Jag tänkte mig en ny fogsvans och efter förslag på träffen i fredags kväll så tittade jag efter Bacho Superior XT. Utan att ha tittat runt sådär väldigt mycket hittade jag denna på JULA:
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=121038
339:-
Finns med både 9 och 7 tpi.

och på CO:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134587963
199:-
Endast 9 tpi.

Efter vad jag kan se så är detta samma såg men Jula är 70% dyrare. Har jag missat något?

Nu är ju detta inget större bekymmer, jag går väl och köper den på CO om den inte finns till bra pris på närmare håll men jag tyckte ändå att prisskillnaden var ganska märklig. Brukar det slå såhär mycket på vanliga "standard" verktyg?

Det verkar absolut vara samma såg. Beijer har den också för 199kr, enligt sin hemsida. Jag rekommenderar 9tpi för lite allmänt byggsågande, både kap&klyv. Det är en underbar såg:) Såga lugnt utan tryck så är det nästan omöjligt att såga snett=)

Hade jag varit dig hade jag dock funderat på att köpa ett löst handtag och klingor till detta. Jag verkar inte kunna direktlänka, men gå in på jula.se och sök på "Såghandtag" så ser du vad jag menar. Ca 200 för handtaget och sen 200 per "blad".

Jag funderade faktiskt lite på de lösa handtagen också. Får se om dessa ligger så väldigt mycket bättre i handen så det är värt de extra pengarna. Annars får jag ju nästan en hel såg för priset av handtaget (i annan butik då). Jag var inte heller säker på om det var samma sågblad som fanns till, men det ser så ut. Jag får klämma lite vid tillfälle.

Beijer var ett bra tips, jag får faktiskt erkänna att jag aldrig har noterat att de hade priser mm utlagda på hemsidan. De är inget förstahandsval för mig. Det har hänt flera gånger att jag varit där och frågat efter något jag tyckt var ganska "standard" prylar och svaret blir - "kolla med "konkurrenten tvärs över gatan", de har öppet 07-16". Naturligtvis har klockan varit efter 16 men att de automatiskt hänvisar till den andra butiken utan att blinka tycker jag är lite anmärkningsvärt. Därav att jag inte längre brukar åka dit och titta så ofta. Men på nätet är det ju snabbt gjort.

Nej du har inte missat något, Jula är ganska ofta svinigt dyra. Ex.vis Power Craft 50-90 spikpicka kostar ordinarie 1700:- eller något sånt där, den halkar ner på 700:- när dom har rea (och ligger därikring som ordinare på Ö&B). Kompressorerna går ofta ner 20% vid reor. Bacho mejselset 379:- eller så, motför 199:- på Harald Nyborg. Små maskiner som smärgel/bandslip halkar ner till halva priset under reor. 2x36W T8 lysrörsarmaturer halkar regelmässigt ner mer än 30% i pris.

Kort sagt, man ska aldrig handla något till ordinarie pris på Jula om man inte vill vara tämligen säker på att bli blåst. Det verkar vara få saker i sortimentet dom inte har otroligt fin marginal på.

(OK, lite off-topic från sågen ifråga, men det var ju nästan lika mycket en prisfundering)

Daniel_N skrev:
...Jag verkar inte kunna direktlänka...
Nej, det tog mig en bra stund att få till det också. :)
Till slut kom jag på att jag kunde högerklicka på länken i produktlistan och välja typ: "öppna i nytt fönster". Då fick jag upp direktlänken i det nya fönstret.

jac skrev:
Jag funderade faktiskt lite på de lösa handtagen också. Får se om dessa ligger så väldigt mycket bättre i handen så det är värt de extra pengarna. Annars får jag ju nästan en hel såg för priset av handtaget (i annan butik då). Jag var inte heller säker på om det var samma sågblad som fanns till, men det ser så ut. Jag får klämma lite vid tillfälle.

Beijer var ett bra tips, jag får faktiskt erkänna att jag aldrig har noterat att de hade priser mm utlagda på hemsidan. De är inget förstahandsval för mig. Det har hänt flera gånger att jag varit där och frågat efter något jag tyckt var ganska "standard" prylar och svaret blir - "kolla med "konkurrenten tvärs över gatan", de har öppet 07-16". Naturligtvis har klockan varit efter 16 men att de automatiskt hänvisar till den andra butiken utan att blinka tycker jag är lite anmärkningsvärt. Därav att jag inte längre brukar åka dit och titta så ofta. Men på nätet är det ju snabbt gjort.
Om de lösa handtagen är värda priset är kanske inte helt säkert...det handlar nog mycket om personlig preferens. Provar man det vanliga handtaget sida vid sida med det "lösa" handtaget så känns det lösa helt klart bättre, men jag har aldrig funderat på att det vanliga känns dåligt när man väl använder sågen. Dock gillar jag tanken med att man får med sig fler sågar på mindre yta med de lösa handtagen. Har planer för att modifiera fler sågar (ej bahco) så att de passar det lösa handtaget.

