bax skrev:
Javisst javisst! Skillnaden är milsvid.
Men begära närmare 10k (nu pratar jag golvmodeller) för en gammal verkstadsskitig Arboga med sönderborrat bord och elmotor i okänt skick när man kan få en sprittans Strand för ca 12k, det är det jag tycker är ohemult.
Jo det låter ju mastigt - var hittar man en ny strands för 12K? Jag har nog bara sett för minst 20, men det är klart de har väl olika maskiner de med.

Daniel_N skrev:
... var hittar man en ny strands för 12K? Jag har nog bara sett för minst 20, men det är klart de har väl olika maskiner de med.
Schuchardt har jag för mig:confused: Iofs en fyra-fem år sedan nu, när jag letade pelarborr :surprised:
Luspank som jag var då så lurade jag mig själv (och det var inte dåligt, jag är den förste att skriva under på att begagnade industrimaskiner är bättre än nya kinesmaskiner) att det nog skulle duga bra med Classe-modellen, ångrar mig bittert.

Milkshaken
jag köpte en splirrans ny classe-maskin på en sterbhusauktion. kan kolla efter modellbeteckningen sen.... Inte alltför stor och inte allt för liten, utan en lagom pjäs, det är remdrift, ... Jag har inte haft ett dugg knas med den, tvärtom, jag använder den så ofta jag behöver...
Jag körde upp ett 30-tal 12,5 mm hål i U-järn som var 3 mm grovt... Inga som helst problem..

Anledning till att dom slirar kan vara att man oftast kör på fel växel... Lägg över remmarna till rätt anpassat varv för materialet så ska ni se att dom funkar bättre...

Hur har det gåt? Blivit med pelarborr ännu? Jag har varit på jakt efter en ordentlig pelarborr(/fräs) ett tag och begäret har ökat efter min senaste projekt:
http://www.byggahus.se/forum/verkty...aerfoer-loenar-det-sig-att-koepa-kvalite.html

Snokar man på Blocket så är det som Bax skriver att det är oerhörda summor dom vill ha för en skitig/dåligt underhållen Arboga. Vi har en Arboga golvmodell här på jobbet och växellådan (som styrs med 2 spakar) skulle nog behöva en genomgång men den borrar som en dröm om man jämför med min BestTool :-S därhemma...

För samma peng som man begär för en begagnad Arboga har jag sneglat lite på http://www.verktygsboden.se/V06/shop/details.asp?id=12129&Hkat=. Den ser (!!!) stabil ut. Men mina ögon har bedraget mig förr :-S

Redigerat:
jag håller ett öga på blocket men det finns mycket överprissatt skräp där.
Väntar på en lokal annons där säljaren inte fattar vad han säljer ;)

Vilken tur att du bor i en ödebygd med endast sisådär 1+ miljon andra invånare som alla letar efter samma klipp som du. Jag bangar inte att blåsa till Blekinge och knipa ett fynd ;)

phl skrev:
Vilken tur att du bor i en ödebygd med endast sisådär 1+ miljon andra invånare som alla letar efter samma klipp som du. Jag bangar inte att blåsa till Blekinge och knipa ett fynd ;)
hahaha, men du har ju förinställt Skåne på dina sökningar, du missar dom stora klippen i Blekinge....

Har funderat på att skaffa en pick-up så att jag kan enkelt köra hem alla fynd som Skåningarna missar.....

typ:

3785880868.jpg

:D

Redigerat:
Masses skrev:
Hur har det gåt? Blivit med pelarborr ännu? Jag har varit på jakt efter en ordentlig pelarborr(/fräs) ett tag och begäret har ökat efter min senaste projekt:

För samma peng som man begär för en begagnad Arboga har jag sneglat lite på [länk]. Den ser (!!!) stabil ut. Men mina ögon har bedraget mig förr :-S
Nackdelen jag ser är att man inte kan svänga undan bordet, om man vill knöla dit något mer skrymmande som behöver ett hål..

Har du ngn erfarenhet av deras märken Pär? HBM? Optimum?

Jag har personligen ingen erfarenhet av dom. Men jag vet att Optimum fräsar är populära att konvertera till cnc enligt en del på elektronikforumet.com.

Dom har fina lampor med magnet fäste som jag tänker köpa.

Har varit i kontakt med dom och dom verkar profsiga.

Mvh Pär H

Nimajneb skrev:
hahaha, men du har ju förinställt Skåne på dina sökningar, du missar dom stora klippen i Blekinge....
Testat sökningar på "Angränsande län"? ;) Dessutom skördar jag helt egna sökningar från Blocket på mina egna parametrar.

phl:

det blir till att sätta upp en gränsstation mellan Bromölla och Sölvesborg efter E22an.

Fastnar du inte på vägen in i Blekinge så ska du iaf få betala skyhöga utförselavgifter om du försöker återvända till Skåne.

Fast du lär ju knappast återvända när du inser hur fint det är här jämfört med Skåne.

Btw, har du lyckats skriva sökscripts i Blocket eller kör du bara med vanliga sparade enkla sökningar?
Hade varit trevligt om man kunde haft en sökning typ:

IF Pelarborr = Superklipp AND coordinates CLOSE_TO phl THEN DEACTIVATE broadband AT phl's place.,,,

Allt går att göra med Perl och WWW::Mechanize :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.