Tjena!

Jag håller på att sätta upp lister runt dörrar efter en renovering (som snickare gjort). Dock hade jag tänkt fixa hallen själv men nu när jag ska sätta upp list runt dörrar så ser jag att de nya väggarna är tjockare än de gamla, det blir alltså en glipa som ni kan se på bilden.

Eftersom jag har ett äldre hus finns det ingen rak vägg utan glipan är alltifrån 3-8mm. Vilket är bästa sättet att fixa detta på? Jag har inga flashiga maskiner så jag har inte möjlighet att snickra till en fin träbit som passar. funkar spackel eller hur ska jag gå tillväga? Är det bästa och bygga upp med en 8mm list och sen hyvla ner

/Andreas

• DSC_2707_resize.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mjukfog :)

Tack för svaren! Ska se möjligheten att korta ner klackfodret till 8mm istället för 12mm. Kanske beijer kan göra det åt mig då jag inte har en hyvel.

Mjukfog, är det silikon? Är det bara att trycka in det och sen jämna ut?

Valvbräda !

B
silikon inte bra om du ska måla.
ska va målbar. typ akrylfog.
men 8mm lite mycke för en fog

B
vanlig dykert kan få till det där.
då skjutspik är kass när det är spänn i grejerna

Jag har provat dykert och det funkar att få igen glipan men då blir den glipa på andra sidan samt att fodret ser snett ut.

Vad är en valvbräda och hur ska den hjälpa?

yoxler skrev:
Jag har provat dykert och det funkar att få igen glipan men då blir den glipa på andra sidan samt att fodret ser snett ut.

Vad är en valvbräda och hur ska den hjälpa?
http://www.ekesioo.se/Downloads/profilblad.pdf, sidan 4.

Byt ut bef smygbräda mot en bredare. Eller ett klackfoder som någon skrev.
Förslag om fogning måste vara ett dåligt skämt, eller kanska från en av nutidens hantverkare som man läsa mycket av på detta forum.
Dyckert ??- Du kan nog inte spika ihop ett foder med smygen om springa är 8 mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.