16 502 läst · 6 svar
17k läst
6 svar
Stege till sovloft
Hej!
Vi håller på att bygga sovloft till två av barnen (ett var). Frågan är bara hur man ska komma upp :-/
Jag skulle vilja ha en stege i trä, men det är tji att hitta. Det finns visserligen en variant hos en elgrossist, men den är inte så snygg och dessutom ganska dyr. Aluminium stege finns ju att tillgå billigare, men är varken speciellt skön att gå på med nakna små fötter eller att titta på.
Återstår att höra om det är någon som har tips på var man kan köpa eller hur man bygger en.
Loften sitter ca 215cm över golvet och stegen kommer att sitta med "sidan" mot en vägg.
Snälla HJÄLP!
/ Chris
Vi håller på att bygga sovloft till två av barnen (ett var). Frågan är bara hur man ska komma upp :-/
Jag skulle vilja ha en stege i trä, men det är tji att hitta. Det finns visserligen en variant hos en elgrossist, men den är inte så snygg och dessutom ganska dyr. Aluminium stege finns ju att tillgå billigare, men är varken speciellt skön att gå på med nakna små fötter eller att titta på.
Återstår att höra om det är någon som har tips på var man kan köpa eller hur man bygger en.
Loften sitter ca 215cm över golvet och stegen kommer att sitta med "sidan" mot en vägg.
Snälla HJÄLP!
/ Chris
För att stegen ska passa bäst in till inredningen och även att längden på den är bra så kanske ni ska överväga att bygga en egen.
Fräs eller såga ur spår i stegens "ben". Spåren skall naturligtvis vara exakt så stora att stegpinnarna passar in (utan att bruka våld).
Limma, och skruva fast alla stegen från sidan och låt det härda några timmar.
Lycka till!
Fräs eller såga ur spår i stegens "ben". Spåren skall naturligtvis vara exakt så stora att stegpinnarna passar in (utan att bruka våld).
Limma, och skruva fast alla stegen från sidan och låt det härda några timmar.
Lycka till!
ChrisE, du har PM!
- I vilken ålder kan man börja med lodrät stege för barn?
Jag har 269cm högt till tak;
- Vi är alla under 1,8m i familjen räcker det med 69 cm för ett sovloft?
Tacksam för kommentarer... Byggstart december! / Håkan
Jag har 269cm högt till tak;
- Vi är alla under 1,8m i familjen räcker det med 69 cm för ett sovloft?
Tacksam för kommentarer... Byggstart december! / Håkan
Vi har byggt två vägghängda loftsängar och fast vi måttade och funderade så blev det fel. Förstår inte riktigt hur vi tänkte, för ett viktigt kriterium var att barnen skulle kunna sitta upp i sängarna. Men mäter jag från madrassen och upp till taket nu så är det bara 60 cm. I sängarna sover en 10-åring och en 8-åring, båda ca 130-140 cm långa. De är nöjda med sängarna i övrigt men kan bara "halvsitta" och läsa.
Under sängarna har vi i den ena delen en skrivbordsdel och under den andra en mindre bäddsoffa. Fick jag göra om det så hade jag absolut sänkt sängarna kanske 20 cm. I vårt fall hade det inte gjort något om skrivbordet/soffan hade haft lägre takhöjd, så att säga.
Under sängarna har vi i den ena delen en skrivbordsdel och under den andra en mindre bäddsoffa. Fick jag göra om det så hade jag absolut sänkt sängarna kanske 20 cm. I vårt fall hade det inte gjort något om skrivbordet/soffan hade haft lägre takhöjd, så att säga.