Jag tänkte borra ett hål och trycka i ett rör och sedan böja ner sladden på utsidan av väggen några decimeter och låta hänga där för inkoppling.
Det vore väll lämpligt att dra denna kabel ner till elementets kopplingsdosa isåfall?
Hoppas inte den här elektrikern menar lampsladd eller kulo. EKK eller EKLK blir bra. Borra dessutom lite neråt så inte vattnet följer röret in i huset. Eller kabeln för den delen.
 
Redigerat:
patriklarsson skrev:
Massa text...
Tror du missförstått hur det ska se ut med eldragningen, försök hitta ett elschema och studera hur man går tillväga istället för en massa udda lösningar. Du måste inse vad en grupp är, att man inte drar kablar direkt från strömställare till lampa och en mängd andra grejer innan du ger dig på detta, alltså skaffa en grundläggande kunskap om elinstallation och sen ställa frågor.
Det är inte bara att spika upp en massa rör på måfå, är det inte trist att behöva riva eller göra om ifall det blir fel?

Tänk dig vad apparatdosor, kopplingsdosor, spisdosor och takdosor ska sitta, vilka grupper de ska ligga på innan du börjar dra en massa kabel till höger och vänster och fundera sedan ut hur rördragningen ska lösas..
 
Mikael_L
tomtebloss skrev:
EDIT: Såg att du hade ritat ut en kopplingsdosa för belysningen på din ritning nu. Drar du alla rör till den så blir det lätt att ordna med FK-dragningen.
Och då menar vi inte alla rör i friggeboden, utan alla rör som "rör" :rolleyes: belysningen och ev vägguttag som ligger på samma säkring.

DVS, det finns en regel: Dra aldrig kablar som hör till olika säkringar i samma apparatdosa, kopplingsdosa eller rör.
Undantaget är då trefasgrupper, där det är tre säkringar men alla ledarna följs åt hela vägen. Men trefasgrupper tänkte du väl inte ha ändå.
 
Mikael_L
Ska du verkligen ha elementet där?
Man brukar sätta det under fönstret för att undvika kallras från fönster.
 
Mikael_L skrev:
Och då menar vi inte alla rör i friggeboden, utan alla rör som "rör" :rolleyes: belysningen och ev vägguttag som ligger på samma säkring.
Sorry, glömmer bort titt som tätt att överförtydliga mig själv ;)
 
Mikael_L
Jag orkar inte leta ifall du gett denna info, så jag frågar.

Vad har du för kabel till friggan?
Vad är den avsäkrad i andra änden?
Vad har du för ampere på huvudsäkringar?
 
Mikael_L
tomtebloss skrev:
Sorry, glömmer bort titt som tätt att överförtydliga mig själv ;)
Det är helt OK. För någorlunda insatta var det självklart.
Men det skadar inte att förtydliga.
 
Den stora frågan är ju: Ska du verkligen ge dig på att göra detta själv?? Gör du fel kan huset brinna ner.. eller någon får ström å dör!

Kanske låter som skräckpropaganda, men de är inte en allt för omöjlig händelse.. El är inte att leka med om du inte vet vad du gör.

Skicka din skiss/beskrivning till 3 elektriker och fråga vad de kommer att kosta.
 
Jag kan förtydliga lite själv, meningen är att jag ska dra kablar från elcentralen till samtliga ställen där "uttag" ska sitta, dvs kopplingsdosor, vägguttag osv.
Så att jag sedan kan sätta vindväv och väggpanel.
Sedan kommer min mosters man som är elektriker och hjälper mig koppla in allt.
Vi bor inte på samma ställe, så därför kan jag inte få hjälp av honom, och jag tycker det är roligt att göra det själv och att lära mig lite mer eftersom jag kan så lite om el.
Som jag ser det är det ju helt omöjligt att det skulle kunna bli fel på något sätt, jag är ju inte helt dum i huvet har ju åtminstone gått gymnasiet och läst el med godkänt i betyg :) :) :)

Som jag förstått, kan jag dra FK3-1,5mm^2 kabel som jag skrev om tidigare:
mellan elcentral och spisuttag
mellan elcentral och microuttag
mellan elcentral och diskbänkuttag

när jag sedan ska ha resterande grejer uppdelat på 2 säkringar, kör jag alltså FK3:
från elcentral till TVuttag, sedan vidare till utomhusuttag, sedan vidare till elementets kopplingsdosa?
sedan vidare till sängens vägguttag.

2:a säkringen:
från elcentral till kyl/frysuttag, vidare till skrivbordets uttag.

Så långt känner jag att allt verkar stämma, men hur kopplar jag sedan in all belysning och väggströmbrytaren?

Jag antar FK3 kabeln från 2a säkringen även går till kopplingsdosan, men ska inte fasen då gå genom väggströmbrytarens ENA knapp, och den andra vidare ut utomhus till "lyktstolpen"?

Lite förvirrad över det där än sålänge, men det klarnar nog snart :)

Skulle ev. kunna ha elementet under fönstret om ni tror det blir bättre?

Är inte klar med taket än, men håller på jobbar, vill inte ha någon el i taket, utan bara i väggarna sedan.

Tack för alla svar! MVH
 
patriklarsson skrev:
Som jag ser det är det ju helt omöjligt att det skulle kunna bli fel på något sätt, jag är ju inte helt dum i huvet har ju åtminstone gått gymnasiet och läst el med godkänt i betyg :) :) :)
Om du läst el så borde du veta att det är åtskilligt som kan gå fel när det gäller el ;)
 
Jag har läst naturvetenskap med inriktning mot teknik, jag har inte gått elektriker utbildning. Vi lärde oss heller aldrig något om elmontering vad jag minns, utan svagström möjligen och lite formler, var väll mest för fysikens skull vi läste el.
Vad jag förstår hur som hellst, bör det ju inte kablarna börja brinna förrens man leder ström i dom eller hur? ;) och det har jag inte tänkt göra bara för att jag monterar dom, det verkar ju finnas många duktiga elektriker här på forumet så varför inte fråga lite innan man börjar? Det kan ju inte bli mer fel då :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.