Jag bor i villa, har kabeltv (och ip-telefoni och bredband) via telia, men tydligen ligger vårt hus så långt från en station (??) att vi inte kan beställa deras tvillingabonnemang. Har en gammal tjock-tv som jag tänkte försöka se de marksända kanalerna på - vad behöver jag för att lyckas med det? Vi har en antenn på taket med antennkabel ner i vardagsrummet, men jag är osäker på om den går att använda. Tjock-tv:n har ingen inbyggd digital-tv mottagare (vad jag vet). Tacksam för hjälp.

Skaffa en digital-box, plugga in den mellan antennen och TV:n.

En digitalbox , kostar runt 3-400 för en som bara tar de fria kanalerna, tror också att det finns sådana som inte kräver att tvn har en scartkontakt ens..
Din lokale tv-handlare har på hyllan, eller Jula ,CO, Ica maxi med flera har nog också..

spelar det någon roll vilken box? Jag har en över från Telia, men den funkade tydligen inte utan kort... Om jag inte kan använda takantennen (eller vill ha tv:n i ett annat rum - funkar det med en lös antenn - någon som vet någon bra för typ en hundring eller två eller måste man köpa de dyra för 700 spänn?

Har du provat telias ? De fria kanalerna ska du väl få in utan kort,
Angående antenn så är det så olika beroende på var man är, men jag får in kalasbild i husvagnen, oavsett var jag bygger verkar det som, jag brukar inte ens behöva vrida antennen,
Bordsantenner har jag två, men har aldrig testat dem..

Ja, jag provade extraboxen från telia (med takantennen) och det funkade inte, läste på telias hemsida att den tydligen inte funkar utan kort (så jag vet alltså inte om takantennen funkar). Vad har du för antenn på husvagnen då - en takantenn?

Det är väl meningslöst att koppla en TV-antenn till Telias box?
Den tar TV-signalerna från bredbandsanslutningen, i ditt fall troligen ADSL.

Ska du se de fria TV-kanalerna via marknätet behöver du en annan box.
Du måste kolla om din TV har SCART-kontakt, för det har alla digitalboxar.
Har TV'n inte SCART-kontakt så måste du köpa en digitalbox med antennutgång.

/Hasse

C
Det finns digitalboxar med antennutgång ja.
Det du ska ha är en box för DVB-T (Terrestrial, marknätet), till skillnadfrån DVB-S och C som står för Satellite och Cable. Teliaboxen är väl antagligen en box för IPTV, så den kan du glömma på en gång.

Billiga digitalboxar för DVB-T för enbart gratiskanalerna ligger från 200 kronor och uppåt, men ska du ha en med lite kvalitet och som inte har så mycket fördröjning, så räkna med en femhundring. Ska du ha en vettig med kortplats så räkna med en tusenlapp plus/minus ett par hundringar. Ska du ha en med inspelningsfunktion så räkna med två tusenlappar +/- 500 kanske, eller ja, -500/+oändligt, efter det kan man plocka på hur mycket funktioner som helst och betala hur mycket som helst.

Men jag gissar att du inte vill ha en box som kostar mer än TV:n är värd, så köp du en sån för 4-500 utan kortplats. :)

När jag beställde Telia-IP TV så var det kö. Då fick man en gratis box för gratiskanalerna som ersättning för att man fick vänta. Kanske kan det vara en sådan du har. Min som jag fick fungerar utan kort och man får då in gratiskanalerna.

Sen är det ju möjligt att du måste justera antennen för att marsänd digital-TV ska fungera.

När vi flyttade in, ett par år före digital-tv, var det kanonbra tv-mottagning. Det räckte med en liten bordsantenn för att får in 1, 2 och 4:an perfekt.
Efterhand som digital-tv-övergången kom närmare försämrades mottagningen successivt. Jag förmodar att man sänkte effekten på sändarna för att gemene man skulle uppleva en viss förbättring (eller kanske en mindre försämring) när digital-tv väl genomfördes. Tiden innan övergången var den helt kass.
Men det hjälpte inte, digital-tv var ändå mycket sämre. Trots att jag nu fick sätta upp takantenn så gick det bara att få in 1 och 2, fast verkligen helkass. 4:an syntes inte alls.
Så det är inte helt säkert att du kan få någon tv via din antenn, även om du har digitalbox.

Som det skrivits tidigare så skickade Telia med en box för marknätet när man lanserade sin IPTV. De flesta boxar går att använda utan kort och du får då de fria kanalerna, dvs det som kallas "skogstv".
Nu vet jag inte hur mycket du har provat, men:
* Har du gjort en kanalsökning på extraboxen efter du anslutit den till TVn.
* Ibland måste man först rensa tidigare sökning och sedan göra en fullständig automatisk sökning.
* Kan du se om den hittar några kanaler?
* Om den fungerar så läser den in alla kanaler, även Boxerkanalerna men de visar då en "svart tvruta" då du saknar avkodare. Det kan då vara så att de fria kanalerna ligger på olika kanalplatser och du får sortera dem, helst i en "Favorit" lista som bara innehåller "skogstv" kanalerna.
Men du kanske testat detta redan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.