Har länge misstänkt en fuktskada i tvättstugan i källaren.

Kaklet hade börjat bukta ut och det hade blivit rejäla blåsor på andra sidan väggen, så färgen hade ochså börjat bukta ut.

Rev bort kaklet och hittar detta under: Någon som vet vad det är? Är det ofarligt?
Är som ett snötäcke och går lätt att ta bort, har sett samma sak ibland i parkeringsgarage, men inte i bostadshus! Hur ska jag gå till väga?

På andra sidan väggen så har jag rivit bort färgen ochså, där fanns inget "snötäcke" men spacklet kändes fuktigt och vittrade sönder.

• 20091021046.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20091021047.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
C
Kristalliserat salt ser det ut som tycker jag. Hur nu det skulle ha kommit dit.

cheetah1 skrev:
Kristalliserat salt ser det ut som tycker jag. Hur nu det skulle ha kommit dit.
...i så fall är det nog för att fixet har kristalliserat sig istället för att brinna ordentligt. Brukar dock vara "vanligast" vid värmegolv.

Tycker det ser ut som en saltutfällning, som är rätt vanligt när man har fuktvandring i källarväggar. Salthaltig fukt vandrar inåt. När sedan fukten torkar på insidan blir saltet kvar utanpå väggen.

Ok, är det bara att putsa upp väggen och sedan kakla? Ingen risk för att kaklet börjar bukta ut igen?

På andra sidan väggen så får jag väl ta bort all färg på väggarna och måla med silikatfärg?

JLAINE skrev:
Ok, är det bara att putsa upp väggen och sedan kakla? Ingen risk för att kaklet börjar bukta ut igen?

På andra sidan väggen så får jag väl ta bort all färg på väggarna och måla med silikatfärg?
Så länge fuktvandringen fortsätter finns det risk att färg och kakel släpper och att det blir nya saltutfällningar. Eftersom det uppenbarligen är en innervägg det handlar om kan det vara fukt som vandrar upp från marken, vilket verkar rätt troligt eftersom skadorna sitter långt ner, eller också kanske det kan vara något trasigt rör inne i väggen. Hur som helst är det bra att ha diffussionsöppna ytskikt för att lindra symptomen, t.ex. silikatfärg som du nämner.

Ok, gäller ska man ochså välja en "öppen" puts, finns det?

S
Jag tror du ska titta lite mer på varför det är så fuktigt?
Tittar man på din bild så ser det ju ut att vara torrt uppe i högra hörnet, men allt annat verkar ju vara relativt blött, och så skall det ju inte vara. Jag tror inte du löser problemet med att byta färg på putsen utan hitta källan till fukten

Dränera om runt huset?

På bilden är det blött pga att jag råkade spruta vatten på väggen. Är nog helt 100% på att fukten kommer från markplattan, och detta går ju inte att göra om.

JLAINE skrev:
På Är nog helt 100% på att fukten kommer från markplattan, och detta går ju inte att göra om.
Allt går, det är bara en fråga om arbete. Det går alltid att bila bort den gamla plattan, lägga ner ett dräneringsrör i ett lager kapillärbrytande makadam och leda ut detta (med fall) utanför huset till lämplig avrinning (bef. dränering kanske?), och sedan gjuta igen - kanske med lite isolering under den nya plattan när man ändå håller på.

Jag håller med om att det ser ut som saltutfällningar. Kan naturligtvis vara mikrobiell påväxt också men det går inte att avgöra med bara bilden. Ett skrapprov och labanalys borde kunna utröna vad det är för något. Saltufällningen är knappast farlig i sig. Men kaklet kommer så småningom att släppa så länge fuktvandring och saltutfällning pågår.

Du skriver att bilden är tagen "i källaren", alltså under mark? Hur länge har kaklet suttit där?

Om det är så att det är källarväggar under mark, och de inte är fuktsäkrade utifrån och underifrån, så kommer fuktvandring och saltutfällning nästan alltid att pågå. Det är ju egentligen normalförutsättningar för många källare när de byggdes. Syftet var väl då närmast att ha syltburkar och trädgårdsredskap i källaren. När man sedan inreder dessa utrymmen till något som de inte är tänkta för, kan problem uppstå.

Kaklet har suttit där sedan 60-talet och källaren är under marken. Tycker att det är lite konstigt för att denna vägg är en innervägg ungefär mitt i källaren.
Ska i alla fall nu välja nytt ytskikt,vad rekommenderar ni?

Finns det någon "öppen" puts?

S
Puts är "öppen" så det är väll inget problem, däremot finns det ju täta färger..
Gips är ingen bra idé annars är det väll bara köra på

Kan dessutom rekommendera kalkfärg, som är ännu mer öppen än silikatfärg, och dessutom mycket billigare. Går säkert att bryta i andra nyanser än vitt om man nu vill det. Dock krävs det ju att inte väggen är målad med andra täta färger innan. Det gäller för övrigt också silikatfärg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.