Angående beijer så brukar de vara väldigt dyra, och kvaliten på de som jobbar där är väldigt skiftande. Ska du ha byggmaterial så gå rakt igenom affären och prata direkt med killarna i den lilla butiken som ligger precis ute i bygghallen. Och angående konkurrenter över gatan så har de ett hyfsat (men inte mer) sortiment och är den dyraste affären som det över huvud taget går att handla i. Hur deras personal är får du fråga phl om, jag vet att han är överväldigad av den vänliga och snabba servicen som denna butik alltid lyckas leverera:)

importensketsig skrev:
(OK, lite off-topic från sågen ifråga, men det var ju nästan lika mycket en prisfundering)
Inte alls, det var väl egentligen det jag också ville kolla upp. Att priset kan skilja upp till 20-25% är väl inte så jättekonstigt men 70%! Eftersom CO verkar ha samma pris som Beijer så är detta tydligen inte heller extremt lågt så då är det nog som du säger, att Jula har bra marginaler. Kan vara värt att ha i bakhuvudet nästa gång.

Daniel_N skrev:
...Och angående konkurrenter över gatan så har de ett hyfsat (men inte mer) sortiment och är den dyraste affären som det över huvud taget går att handla i. Hur deras personal är får du fråga phl om, jag vet att han är överväldigad av den vänliga och snabba servicen som denna butik alltid lyckas leverera:)
Jo, de är också alltid väldigt intresserade av att prata med en privatperson som vill kolla olika alternativ och fråga efter priser (som givetvis inte är utsatta på hyllorna). OK, visst går det att handla där men...nja, jag tror jag släpper detta här. ;)

Är inne på min 3:e Superior-såg. Toppenbra är de. Köper garanterat en 4:e när den nuvarande har ätit spik eller nåt annat oavsiktligt skadligt. Första fick jag i present. De två andra köpte jag själv. Ö&B hade den för 179 kr en sväng (2600:an), och sen hade Jula den på kampanj för nåt liknande. Kan man inte vänta på nästa kampanj är det nog bara att acceptera det högre priset. Dock är det ju absurt att det blir närmare dubbelt så dyrt på ordinarie Jula-pris.

Upplevde ingen skillnad alls på den första - troligen dyrare - jämfört med de två andra billigare.

H_L skrev:
....Kan man inte vänta på nästa kampanj är det nog bara att acceptera det högre priset...
Eller gå till Clas Ohlsson som sagt där ordinaiepris är 199. Även på Coop Bygg om jag minns rätt.

/A

Håller nog inte med om att Jula alltid är dyra på ordinarie priser. Den i många forumtrådar lovordade Bahco-bitssatsen 59/S31 kostar 99 spänn på ordinarie pris till exempel. rostfria A2 gängstänger är rätt billiga också. Det är som vanligt; vissa grejor är billigare på Classe, andra på Jula. Tycker jag.

Jag ser att du redan har fått en miljon svar angående denna eminenta såg men jag kan ändå tipsa om att även bulltofta bygg har sågen för 199:-
Jag är inne på min andra efter att den första fick i sig lite grus när jag sågade en spånskiva, ja, jag blev ganska förbannad och funderade på att reklamera spån/grusskivan.

De har även de lösa handtagen och klingorna för 199:- styck.
För att strö salt i såren kan jag säga att när beijer öppnade i malmö så sålde de klingorna för 199:- och köpte man en klinga fick man köpa handtaget för 1 krona..

Lösbladssystemet på sågar är en bra ide tycker jag men det är som sagt mycket individuellt om man gillar det, det passar till exempel inte mig alls då det blir någon märklig vinkel i handleden som jag inte gillar.
Om det sedan är en tillvänjningsfråga kan jag inte svara på.

De lösa handtagen finns även för vänsterhänta. Det kan ju vara bra.

CCPusher skrev:
...när beijer öppnade i malmö så sålde de klingorna för 199:- och köpte man en klinga fick man köpa handtaget för 1 krona...
Jag uppskattar informationen ;)

De lösa handtagen tror jag också absolut kan vara motiverade men tveksamt just i mitt fall. Jag har ivarjefall inte för tillfället något projekt som innefattar mass-sågning. Inte är jag vänsterhänt heller. ;)

Jo, sågat har jag, 6 stora björkar som skulle bort men då passade inte fogsvans så bra.

Med lite jämna mellanrum tycker jag man ser dom gamla fasta superior på kampanj för 79 eller 99kr men dom nya med lösa handtag har jag inte hittat till rätt pris än... Förövrigt har Jula dom senaste 5åren tappat allt sting tycker jag, allt dom har går att köpa till bättre pris lokalt numera utom ngn enstaka kampanj då fast då är det oftast slut iaf när man kommer dit.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.