När det har varit upp mot 10° nån dag nu så blir det för varmt inne. Är det kallare funkar det bra.

VP gör VV ganska ofta så börvärdet kommer den aldrig ner till. Är det så att den kör ut vattnet i huset när VV-värmningen är klar även om det är varmare än börvärdet? Jag tycker det verkar så för det blir ingen skillnad när jag vrider "-" på ratten.

På sommaren så brukar jag ställa in den på att bara göra VV, men nu känns det trist att springa ut och in i garaget och ställa om när det varierar från dag till dag.

Finns det nån klurig inställning som löser detta?

(NIBE Fighter 1215 8.5 kW, 200 m2, villa -78, pumpen står i garaget med kulvert in, utegivare)

jag tror din trevägsventil kärvar. (om nu anläggningen fungerat felfritt förut)

Har själv haft motsvarande fel, på en Nibe 1225-10 installerade i februari i år. Maskinen startade alltid pga att varmvattnet var för kallt.

Servicetekniker var här i måndags och bytte ut växelventilen (antar att det är samma som CarMan beskriver). Visade sig att den var helt kaput och därmed läckte varmvatten ut i radiatorsystemet konstant (vilket gjorde radiatorerna för varma..).

Underbart med kvalitetsprodukter som håller i hela 8 månader, även om detta nu reparerades på garantin och därmed inte för medförde någon kostnad för mig.

Tack för tipsen. Jag får kontakta leverantören.

Tänkte följa upp mitt problem även om det är lite sent påtänkt: Det var ventilen som var kass. Tack för tipsen.

• Gilla
J_Sand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.