norrbottenstorpet skrev:
Jag måste hålla med dig om att det låter lite udda att renovera ett hus med "traditionela metoder" tom lerklining och sedan lägga cellplast som takisolering. Men det är ju dina val.

Sedan, vilken roll spelar tätheten i den duken/pappen när du lägger på en isolering som i sig är mycket tät?
Ska man lyckas med den traditionella metoden så lär man nog även få återgå till vedeldning så att murstocken hålls varm vintertid. Därmed klarar man att ha kallvind.

Annars känns cellplastisolering på utsidan klockrent. Alternativt kan man lägga gräs- eller halmtak. Sådana tak är mögelsäkra då de har daggpunkten utanför undertaket.
 
Men grundfrågan är fortfarande intressant - vad ska man ha ovanpå råsponten i olika scenarier?
Thermisol säger mikroporöst membran (ånggenomsläppigt antar jag) men då trycker de också på att det ska finnas ordentlig diffusionsspärr på insidan, vilket i praktiken är svårt att åstadkomma i ett befintligt hus om det inte redan finns.
Men om diffspärren är dålig borde det väl vara ännu viktigare att duken släpper ut fukt, så att ev kondensbildning hamnar utanför i stället för innanför (d v s i råsponten)?
 
Consensus skrev:
Ska man lyckas med den traditionella metoden så lär man nog även få återgå till vedeldning så att murstocken hålls varm vintertid. Därmed klarar man att ha kallvind.

Annars känns cellplastisolering på utsidan klockrent. Alternativt kan man lägga gräs- eller halmtak. Sådana tak är mögelsäkra då de har daggpunkten utanför undertaket.
Ska man återgå till den tiden så tror jag inte de hade särskilt varmt på övervåningen på vintrarna. Trappen går upp från hallen, och dit hade man nog alla dörrar stängda. Värmen fanns i köket och så lite i kamrarna på nedervånngen. Min far växte upp på övervåningen i ett liknande hus och mindes hur det kunde vara frost i sovrummet på mornarna när kakelugnen svalnat.
Nu har vi ingen vattenburen värme och det kommer att stå oeldat delar av året. Men troligen en luftvärmepump för att hålla grundvärme. Vattnet kommer in i huset i badrummet på nedervåningen och där kommer vi kanske att ha värmegolv eller annan värme så det inte blir en olycka.

Pratade med Thermisol idag och de rekommenderar MoniersDivoroll Top RU som är en fiberduk. 45kr / m2.
Den kan läggas utan spont vilket ger en del idéer....men frågan om det håller när avståndet mellan takbjälkarna är runt metern.

Det finns många liknande produkter, t ex
Mataki Halotex RS10
Icopals Monarperm 900
GGM Plasts 13050 Tex
Isovers Vario Duplex
Duponts Tyvek Supro
m fl

Varierande priser och egenskaper.

Cellplastdirekt tyckte jag kunde använda vanlig underlagspapp men de rekommenderar en konstruktör som ser över det hela. De hade skruv upp till 300 mm lång för att lägga riktigt tjockt.
Tillverkarna står för sin produkt men inte för helheten. Men jag tänker man måste lista ut detta själv. Uppenbart är att vi i Sverige inte har erfarenhet av dessa material som man har på kontinenten eller i Norge. Vi envisas med att spika spont och antingen använda glasull och diffspärr, eller cellulosa och papp.
 
Redigerat:
Jag har inte erfarenhet, men läst på oerhört och haft långa maildialoger med Maco Dach's representant i Sverige.

Min tanke är att i april nästa år satsa på det här systemet under mitt taklyft.

Kommer ha vindduk rakt på takstol (eller vad det nu heter) och sen bärläkt rakt på det för att låsa fast - Sen på med Maco Dach's system.

Lite bilder på taklägg
http://resaro.se/FOTOGrim/levprefa2.html
 
Problem kan komma att uppstå den dag ni ev. även isolerar från insidan. Är det då papp på råsponten får ni ett diff tätt skikt på fel ställe i konstruktionen.

Lägg en diff öppen duk på råsponten och vintertäck därefter med ett par stora persenningar. Då är det i framtiden inget problem med att isolera ytterligare från insidan.
 
