Har en rensbrunn för dagvattenavloppet under stenarna på min garageuppfart (alltså några meter inne på min tomt, inte på gatan). Vid omläggningen på försommaren har tydligen något hänt med locket, men det observerade inte av företaget som gjorde jobbet. Eller såg de det men struntade i det. Blev misstänksam på en sten som lutade betänkligt och när jag plockade upp den så såg jag rakt ner i brunnen. Halva locket var borta, och stenen balanserade bara på kanten.

Inser att det tar mer energi och tid att konfrontera firman med problemet (brottytorna är duktigt rostiga, så locket var garanterat kasst redan när de lade stenen ovanpå) än att plocka upp ett par tre stenar och byta locket själv.

Var köper man ett dagvattenlock i gjutjärn ? Innerdiametern på rensbrunnens järnring är c:a 27 cm, jag antar att det är någon form av standardmått på dessa.

Hej.

Vi köpte det mesta till vår dränering, inklusive sandfångsbrunn med tillhörande brunnslock från: http://www.markvaruhuset.se/
De var väldigt bra att ha att göra med.

Glömde nämna att jag inte håller till i Stockholm utan kring södra Vättern ;-).

Rinkabybutik har jag alldeles nästgårds, men det jag behöver är alltså i första hand precis ett sådant brunnslock som sitter på kommunens dagvattenbrunnar med nämnd innerdiameter. Jo, jag skall ringa kommunen i veckan, men jag tänkte någon kanske hade ett tips var man kan hitta ev. begagnade sådana.

Fackhandel som t.ex. Onninen och Dahl har betäckningar av alla möjliga fabrikat och mått. Personalen kan säkert hjälpa dig att hitta en lämplig.

Begagnade betäckningar ligger ju på (eller snarare i) varenda gata... ;)

Om du inte har för stort samvete så kan du ju alltid åka på upptäcksfärd o hitta ett sånt lock du behöver. :D

bekvämmenproduktiv skrev:
Om du inte har för stort samvete så kan du ju alltid åka på upptäcksfärd o hitta ett sånt lock du behöver. :D
Nja, där är nog min gräns passerad, även om det är klart snabbast & billigast ;-).
Inser att det enklaste att börja med nog är att ringa gatukontoret imorgon och fråga dem.

Det intressanta, även om det är passé nu, är ju hur sjutton ett sådant lock kan spricka. Å andra sidan vet jag att enligt egen utsago var på brunnen med grävmaskinen och sedan har kört paddan på det. Det måste nog nästan vara något sådant, kanske i kombination med inte världens bästa gjutning.

• Gilla
tonsun
  • Laddar…
Beror på vilken klassning det hade. Alla brunnar och betäckningar är inte gjorda att belastas med tunga fordon, iallafall inte om de är placerade på en liten uppfart, cykelbana eller trottoar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.