Vi köpte ett hus som föregående ägare bytt kök till 2007, med byggfirma, rörfirma och köksfirma. I frågelistan anges att det inte finns problem med uppvärmning eller dylikt.

Vid kontraktsskrivningen kommer säljaren plötsligt på att berätta att radiatorn i köket inte fungerar. Då har de inte bott i huset på fyra månader. Hon har "precis" haft en röris över som konstaterat att det kostar ca 6500 att åtgärda felet på radiatorn. De erbjuder sig att få sin röris som byggde om i köket till att fixa det eller så kan vi få pengarna av dom och anlita en egen.

Vi blir lite paffa men paret är mycket trevliga så vi går med på det, allting är ju liksom klart och mäklaren är med vid bordet och hör konversationen.

Nu blev det ju såklart så att när vi tog dit en egen röris för att se på problemet, och kolla på lite annat för badrummet som vi ska bygga om, så var det ju inte tal om 6500 längre. Tydligen hade den firman som byggt om köket av någon anledning glömt att dra fram rör till elementet, det finns två som går in i schaktet från radiatorn, men det saknas tydligen ett i källaren. Rören var tydligen för små allmänt och en ventil stod halvstängd, så nu lär det väl bli mer fart i de element som faktiskt är inkopplade.

Om vi bara tar den kostnaden som de sa att det var problem med, radiatorn i köket, och skulle stå för, så var det snarare frågan om 10.000. Minst. Utan kompispris snarare 15.000.

Det känns som att vi är på väg att bli blåsta, för säljaren svarar inte på sms eller samtal längre. Och har inte kommit och hämtat de andra sakerna på tomten som de också sa vid skrivningen att de skulle fixa, en hög med bräder och ett tretiotal markplattor. Har också väldigt, väldigt svårt att tro att de precis upptäckt att det inte är någon värme i köket, eftersom det är svinkallt där nu redan i oktober, och de har bott där i 2 år efter ombyggnationen. Plus att de hade flyttat ut ur huset fyra månader innan kontraktsskrivning.

Hur gör jag nu? Om de bara är totalförvirrade opraktiska människor utan koll vill jag inte förvärra läget genom att börja skriva kravbrev, men det börjar bli för kallt i köket.

Jag skulle vilja få tag på deras röris och komma överens om att "skicka fakturan" direkt till säljaren, utan att nämna att det kanske skulle kosta mer. Men det kan jag ju inte göra om de inte svarar? samtidigt vill jag inte ta det över telefon, eftersom varningslampor börjar blinka, även om man inte vill tro någon om såna här löjligheter. Går det att ta någon som helst hjälp av mäklaren i det här läget?

D
Jag förstår inte vad det var för fel på inkopplingen. Menar du att elementet inte alls var inkopplat på radiatorstammen? Eller bara att rören var för tunna?

Elementet i köket på bottenvåningen var inte inkopplat. De har byggt ett nytt schakt i köket där de lagt el, vatten och avlopp ner till källaren. Det går in rätt antal rör från elementet i schaktet, men det kommer ut ett för litet. Så nånstans i schaktet har det blivit fel.

Sedan är det tydligen för klena rör för vanligt varmvatten till dusch på övervåning och kök. Men det är en annan historia.

Två rörisar har konstaterat att det är fel, problemet jag har är hur jag får säljaren att stå fast vid det dom sa tidigare. Iom att kostnaden var så mycket högre än det dom sa och att jag har blivit tvungen att inse att de av nån anledning undanhållit informationen om elementen till kontraktsskrivningen så börjar det kännas som att de inte har helt rent mjöl i påsen. Och kanske blir lite ovilliga att betala.

D
Men är elementet tomt eller fyllt med vatten? Du menar att röret som sticker ut i källaren från schaktet är bara en rörstump och alltså inte tillkopplat till något? Vet du att det andra röret inte är inkopplat eller avsett att kopplas in någon annanstans? Vet ju inte hur det ser ut, men det låter otroligt att det skulle kosta 15,000:- att dra ett rör via ett färdigt schakt.

Hur kan det bli "för klena rör" för vanligt varmvatten? Får du inte tryck i vattnet eller vadå? Tappvatten kommer ju normalt med ganska högt tryck så klena rördimensioner är väl sällan ett stort problem? Tycker det är värre med tjocka VV-rör som jag har i mitt gamla hus. Där tar det ju en evighet innan VV kommer och det känns som om man gör av med en halv förmögenhet bara på att spola fram vattnet... :eek:

När det gäller det rent juridiska så verkade det ju som om du blev erbjuden två olika alternativ när du blev informerad. Valde du något av dessa alternativ eller hur bestämdes det att ni skulle gå vidare? Eftersom mäklaren var med vid tillfället då detta avhandlades så tycker jag att du skall ta och kontakta mäklaren och höra vad denne tycker.

Mitt problem är att vi bara har en muntlig överenskommelse om att de betalar vår rörmokare eller om det inte går att deras tidigare kan ta det. Anledningen till att vi tog en annan först var att deras hade en väntetid på "ett par månader". Eftersom de inte ringt tillbaks på en vecka nu så börjar det kännas lite jobbigt. Det är kallt i köket och jag vill få det åtgärdat, tänker inte oroa mig för världsliga grejer, men jag vill göra ett försök att få det dokumenterat att de ska betala för att fixa radiatorn om det nu är så att priset blir högre än vad de tänkt. Men det är väl bara att fortsätta att ringa och kanske försöka få tag på en mejladress via mäklaren.

Skulle gärna se den offerten, låter väldigt dyrt för att koppla in en radiator, speciellt om det bara gäller från shunt till schakt.

Som andra skriver så känns det som "er" röris kommit med kostsamma och märkliga förslag. Med det lilla som finns beskrivet här låter de gamla ägarnas uppskattning mer rimlig. Varför inte låta deras röris åtgärda problemet på deras bekostnad som de har föreslagit? Det känns dumt att blanda ihop det här med er badrumsrenovering - som gjort för att hamna i en tvist om vilken summa som egentligen rör åtgärden för elementet i köket.

En annan fråga: Gjordes det ingen besiktning då ni köpte huset? Det låter ju som detta borde gå att upptäcka - nämns det nåt i protokollet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.