Maco Dach är nog utmärkt men obegripligt dyrt och ryms inte i budgeten för detta bygge.
Efter att ha läst på jag med så¨står det klart att man kan lika gärna skippa sponten. Om man inte behöver den för utseendets skull (inifrån) eller om man absolut måste ha något att stå på när man jobbar.
Sponten kan skapa problem om man någon gång vill tilläggsisolera inifrån, som Bror skriver.
Så vi kom efter diskussioner fram till att lägga spont då vi troligen aldrig kommer att behöva mer isolering (sommarhus med obegränsad tillgång till ved).
På sponten hamnar en duk. Den billigaste jag hittat är GGM Plasts " GGMTex" artikelnr 13050 - 65 m2 för 1321:- dvs 20/m2
den ska vara likvärdig t ex Matakis Halotex RS10 vilket jag ska försöka verifiera innan vi köper.
Vi behöver bara två rullar - att bära upp 18 kg istf 15 rulllar YAP papp (270 kg!) är bara det värt en del. Förutom att det blir billigare (pappen skulle gå på 4000).
Nu undrar vi över en del detaljer i konstruktionen t ex vattenavrinning m m .
Det finns en del på forumet som har erfarenheter har jag sett.
Men ska prata mer med leverantören imorrn-
 
"Den billigaste jag hittat är GGM Plasts " GGMTex" artikelnr 13050 - 65 m2 för 1321:- dvs 20/m2"
vilken exakt är det? är det den som är typ godkänd? vet att ggm plast har en som är av mycket sämre kvalite och en annan som är av den bättre kvaliten. tribolit har dom en som dom säljer, den är ett av dom märkena som takläggarna använder, som vanligast är tribolit och macoflex...
 
bränski skrev:
"Den billigaste jag hittat är GGM Plasts " GGMTex" artikelnr 13050 - 65 m2 för 1321:- dvs 20/m2"
vilken exakt är det? är det den som är typ godkänd? vet att ggm plast har en som är av mycket sämre kvalite och en annan som är av den bättre kvaliten. tribolit har dom en som dom säljer, den är ett av dom märkena som takläggarna använder, som vanligast är tribolit och macoflex...
Macoflex och Tribolit är traditionell underlagspapp (YAP och YAM) vad jag vet, alltså det vi inte tänker använda. Läs ovan igen, :)

ggmplast.se är grossist för många produkter bl a för tak. Man får beställa via deras återförsäljare såsom XL bygg.

edit: la till en smiley
 
Redigerat:
Förhoppningsvis ska man väl inte behöva tilläggsisolera med MD? Å andra sidan så är det ju relativt obeprövat så man ska väl aldrig säga aldrig.. Hade varit ett hyfsat antiklimax om man lagt bortåt 100 lax på kalaset och sedan tvingas konstatera att det behövs ytterligare isolering:surprised: OCH konstatera att detta inte är möjligt utan att riskera nattsömnen:eek:

Instämmer med TS, hur i hela fridens namn kan det vara så dyrt?!
 
Maco Dach har 160 mm isolerande cellplast, det räcker nog inte för alla. Men många har väl redan isolering på vinden.
Att det är så dyrt beror kanske på att de är ensamma om sitt system? Men jag tror man kan få lika tätt tak med falsad cellplast, för en bråkdel av kostnaden (500:- /m2). Lite knepigare med att få pannorna att ligga stadigt kanske - bärläkten fästs bara i ströläkten, som sitter genom frigoliten med långlånga skruvar. Blir det stadigt? Bär det 3-4 ton tegelpannor i decennier?
Plåttak vore onekligen enklare att lägga på frigolit.
Ingen av leverantörerna kunde på rak arm säga hur man löser vattenavrinningen? Ska man ha en dropplist? Var? Om ovanpå frigoliten, hur får man den tät? Hur ska duken avslutas mot fotbrädan? Vid slagregn och snösmältning kan det rinna in vatten, vart tar det vägen? Behöver man dränera i nerkant? Frågorna blir många när man står på taket och grunnar.
Cellplastdirekt säljer mest platta tak till industrin. De har liten erfarenhet av sadeltak med tegel på.
Thermisol visste inte heller men ska ringa upp imorrn.
 
Redigerat:
Hej,

Jag bor i ett hus från 30-talet med ett brutet tak. Vi är inne på att försöka isolera utifrån när vi gör om taket i sommar (Vi kan inte isolera innifrån om vi vill kunna stå upp på ovanvåningen).

Så, jag är mycket intresserad av vad du får för svar från thermisol om isolering av sadeltak.

/Camilla
 
Som jag förstod det när vi tittade på cellplast på taket så skall eventuellt vatten rinna ner längs duken, och den sätter man precis som vanligt takpapp, och reglen som sitter längst ner lyfter man upp 5 mm med hjälp av vinkelbeslag, så det blir ett lite mellanrum mellan duken och reglen där vattnet kan rinna undan.
 
Gladh skrev:
reglen som sitter längst ner lyfter man upp 5 mm med hjälp av vinkelbeslag, så det blir ett lite mellanrum mellan duken och reglen där vattnet kan rinna undan.
Den lösningen har Termisol i en av sina PDF-broschyrer.
 
Den lösningen har jag på mitt tak :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.