Har just börjat fundera på att sätta in ett 12volts system med solpaneler i vårt fritidshus och undrar om någon här vet om det finns någon vv beredare som drivs av 12 alternativt 24 volt DC eller om det går att lösa på något annat sätt. Har kollat runt bland diverse båtsidor utan framgång.

Sanerarn skrev:
Har just börjat fundera på att sätta in ett 12volts system med solpaneler i vårt fritidshus och undrar om någon här vet om det finns någon vv beredare som drivs av 12 alternativt 24 volt DC eller om det går att lösa på något annat sätt. Har kollat runt bland diverse båtsidor utan framgång.
Jag vet att lyxigare båtar har vv-beredare - huruvida den går på motorns värme vet jag dock inte.

Att köra en VVB p å12 volt tror jag knappast är möjligt - inte ens med en konverter.
En bereadre brukar vara på 500 watt eller mer.
Vid 12 volt blir det 42 A !
Dvs ungefär som att konstant dra runt en startmotor. Med ett fritidsbatteri betyder det ca 2h drift, och ordentliga tjocka och korta kablar - och på 2h hinner nog knappt vattnet bli varmt !?

Jag är skeptiskt till att ni får ut 42 A vid 12 volt på era solpaneler ?
Jag tror att ni skall kolla på tex gasdrivna genomströmmningsberedare.
http://www.tanklesswaterheatersdirect.com/shop/tanklesswaterheaters/aquastar/aquastar1600htech.asp

Det finns olika varianter

/K

Varmvattenberedare för båtar kopplas in på motorns kylvattenkrets dvs motorn kylvatten värmer via värmeväxling i ett isolerat plåtkärl, det ligger en rörslinga i kärlet där kylvattnets värme leds över till färskvattnet.
Då båten ligger ansluten till landström (220V) så värms vattnet i kärlet av en elpatron.
Det fungerar inte att låta 12V från batteriet väma vattnet. Batteriet eller batterierna innehåller helt enkelt för lite energi.

Det var som jag trodde då. Vi får välan nöjja oss med lyset så länge så får varmvattnet bli en senare fråga. :)
Tack så mycket för svaren.

Varför gå omvägen via el, bygg en liten solvärmepanel med en liten tank, så får du varmvatten när det är sol.

Ja solvärme fungerar ju på våren och sommaren men eftersom stugan även används till julfirande och andra midvinteraktiviteter samt att den är täckt av någon meter snö varje vinter så är det lite svårt att få ut någon värme då.

Du lär ju inte få ut nån ström ur solcellen då heller...

Det kanske går att bygga nån genomströmningsvärmare och elda med gasol, som den typen som är vanlig i storbritannien.

B
du får försöka leta upp ved eller gas eldad varm vattentank.

Solceller är enklare att hålla snöfria än vad en solvärmare till vattnet skulle vara.
Men det lutar åt en kombination av solvärme och gasolvärmare, mycket tack vara era tips här.
Tackar så mycket. :)

En så kallade kökspanna kanske skulle kunna fungera? Lite bökigare än gas, men vedknaster är ju inte så dumt.

Hemmakatten
För väldigt många år sedan hyrde vi en stuga på Öland på somrarna. Den hade gasolkylskåp, spis och vvb. Fungerade utmärkt. har också haft båt i många år och då var det även där gasol som gällde. Tycker det är ett utmärkt och mkt enkelt alternativ för dig i ditt fritidshus.

Tja!

Det finns en varmvattenberedare som går på gasol. En pilotlåga startas automatiskt direkt då varmvattenkranen öppnas och värmer vattnet +30-40 grader. Jag har själv tänkt köpa en sån, tror det funkar bra.

Kolla in dessa på Lego Elektroniks hemsida!!

Gasol är en otäck gas, försök att undvika den...

Såg att det nu finns varmvattenberedare som går på gasol och som inte behöver en pilotlåga, de går istället på 12 eller 240 volt som piezo-elektriskt tänder värmaren. Då slipper man ha en ständigt öppen låga. Lutar åt detta i fritidshus vi bygger, trevligt med rinnande varmvatten även där man inte kan ha en elektrisk varmvattenberedare.

Vissa gillar inte gasol men bara man gör en bra installation så är det ingen fara, betydligt fler som dör och skadas av el än gasol varje år. Finns gasol och koldioxidvarnare om man är orolig. En sak att tänka på är att det är bra att ventilera ut förbränningen om det går eftersom det ger en hel del vatten (= fukt) i luften.

Naturligtvis menar jag en varmvattenberedare som klos skriver om, tänder en låga själv när man öppnar kranen. Lego Elektronik säljer en som ger 12 liter/min vilket är fullt tillräckligt om man använder en kran åt gången.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.